Anonym skriver:
Tak for svar
hun er 6,5 mdr. ja, nogle børn starter bare senere end andre, min nevø startet også meget sent. Hun skal først i vuggestue omkring februar så har da lidt tid endnu
det eneste jeg tænker er, om hun mon for sine vitaminer (jern)
Modermælk indeholder den perfekte kombination af alt det dit barn har brug for, så der er større risici for næringsmangel, ved at give "mad" end ved at give modermælk. Så det skal du ikke være nervøs for
Mht til jern fandt jeg lige dette: "Modermælk har et lavt indhold af jern, som dog til gengæld optages med 50 %. Til sammenligning optages kun ca. 10-20% af jernet i andre fødevarer." og "Babyer, som får mindst 400 ml modermælkserstatning i døgnet, har ikke brug for jerntilskud." Dog må jeg sige, at jeg godt kan forstå din bekymring, for når jeg læser om det, svarer de da godt nok lidt i øst og vest, endda i samme artikel... Dog fandt jeg dog ud af, at modermælkserstatning er beriget med jern, så hvis hun får det, er der i hvert fald ingen ko på isen.
Det sundeste for barnet (i følge min mening) er at amme så længe som muligt. Når man siger at man skal amme i min. 6 måneder, skyldes det, at det kan være direkte farligt for barnet at få mad og vand før da, da barnets fordøjelsessystem endnu ikke er udviklet nok til at kunne håndtere det. Det betyder altså ikke, at man absoulut skal begynde at give mad der. De fleste begynder at give deres barn mad, fordi det er nemmere i institution eller fordi de har gener ved amningen (hvis barnet fx har fået tænder). Er dette ikke tilfældet, og trives både mor og barn med amning, er det helt fint at amme fuldt ud helt ind til barnet er et år (hvilket nogle også anbefaler, så fremt det er muligt).
Så hvis du ønsker at give dit barn mad, er det fint, men du skal altså ikke være nervøs for, at hun ikke spiser et måltid hver eneste dag. Tænk på det som små smagsprøver, det er alt rigelig for hende i den alder. Hun vil naturligt begynde at spise mere, når hun har behov for det. Bare du søger for hun får modermælk(/-erstatning) i den mængde hun har behov for, så skal det andet nok komme hen ad vejen.
Jeg håber, dette hjalp dig og ikke gjorde dig mere forvirret!