Mange uheld, snart skolepige

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.837 visninger
11 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. september 2019

kamikaze

Vi er ved at være desperate. Min store pige på 4 1/2 år har svært ved toilettet, især afføring. Hun er født i december og skal derfor i skole næste efterår, og jeg er så bange for hvordan det skal gå.

Problemet startede da vi gik i gang med at smide bleen da hun var 2 år. Det gik i starten rigtig fint, men på et tidspunkt var  det som om det blev svært for hende, hun mistede selvtilliden, og begyndte at lave i bukserne. I samarbejde med vuggestuen afbrød vi toilettræningen og gav ble på igen. Men fra nu af stoppede hun med at lave stort i bleen, og var forstoppet en hel vinter. Lægens holdning var at bleen skulle bare af, børnehaven gik først med til det ved flyverdragt-stop om foråret. Nuvel. Bleen kom af igen, og vi gjorde meget ud af at ikke gøre uheld til en big deal. Det havde den effekt at hun troede, at man gerne må lave lort i underbukserne. Det positive ved det var at hun lavede stort igen...

Men. Her to år senere har vi stadig store problemer. Hun har fået lactulose og movicol i korte og lange perioder. Vi har prøvet at lave faste toilettider. Vi prøver at gøre det hyggeligt på toilettet og læser bøger der ude. Kosten skulle være sund nok. Vi ser tidt at hun sætter sig ned for at holde det inde, men selv da er det varierede om hun laver noget når vi så tvinger hende på toilettet. Når hun ikke får lavet stort i flere dage, får hun også problemer med at styre vandladning, som hun ellers normalt har styr på.

Det eneste der har haft en reel effekt de sidste måneder er, udover at holde hende hjemme, at vi i sommerferien sagde, at fordi hun ikke lavede stort, kunne vi ikke få is og pomfritter (vi var på et feriecenter med mange pomfrit-reklamer). Så beskrev hun selv at hun lavede stort fordi hun tænkte på alt det lækre hun ellers ikke kunne få. Det skete et par gange. Så det eneste potentielle værktøj jeg har, er et der giver hende et usundt forhold til mad.

Vi er godt frustrerede herhjemme. Vi har en ide om at hun kan styre det (som hun gjorde i ferien, og også gør i bedre perioder), og det gør at vi også taler strengt til hende om at hun ikke går på toilettet når hun skal. Men jeg bliver ved med at frygte, hvad nu hvis det er noget fysisk, og vi reelt set hamrer løs på hendes selvtillid.

Vores læge har indtil videre bare sagt at vi skal give afføringsmidler og så vil det erfaringsmæssigt stoppe engang. Men hun er ved at være så gammel at det er et problem. Det hindrer hende i slemme perioder i at deltage i svømning. Jeg er bange for at hun skal blive mobbet. Jeg er bange for at vi bliver nødt til at holde hende tilbage fra at starte i skole -- og bange for om vi overhovedet får lov til det selv hvis vi finder det nødvendigt.

Er der nogen der har erfaringer vi kan trække på? Har nogen haft et utæt skolebarn? Har nogen erfaring med at få hjælp på en børneafdeling eller lignende? Vi bor i Kbh, og hvis vi kommer med et godt forslag tror jeg vi kan få henvisning fra lægen, men jeg tror ikke vi får de gode forslag fra hende, desværre.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2019

Skouboe

Jeg havde det omvendte problem med min yngste, hun begyndte at tisse i bukserne stort set dagligt i skolen (1. kl. tror jeg det var), og hun sagde ikke noget og skiftede ikke tøj, så hun kunne godt lugte lidt, og hun blev naturligvis ildrød.

Vi prøvede alle muligt forskellige ting, lige fra at snakke om det, belønne hende, bede skolen om at hjælpe med at få hende på toilet på faste tidspunkter og købte et ur, hvor man kan sætte lydløse alarmer på, så det kunne minde hende om at gå på toilet. Intet hjalp.

Hun skulle så forbi Hannah Harboe, hendes dygtige børnefys af andre årsager (hun er hypermobil), og der fortalte jeg om problemet. Det tog 2 eller 3 besøg, så havde hun lært at holde sig igen. Hannah er super god til både fysiske og psykiske årsager, og hun er fantastisk til at behandle hele barnet. Hun har klinik i gå-afstand fra Nørreport St.

https://boernefyssen.dk/

Og vær obs på at Hannah har ikke har ydernummer, så der er ikke offentligt tilskud til behandlinger hos hende - det er for egen regning.

Anmeld Citér

12. september 2019

kamikaze

Skouboe skriver:

Jeg havde det omvendte problem med min yngste, hun begyndte at tisse i bukserne stort set dagligt i skolen (1. kl. tror jeg det var), og hun sagde ikke noget og skiftede ikke tøj, så hun kunne godt lugte lidt, og hun blev naturligvis ildrød.

Vi prøvede alle muligt forskellige ting, lige fra at snakke om det, belønne hende, bede skolen om at hjælpe med at få hende på toilet på faste tidspunkter og købte et ur, hvor man kan sætte lydløse alarmer på, så det kunne minde hende om at gå på toilet. Intet hjalp.

