Jeg har brug for gode råd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.656 visninger
17 svar
22 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. september 2019

Anonym trådstarter

Hej alle sammen,

Jeg er i den situation at jeg er gravid, jeg er i uge 6 så det er stadig meget nyt. Det forholder sig sådan, at jeg (hvis alt går godt) har termin slut maj 2020, jeg går på en kandidat udannelse  og skal skrive speciale forår 2020 og der er afleveringsfrist start juni... Her kommer så mit dilemma og det jeg gerne vil have hjælp/råd til. 

Jeg skal tilmelde mig specialet om få måneder, jeg er dog i tvivl om jeg skal tilmelde mig og skrive i foråret eller allerede gå på barsel fra uni januar 2020 og så blot arbejde frem til min rette barsels mdr.? 

Jeg er nervøs for, om det bliver hårdt at skrive speciale imens man er højgravid? Jeg kan selvfølgelig sørge for at at være færdig før tid, men jeg vil stadig skulle forsvare mit speciale med en baby på et par uge?

Jeg har på den anden side det meget svært ved, at skulle gå på barsel fra studiet allerede i janaur, for det betyder også, at jeg skal starte op igen når min baby er 8 måneder, og derfor vil jeg være nødt til at sætte ham/hende tidligt i institution?? Nogle erfaringer med det? det skal lige nævnes at min mand arbejder og det samme gør hele netværket så vi har ingen andre mulighedder. 

Jeg har overvejet at skrive så meget jeg kan nu, men ikke tilmelde mig, så jeg faktisk går på barsel januar 2020 og så tilmelder mig og aflevere sommer 2021 men allerede på forhånd har skrevet det meste i min barsel (fra januar til maj - altså inden baby kommer)

Hvad skal jeg dog gøre? Nogle der har lignende erfaringer??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2019

JC2014

Profilbillede for JC2014

Altså jeg havde valgt den sidste mulighed med at starte med at skrive nu (hvis du har mulighed for det), og så gå på barsel fra januar. Selv om din barsel så officielt slutter når baby er 8 måneder, så har du måske mulighed for at holde baby hjemme et par måneder ekstra, og arbejde lidt imens den lille sov? Så kunne den lille starte op i marts-april, og du kunne arbejde videre på fuldtid med dit speciale derfra. Jeg ville ikke turde at satse på noget så vigtigt som speciale som højgravid og med en helt lille ny, men mine graviditeter har også været meget udfordrende med hyperemesis og begyndende svangerskabsforgiftning til sidst, og de sidste måneder lavede jeg næsten ikke andet end at rende på sygehuset. Min første dreng havde også kolik, og man aner jo ikke hvilken baby man får. Til gengæld har jeg læst hjemmefra på deltid med begge mine drenge fra de var 7 måneder, og de startede så i dagpleje, da de var henholdsvis 16 måneder og 10 måneder. Jeg er nu startet op på fuld tid igen her i august (min yngste dreng er nu 16 måneder). Jeg læser til lærer. 

Anmeld Citér

22. september 2019

Anonym trådstarter

JC2014 skriver:

Altså jeg havde valgt den sidste mulighed med at starte med at skrive nu (hvis du har mulighed for det), og så gå på barsel fra januar. Selv om din barsel så officielt slutter når baby er 8 måneder, så har du måske mulighed for at holde baby hjemme et par måneder ekstra, og arbejde lidt imens den lille sov? Så kunne den lille starte op i marts-april, og du kunne arbejde videre på fuldtid med dit speciale derfra. Jeg ville ikke turde at satse på noget så vigtigt som speciale som højgravid og med en helt lille ny, men mine graviditeter har også været meget udfordrende med hyperemesis og begyndende svangerskabsforgiftning til sidst, og de sidste måneder lavede jeg næsten ikke andet end at rende på sygehuset. Min første dreng havde også kolik, og man aner jo ikke hvilken baby man får. Til gengæld har jeg læst hjemmefra på deltid med begge mine drenge fra de var 7 måneder, og de startede så i dagpleje, da de var henholdsvis 16 måneder og 10 måneder. Jeg er nu startet op på fuld tid igen her i august (min yngste dreng er nu 16 måneder). Jeg læser til lærer. 

Tusinde tak for deling af dine erfaringer. Jeg tror du har ret, - det er nok også det jeg mest føler for. Jeg ved jo også at et speciale kræver en hel del, heldigvis er mine interesse områder ikke ligefrem de mest dynamisk så jeg kan nok godt slippe afsted med at lave rammerne og det tunge arbejde allerede fra nu af, og så, som du siger starte op og arbejde færdig i april, tænker mest at opdatere det hele så jeg har rette henvisninger osv  Alternativt kan min mand jo se efter den lille i weekender så jeg kan få arbejdet en hel masse der og det samme om aftenen. 

Anmeld Citér

22. september 2019

Tobis

Profilbillede for Tobis

Kunne din mand ikke tage barsel et par mdr. Så baby ikke skal starte i institution som 8 mdr. ?

