Hun kaster op hver gang hun spiser?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.393 visninger
12 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. oktober 2019

Anonym trådstarter

Hej. Jeg er så småt begyndt at gå i gang med at give min datter fast mad, altså torskerogn, banan osv. (Vi starter stille og roligt) hun har også fået lidt bondebrød (det går ik så godt) men hun kaster op hver gang? Hun for måske lige lidt torskerogn ind, lad os sige 2 små små happer, men ved nr 3 er det som om hun bliver “kvalt” og så kaster hun op?  

Er det normalt? Eller bør jeg søge læge? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2019

FruTMA

Hvis hun lige er begyndt at spise, kan det skyldes, at hun endnu ikke har lært at "styre" sin tunge, og det derfor går galt.

Så måske start langsomt op med bitte små portioner (Hvis hun kan spise en lille hapser uden at kaste op, er det jo bedre end tre), og selvfølgelig ikke ofte, hvis hun kaster op. Måske kun hver anden dag indtil hun ikke længere kaster op af det? Den del er du nok bedst til at vurdere. Husk at give hende vand, hvis hun har kastet op.

Det kan selvfølgelig også være, fordi hun ikke kan tåle maden, men hvis det er ligegyldigt hvad du giver hende, tænker jeg ikke problemet ligger der.

Anmeld Citér

6. oktober 2019

Anonym trådstarter

FruTMA skriver:

Hvis hun lige er begyndt at spise, kan det skyldes, at hun endnu ikke har lært at "styre" sin tunge, og det derfor går galt.

Så måske start langsomt op med bitte små portioner (Hvis hun kan spise en lille hapser uden at kaste op, er det jo bedre end tre), og selvfølgelig ikke ofte, hvis hun kaster op. Måske kun hver anden dag indtil hun ikke længere kaster op af det? Den del er du nok bedst til at vurdere. Husk at give hende vand, hvis hun har kastet op.

Det kan selvfølgelig også være, fordi hun ikke kan tåle maden, men hvis det er ligegyldigt hvad du giver hende, tænker jeg ikke problemet ligger der.

Hun fik meget lidt lasange igår i meget små happer og der var intet? 

Anmeld Citér

6. oktober 2019

A38

Min datter på 15 måneder havde en super sart brækrefleks. Da vi startede på mad ved 6 mdr kastede hun også tit op. Og gjorde det mindre og mindre indtil hun var 11 måneder, hvor det stoppede helt. Hun skulle lige lære at styre maden.

Edit: jeg oplevede det især når hun fik små bidder, måske fordi hun troede bidden var på lille, at hun ikke behøvede at tygge den ordentligt. Hjn kunne nemmere styre store stykker, som hun selv gnavede af.

Anmeld Citér

6. oktober 2019

Anonym trådstarter

A38 skriver:

Min datter på 15 måneder havde en super sart brækrefleks. Da vi startede på mad ved 6 mdr kastede hun også tit op. Og gjorde det mindre og mindre indtil hun var 11 måneder, hvor det stoppede helt. Hun skulle lige lære at styre maden.

Edit: jeg oplevede det især når hun fik små bidder, måske fordi hun troede bidden var på lille, at hun ikke behøvede at tygge den ordentligt. Hjn kunne nemmere styre store stykker, som hun selv gnavede af.

Kørte du bwl ? Jeg synes hun tygger på det. Altså hun sluger det ikke med det samme. Kan sagtens være hendes brækrefleks er sart, da hun var 7 dage og sp var her første gang sagde hun at den sad langt fremme ?

Anmeld Citér

6. oktober 2019

Missyou

Min yngste kastede op under hvert eneste måltid fra han begyndte på grød til han var omkring 1.... 

så stoppede det... vi har aldrig fundet Årsagen. Men pga andre symptomer er han under udredning for et muligt syndrom, og der er et SF symptomerne faktisk opkastning ved måltider når de er helt små. 

Anmeld Citér

6. oktober 2019

Anonym trådstarter

Missyou skriver:

Min yngste kastede op under hvert eneste måltid fra han begyndte på grød til han var omkring 1.... 

så stoppede det... vi har aldrig fundet Årsagen. Men pga andre symptomer er han under udredning for et muligt syndrom, og der er et SF symptomerne faktisk opkastning ved måltider når de er helt små. 

Hvilken sygdom?

Anmeld Citér

6. oktober 2019

Anonym

Anonym skriver:

Hvilken sygdom?

Han bliver udredt for noonan syndrom ☺️

Anmeld Citér

6. oktober 2019

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

rugbrød kan være svært at spise for de små, for nogen hjælper det at bløde rugbrødet op i lidt mælk

Anmeld Citér

13. oktober 2019

FruTMA

Anonym skriver:

Hun fik meget lidt lasange igår i meget små happer og der var intet? 

Jamen i så fald, vil jeg da mene, du bare skal fortsætte sådan.

Mht. brækrefleksen I snakker om, har jeg også læst, at de kan have svært ved at styre tungen i starten, så at maden måske ryger om bagerst i munden, så brækrefleksen udløses. Det er derfor jeg foreslår, at du går langsomt frem, i tilfælde af det er det, der er "problemet". Så skal hun jo bare have lidt tid til at lære det.

Men altså, jeg er ikke ekspert på området, så måske du kan spørge en sundhedsfaglig person om det. Nu kan jeg ikke lige se, hvor gammel hun er, men hvis du skal til læge eller har en person tilknyttet en mødregruppe, kan du måske spørge denne?

Det er formentlig ikke relevant at sige, men man anbefaler først at starte op med mad, når de er MINIMUM seks måneder, personligt nægtede jeg at spise andet end modermælk, før jeg var over et år gammel, selvom min mor var begyndt på arbejde... Så det kan jo også tænkes, at hun bare ikke er parat? Men hvis hun kan lide det, tænker jeg nu bare, du skal fortsætte ligeså langsomt. 

Har du en snarlig institution, der presser sig på? Hvis ikke, kan du jo bare give dig ligeså god tid du vil. Hvis du har (eller vel rettere hun), så giver de altså også gerne flaske, som et tilskud, hvis hun endnu ikke spiser så meget; så det skal du ikke lade dig stresse af.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.