Jeg syntes det er ret tidligt, at dagplejemor har udtrykt bekymring. Min ældste dreng var sammenlignet med lillebror meget sent til at begynde og snakke. Da han var 1-1 1/2 år var ordforrådet meget sparsomt. Meget få ord. En uge før hans 2 års, lærte han endelig at sige mor.
Og derfra væltede ordne ud. Men han havde svært ved at udtale flere konsonanter. Særligt l drillede. Det blev løbende bedre, men der er stadig udtalelser, som driller.
I sidste måned var han til sprogtest i børnehaven, som de afholder ved alle børn, når de er 3 år og 4 mdr. De kigger på sprogforståelse, ordforråd mv. Her landende han i den høje ende med 80 procent. Her var det tålmodigheden, som trak ned .
Her brugte min dreng det første lange tid på alt det grovmotoriske og tog allerede de første skridt som 9 måneder gammel.
Når jeg nu sammenligner med lillebror, kan jeg se, hvor stor forskel der kan være. Da lillebror var 12 måneder kunne han både sige far, farfar, mor, hej, hov, nej, bil, bog, mad, hurra, av og mange andre småord. Til gengæld var lillebror 14 måneder, før han begyndte at gå.
Jeg kender ikke alt til din datter, men et sparsomt ordforråd behøver ikke betyde, at der skal sættes ind med hjælp. Måske hun bare har haft fokus på en af de andre tusinde færdigheder, som de små tillægger sig i de første leveår.
Anmeld
Citér