Lomm skriver:
vores dreng på 4,5 kan ikke kende forskel på ugedagene samt tidspunkter på dagen, samt begrebene igår, i morgen osv.
Han starter hver morgen med at spørge hvilken dag det er, og om han skal i børnehave. Så kan han nævne noget med at spise aftensmad i børnehaven, og snakke om noget der skete i sidste uge men sige det var “i morgen”.
Vi synes det lidt underligt
, og forsøger at øve med ham, men det rykker sig ikke rigtigt.
Vi tænker nu på at lave et pictogram hvor vi kan pege på billederne, men ved ikke lige hvilke billeder vi skal putte på af billeder - kan nogen komme med forslag?
Vores på 4,5 år har heller ikke knækket den helt kontinuerligt endnu. Nogle gange har han helt styr på den og andre gange starter han lørdag med "skal jeg i børnehave i dag?". Men jeg tænker, at ugesyntaks - herunder weekend - må være lidt abstrakt og noget, der er OK, man ikke kan som 4,5 årige.
Vi "øver" (= taler om i situationen) tit ud fra, at fredag er dagen hvor vi går til slikmanden, lørdag og søndag har børnehaven lukket, tirsdag er gymnastik og torsdag henter mormor og morfar.
Så vi "øver" "hvor mange gange skal jeg sove før...." og tilsvarende dagene i sammenhæng med hinanden, når det lige passer ind. Jeg synes faktisk, han har fået meget bedre styr på det fra sommerferien og til nu.
Så jeg tænker: giv tid og italesæt i situationen.
Vh.
Anmeld
Citér