Hun skulle så forbi Hannah Harboe, hendes dygtige børnefys af andre årsager (hun er hypermobil), og der fortalte jeg om problemet. Det tog 2 eller 3 besøg, så havde hun lært at holde sig igen. Hannah er super god til både fysiske og psykiske årsager, og hun er fantastisk til at behandle hele barnet. Hun har klinik i gå-afstand fra Nørreport St.

https://boernefyssen.dk/

Og vær obs på at Hannah har ikke har ydernummer, så der er ikke offentligt tilskud til behandlinger hos hende - det er for egen regning.

Tusind tak for tippet, det kigger vi på. Jeg er ligeglad med om vi skal betale hvis det kan hjælpe. Altså, det burde ikke være nødvendigt men hvis det er så betaler jeg.

Anmeld Citér

12. september 2019

AnoMor

Jeg kan også anbefale Hannah. Dog ikke af egen erfaring fra eget barn. Men min nevø havde store problemer med vandladning om natten. Og efter fysioterapeut behandlinger hos hende har det hjulpet. Han har ingen problemer i dag. 

Hvor mange gange han gik der ved jeg dog ikke 

Anmeld Citér

12. september 2019

Abracadabra

Det er en ret klassisk problemstilling, som din lokale børneafdeling formentlig SAGTENS kan hjælpe med. 

Anmeld Citér

12. september 2019

kamikaze

Abracadabra skriver:

Det er en ret klassisk problemstilling, som din lokale børneafdeling formentlig SAGTENS kan hjælpe med. 

Min mand har i mellemtiden talt med vores læge, som ikke vil henvise før hun er 5 år fordi man indtil da anser problemet for normalt. Ville du forvente at børneafdelingen har samme opfattelse? Kan du se nogle smuthuller til at få hjælp allerede nu? Hun fylder 5 om 3 måneder.

Anmeld Citér

12. september 2019

Abracadabra

kamikaze skriver:

Min mand har i mellemtiden talt med vores læge, som ikke vil henvise før hun er 5 år fordi man indtil da anser problemet for normalt. Ville du forvente at børneafdelingen har samme opfattelse? Kan du se nogle smuthuller til at få hjælp allerede nu? Hun fylder 5 om 3 måneder.

I virkeligheden er det jo en relativt enkel sag, hvor langvarig forstoppelse er kernen af problemet. Jeres datter skal have movicol i rigelige mængder i meget lang tid sammen med et solidt belønningssystem for at sidde på toilettet. Jeres egen læge kan sagtens behandle det. Og pædagogikken kan man læse sig til. 

Ellers må I vente, til jeres læge vil henvise. Men det er så enkelt at behandle, at jeg næsten ikke synes, at det skal koste penge...

Anmeld Citér

12. september 2019

kamikaze

Abracadabra skriver:

I virkeligheden er det jo en relativt enkel sag, hvor langvarig forstoppelse er kernen af problemet. Jeres datter skal have movicol i rigelige mængder i meget lang tid sammen med et solidt belønningssystem for at sidde på toilettet. Jeres egen læge kan sagtens behandle det. Og pædagogikken kan man læse sig til. 

Ellers må I vente, til jeres læge vil henvise. Men det er så enkelt at behandle, at jeg næsten ikke synes, at det skal koste penge...

Det synes jeg var et tarveligt svar. Vi har netop brugt afføringsmidler efter lægens anvisning og et arsenal af strategier for at få hende på toilettet i to år. Toiletpædagogik findes vidst i hundredvis af versioner. Jeg føler i stigende grad at hendes selvtillid får bank. Og du mener problemet er at jeg ikke gider læse? At hun ikke er værd at man bruger penge på at hjælpe hende? Føj.

Anmeld Citér

13. september 2019

Abracadabra

kamikaze skriver:

Det synes jeg var et tarveligt svar. Vi har netop brugt afføringsmidler efter lægens anvisning og et arsenal af strategier for at få hende på toilettet i to år. Toiletpædagogik findes vidst i hundredvis af versioner. Jeg føler i stigende grad at hendes selvtillid får bank. Og du mener problemet er at jeg ikke gider læse? At hun ikke er værd at man bruger penge på at hjælpe hende? Føj.

Ej, HOV! Det var slet ikke mit budskab!! Jeg mener bare ikke, at I skal give tusindvis af kroner for noget, som enhver børneafdeling kan hjælpe jer med gratis... 

I har da helt sikkert gjort det rigtige indtil nu. Og I har god tid til at løse det inden skolestart. 

Anmeld Citér

13. september 2019

kamikaze

Abracadabra skriver:

Ej, HOV! Det var slet ikke mit budskab!! Jeg mener bare ikke, at I skal give tusindvis af kroner for noget, som enhver børneafdeling kan hjælpe jer med gratis... 

I har da helt sikkert gjort det rigtige indtil nu. Og I har god tid til at løse det inden skolestart. 

Åh, undskyld, så har jeg misforstået dig. Godt det blev opklaret, og dejligt at jeg tog fejl!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.