Hej alle,
Jeg står med en knap 9-årig dreng som slet ikke er i trivsel. Herhjemme er han tit vred, sur og ked af det - især når der bliver stillet krav (gå i bad, tøm opvaskemaskine etc) eller hvis han får nej til at spille PlayStation. Generelt bare, hvis han ikke får sin vilje. Ellers er han meget glad og der er intet at mærke på ham. Det er virkelig enten eller!
Det er kulmineret her efter sommerferien hvor han er begyndt at komme med vredesudbrud på skolen (før i tiden blev han bare ked af det), men har nu råbt ting som “jeg slår ham ihjel!” og “jeg har ikke lyst til at leve mere” hvis han føler sig presset eller drillet. Det er selvfølgelig helt vanvittige udtalelser fra en så lille dreng, men han har også sagt det herhjemme hvis han er kommet i time out på værelset efter at have nægtet at gå i bad eller lignende. Så jeg tror ikke han ved hvad det reelt er han siger, jeg tror bare det er det voldsomste han kan finde på.
Der er sket mange ting i hans liv på det sidste. Min kæreste (herefter kaldet P) flyttede ind midlertidigt i januar mens han ledte efter egen lejlighed, og kravene til min dreng er steget derefter. P har fået mig til at indse, at han er gammel nok til at hjælpe til herhjemme. Det har været svært for min søn at acceptere - altså at skulle tage imod fra min kæreste. De kan super godt lide hinanden, men det har været svært. Vi hygger os alle sammen meget, men det er ofte den store der sætter en stop for hyggen med brok og sure miner rettet vores vej
Storebror føler sig rigtig uretfærdigt behandlet, især fordi lillebror på 4 ikke får stillet de samme krav. Det handler om at lillebror er lidt tilbage og nærmere er 2-3 år inde i hovedet. Det er svært for storebror at forstå og han føler at vi favoriserer lillebror, hvilket slet ikke er tilfældet. Vi har forsøgt at forklare ham det, men det hænger ikke ved.
Samtidig er morfar blevet skilt, oldemor er dødeligt syg og nogle af hans bedste venner er rykket et trin op i skolen, hvor han skulle blive på det niveau han er på nu (de kører med flydende rul på skolen) og det har han fokuseret meget på. Han skiftede skole sidste sommer da vi flyttede til en anden by, hvor han gik en klasse om, og starten var svær men derefter faldt han til, men nu er det blevet svært igen. Han fokuserer meget på, at han “burde gå i 3. klasse nu” selvom jeg har forsøgt at forklare ham, at han er det helt rigtige sted fagligt osv. Desuden er lillebror flyttet ind fuld tid i juni, hvor han før boede primært hos hans far indtil der blev en ledig plads i vores foretrukne børnehave. Det var cirka der, vi begyndte at se et skift i opførslen, selvom de to er meget tætte og elsker hinanden, så er han lige pludselig ikke “enebarn” i hverdagen.
Samtidig har han ingen kontakt til hans far, han har aldrig haft det, og jeg ved ikke om det er blevet tydeliggjort mere, efter at P er flyttet ind. Han fandt en lejlighed her i sommerferien og er flyttet for sig selv, og jeg synes min søns opførsel er eskaleret efterfølgende, selvom jeg troede han ville blive glad, da han gentagne gange har sagt højt, hvor irriterende han synes P er. Jeg ved ikke om han føler sig forladt igen?
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, og imorgen er jeg kaldt til møde og jeg er så bange for hvad de siger. Altså mit barn siger han ikke vil leve! Jeg kan jo ikke komme op og sige, at han også siger det derhjemme når han bliver vred, uden at jeg lyder som en der bare vil negligere det.
Han er ofte glad når han kommer hjem fra fritter og jeg tror han har haft en god dag, hvilket han selv siger, indtil jeg så bliver ringet op og får at vide at han har haft en kontrovers igen.
Han vil diskutere ALT. Han gør aldrig hvad vi beder om uden at han skal udfordre os eller brokke sig. Det er så frustrerende og jeg ved slet ikke hvad jeg skal stille op med ham. Jeg føler mig som en forfærdelig mor og nu skal jeg stå skoleret for det, og jeg frygter for det møde, selvom jeg jo mener at jeg kan forklare hans opførsel nogenlunde.
Er der andre som har oplevet at deres børn har haft en tilsvarende periode og hvordan får man guidet sit barn godt igennem det? Han har det jo skidt! Men overall synes jeg jo vi har det dejligt herhjemme, vi elsker hinanden og viser og fortæller hinanden det ofte, så jeg forstår ikke hvor det hele kommer fra.
Håber på gode råd