Anmeld Citér

22. september 2019

Lomm

Profilbillede for Lomm

Jeg ville nok vælge at få det overstået, jeg ved da ikke hvorfor det skulle være specielt svært at skrive når man er højgravid, det er jo da helt normalt at være på arbejdsmarkedet indtil kort før fødslen. Selvfølgelig er man mere træt end normalt, men du har jo alle muligheder for at gå en lille tur rundt i huset hver halve time, eller tage dig en lur hvis behovet er der. Du kan selvfølgelig få bækkenløsning, men så bliver du jo sygemeldt og så har du en grund til at udskyde det.

Alle er forskellige, så det er jo meget personligt hvordan man takler tingene. Jeg synes ikke graviditeten var hård, til gengæld synes jeg jeg var drænet hver eneste dag efter fødslen, både pga manglende søvn men også det at man konstant skal stå til rådighed. Og alle babyer er forskellige, du kan være heldig at få en nem en, men der er jo ingen der siger den sover igennem ved 8 mdr, og så vil du jo være træt og uoplagt. Den energi du har der ville jeg nok hellere bruge på baby end på at skrive. 

Anmeld Citér

22. september 2019

asphodel

Efter jeg fik min baby har jeg været træt hele tiden. Jeg er "på" konstant. I starten sov hun meget lidt i løbet af dagen, så jeg kunne heller ikke hvile. Jo større hun blev, jo mere aktiv blev hun og jo mere aktiv skulle jeg også være for at underholde hende. Det kræver rigtig meget både fysisk og psykisk, og mit barn er et relativt nemt et af slagsen. Nu er hun 3 år, og når hun bliver lagt om aftenen, falder jeg træt om på sofaen. 

Du kan blive meget træt i løbet af graviditeten! Der er dog absolut ingen grund til at antage, at du bliver mindre træt bagefter, så jeg synes ikke, at du skal lave en plan, der siger, at når baby er født/startet i pasning, så er jeg sprængfyldt med energi og klar til at skrive speciale, for du ved ikke hvordan dit nye liv som mor bliver.  Jeg ville også få specialet overstået så hurtigt som muligt, og hvis der opstår problemer undervejs, så snak med en vejleder eller lignende om det.

Anmeld Citér

22. september 2019

Abracadabra

Det er klart nemmere at passe en baby, der ligger i maven. Så jeg ville skrive nu og få det overstået. 

Anmeld Citér

22. september 2019

CKJ

Profilbillede for CKJ

Helt sikkert skrive det nu - alt er nemmere med babyen i maven. Det ville jeg have gjort 

Anmeld Citér

22. september 2019

Anonym trådstarter

TUSINDE tak for alle jeres råd. Det er så dejligt med forskellige input, og forskellige syn på sagen. Jeg er bare så splittet, nok også fordi jeg jo kun kan spå og både baby og graviditet og det forløb jeg/vi får.. 

En mulighed var måske at gå igang nu og få skrevet så meget og hurtigt jeg kan, og eventuelt søgt om at gå op før tid, inden baby kommer? Jeg tror man kan få særlig dispensation til at aflevere før hvis der er reelt er en god grund, hvilket en fødsel må være 

Anmeld Citér

22. september 2019

Anonym trådstarter

Lomm skriver:

Jeg ville nok vælge at få det overstået, jeg ved da ikke hvorfor det skulle være specielt svært at skrive når man er højgravid, det er jo da helt normalt at være på arbejdsmarkedet indtil kort før fødslen. Selvfølgelig er man mere træt end normalt, men du har jo alle muligheder for at gå en lille tur rundt i huset hver halve time, eller tage dig en lur hvis behovet er der. Du kan selvfølgelig få bækkenløsning, men så bliver du jo sygemeldt og så har du en grund til at udskyde det.

Alle er forskellige, så det er jo meget personligt hvordan man takler tingene. Jeg synes ikke graviditeten var hård, til gengæld synes jeg jeg var drænet hver eneste dag efter fødslen, både pga manglende søvn men også det at man konstant skal stå til rådighed. Og alle babyer er forskellige, du kan være heldig at få en nem en, men der er jo ingen der siger den sover igennem ved 8 mdr, og så vil du jo være træt og uoplagt. Den energi du har der ville jeg nok hellere bruge på baby end på at skrive. 

Det som bekymre mig mest ved at skrive imens jeg er højgravid har været med tanke på, hvis jeg føder for tidligt eller får svangerskabsforgiftning - jeg er født næsten 3. mdr for tidligt og det samme er min bror, så det ligger lidt i mit baghoved, tror jeg.... Selve eksamen med en nyfødt har jeg ikke haft de store betænkeligheder ved idet forsvaret kun er 45 min, så det burde kunne klares  

Men du har ret, går det helt galt kan en sygemelding hjælp på tidspresset, ellers kan man jo få skrevet det færdigt i god tid, så man er godt forberedt 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.