4,5 år - ugedage & tidspunkter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.162 visninger
7 svar
12 synes godt om
22. september 2019

Lomm

Profilbillede for Lomm

vores dreng på 4,5 kan ikke kende forskel på ugedagene samt tidspunkter på dagen, samt begrebene igår, i morgen osv. 

Han starter hver morgen med at spørge hvilken dag det er, og om han skal i børnehave. Så kan han nævne noget med at spise aftensmad i børnehaven, og snakke om noget der skete i sidste uge men sige det var “i morgen”.

Vi synes det lidt underligt , og forsøger at øve med ham, men det rykker sig ikke rigtigt.

Vi tænker nu på at lave et pictogram hvor vi kan pege på billederne, men ved ikke lige hvilke billeder vi skal putte på af billeder - kan nogen komme med forslag?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart

Er det så vigtigt? Vores på 4,5 roder også rundt i det der, men det gør vi ikke noget aktivt ved det på nuværende tidspunkt. Vi nøjes med at fortælle hvad det rigtige ord i sammenhængen er.

Anmeld Citér

22. september 2019

Soonmom

Det skal børn på 4 år heller ikke kunne.

De kan taler om at de har været i lalandia i weekenden flere måneder efter det er sket, det er helt normalt

Anmeld Citér

22. september 2019

Lje

Lomm skriver:

vores dreng på 4,5 kan ikke kende forskel på ugedagene samt tidspunkter på dagen, samt begrebene igår, i morgen osv. 

Han starter hver morgen med at spørge hvilken dag det er, og om han skal i børnehave. Så kan han nævne noget med at spise aftensmad i børnehaven, og snakke om noget der skete i sidste uge men sige det var “i morgen”.

Vi synes det lidt underligt , og forsøger at øve med ham, men det rykker sig ikke rigtigt.

Vi tænker nu på at lave et pictogram hvor vi kan pege på billederne, men ved ikke lige hvilke billeder vi skal putte på af billeder - kan nogen komme med forslag?

Vores på 4,5 år har heller ikke knækket den helt kontinuerligt endnu. Nogle gange har han helt styr på den og andre gange starter han lørdag med "skal jeg i børnehave i dag?". Men jeg tænker, at ugesyntaks - herunder weekend - må være lidt abstrakt og noget, der er OK, man ikke kan som 4,5 årige.

Vi "øver" (= taler om i situationen) tit ud fra, at fredag er dagen hvor vi går til slikmanden, lørdag og søndag har børnehaven lukket, tirsdag er gymnastik og torsdag henter mormor og morfar. 

Så vi "øver" "hvor mange gange skal jeg sove før...." og tilsvarende dagene i sammenhæng med hinanden, når det lige passer ind. Jeg synes faktisk, han har fået meget bedre styr på det fra sommerferien og til nu. 

Så jeg tænker: giv tid og italesæt i situationen.

Vh.

Anmeld Citér

22. september 2019

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Lomm skriver:

Det lyder heeeelt normalt. 

Min datter på 5 år, har styr på de dage der sker noget specielt. Dvs hvis jeg fortæller hende at det er lørdag, så ved hun godt at hun skal til ballet. 
Men spørger jeg hvilken dag der kommer efter mandag siger hun lige så tit torsdag som tirsdag. Vi øver stille og roligt. Lige for tiden er hun meget interesseret i hvor lang tid der er til forskellige ting, og så tæller vi på fingrene og siger ugedagene. Når vi tæller sådan er hun egentlig ved at være ret skarp på hvilken dag der kommer efter hvad, men skal alligevel have lidt hjælp af og til. 

Anmeld Citér

22. september 2019

AnoMor

Min søn på 4 år kan heller ikke det der endnu. Han kan sige ugedagene i rigtig rækkefølge. Men han forstår ikke hvad dag selve dagen betyder. Han spørger også om søndagen nogen gange om han skal i børnehave. Og så sent som idag spurgte han hvilke dage legeland har åben 

han forstår dog godt begreberne i morgen og igår. Og morgen, middag, aften. 

Men det er få børn der har styr på det hele i den alder. Så ingen grund til bekymring. Helt normalt 

Anmeld Citér

22. september 2019

Lomm

Profilbillede for Lomm

Tak for alle svar, rart at høre det er helt normalt, vi er nok kommet til at sammenligne med storesøster, der generelt har været meget kvik til den slags. Vi bliver ved med at snakke og give det tid - god dag til alle 

Anmeld Citér

23. september 2019

LSS

Og hvad så?  det skal nok komme. Min datter bliver 6 år på lørdag, og den dag ved hun godt hvornår er, men alle andre dage karter hun også rundt i (endnu)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.