Spørgsmål omkring underretning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. september 2019

FrkGranger

Anonym skriver:

Hej med jer. 

Jeg har virkelig brug for, at spørger nogle andre mennesker end dem hvis børn er taget af kommunen (de har ofres et lidt snævert syn) 

jeg er nysgerrig og har diskuteret dette emne frem og tilbage med en veninde som simpelthen er overbevist om, at et barn bliver taget pga en falsk/anonym eller alm underretning uden beviser og lign. 

- hvis nogle laver en underretning ang vold, eller lign og den er falsk, altså kommer fra en der bare har ondt et vis sted. Hvad sker der så? 

Hun tror, at kommunen tager barnet uden beviser, altså selvom barnet er uden mærker og lign og jeg tror, at hvis de kan se det er en glad familie tager de self ikke barnet (hvis anmeldelsen self er falsk) 

håber det givet mening 

Hvis det vurderes at der er hold i underretningen om vold eller misbrug, så skride der til midlertidig anbringelse.. 

Der er kun de 2 slags underretninger som kan give øjeblikkelig anbringelse, og kun dem som forældrene ikke informeres om, under undersøgelsen. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2019

Anonym

Vi har prøvet at få en falsk underretning. Den omhandlede mine evner som mor og at jeg var ekstremt psykisk syg og derfor ikke kunne varetage et barn. Alle eksempler var opdigtet, lavet simpelthen fordi personen har noget imod mig. Der kom en fra kommunen, og hun lukkede hurtigt sagen da hun godt kunne se det var helt hen i vejret. Men det var skide ubehageligt og det har påvirket mig i lang tid at få den underretning. Så her var hun ihvertfald god til at bedømme situationen, hende fra kommunen :-)

Anmeld Citér

5. september 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Du har som udgangspunkt ret, men Din veninde har dog ret i den forstand, at hvis profesionelle voksne omkring barnet har en begrundet mistanke om, at et barn bliver slået eller misbrugt hjemme, så kan man som udgangspunkt ikke bare sende barnet hjem til forældrene igen, men skal bede kommunen lave en akut anbringelse. Denne er midlertidig indtil forholdene er nærmere undersøgt. 

Hvis nu lille Ole fortæller læreren, at far slår og lille Ole ellers er et glad og veltilpas barn og forældresamarbejdet fungerer, så vil læreren typisk lave en underretning, som fører til et møde hvor kommunen vurderer, om der skal sættes gang i yderligere undersøgelser.

Men hvis lille Ole fortæller at far slår og fx fremviser de blå mærker og agerer på en måde, som gør at alarmklokkerne ringer, så kan man jo ikke bare sende ham hjem til forældrene igen. I denne situation kan barnet blive hentet af sagsbehandler og politi (hvis det er nødvendigt) og blive akut anbragt. Dette vil dog kun være midlertidigt.

Men nu mener jeg ikke, at barnet overhovedet har noget at sige, mere bare hvis nogen laver en falsk underretning og der slet ikke er den mindste tvivl om, at barnet ikke er blevet slået/mishandlet eller lign. 

Altså, ville de fjerne et barn “bare på en falsk anmeldelse” 

Anmeld Citér

5. september 2019

Anonym trådstarter

FrkGranger skriver:

Hvis det vurderes at der er hold i underretningen om vold eller misbrug, så skride der til midlertidig anbringelse.. 

Der er kun de 2 slags underretninger som kan give øjeblikkelig anbringelse, og kun dem som forældrene ikke informeres om, under undersøgelsen. 

Ja det er klart! Men det var nu mere en samtale om hvorvidt, at kommunen reagere på en falsk påstand. 

Anmeld Citér

5. september 2019

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Hvis barnet er stor skal der være en børnesamtale. Forældre skal også partshøres. 

Derefter vælger sagsbehandleren om der skal undersøges mere f.eks. en udtalelse fra barnets institution/skole eller læge. 

Men generelt skal der ret meget til før et barn bliver fjernet. Kommunen prøvet først at hjælpe familien/barnet med nogle foranstaltninger. Det tænker jeg både handler om at det er et ret stort overgreb at fjerne et barn fra sine forældre og så er det bare meget dyrt at anbringe et barn frem for forskellige foranstaltninger. 

Vores samtale var egentlig mere rettet imod hvor vidt de bare “hører” på en anonym eller om de undersøger sagen nærmere (hvis underretningen kommer fra en ufaglært person) men fks bare en gammel ven/familiemedlem osv

Anmeld Citér

6. september 2019

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Vores samtale var egentlig mere rettet imod hvor vidt de bare “hører” på en anonym eller om de undersøger sagen nærmere (hvis underretningen kommer fra en ufaglært person) men fks bare en gammel ven/familiemedlem osv

Uanset hvem der underrettet skal der være børnesamtale og forældre skal partshøres

Anmeld Citér

6. september 2019

Abracadabra

Anonym skriver:

Ja det er klart! Men det var nu mere en samtale om hvorvidt, at kommunen reagere på en falsk påstand. 

Ja, de vil fjerne barnet, hvis den umiddelbare mistanke er alvorlig nok. 

Anmeld Citér

6. september 2019

2018mor

Anonym skriver:

Hej med jer. 

Jeg har virkelig brug for, at spørger nogle andre mennesker end dem hvis børn er taget af kommunen (de har ofres et lidt snævert syn) 

jeg er nysgerrig og har diskuteret dette emne frem og tilbage med en veninde som simpelthen er overbevist om, at et barn bliver taget pga en falsk/anonym eller alm underretning uden beviser og lign. 

- hvis nogle laver en underretning ang vold, eller lign og den er falsk, altså kommer fra en der bare har ondt et vis sted. Hvad sker der så? 

Hun tror, at kommunen tager barnet uden beviser, altså selvom barnet er uden mærker og lign og jeg tror, at hvis de kan se det er en glad familie tager de self ikke barnet (hvis anmeldelsen self er falsk) 

håber det givet mening 

Hvis kommunen modtager en underretning ang vold mod barnet, så kommer der en socialrådgiver fra familieafdelingen ud og holder en børnesamtale med barnet.

Hvis barnet ikke nævner noget om volden, og der samtidig ikke er nogle synlige beviser (mærker el. andet unormalt der er observeret), så vil sagen næsten altid blive lukket med det samme igen. Inden sagen lukkes kaldes forældrene dog til et underretningsmøde, hvor de får at vide at der er kommet en underretning på barnet og hvad den drejer sig om. Samtalen med forældrene har selvfølgelig også betydning for, om sagen lukkes eller ej. Hvis det fx er tydeligt at mor/far er fuld, påvirket af stoffer eller andet alarmerende, så fortsætter sagen, måske ikke lige med vold som største fokus men om barnets trivsel. 

Hvis barnet derimod nævner volden, så vil rådgiveren i de fleste tilfælde anmelde sagen til politiet (ofte ringer socialrådgiveren til politiet først for at høre, om der er “nok” til en anmeldelse).

Derefter vil barnet komme til afhøring i noget der kaldes børnehuset.

Og det er faktisk overraskende hvor få sager der ender med straf til forældre og at barnet fjernes (dette er så både godt og skidt - det er jo godt for de familier, hvor underretningen er direkte løgn (disse sager vil dog oftest være afsluttet inden de når til afhøring af barnet) men skidt for se børn, der rent faktisk udøves (psykisk) vold mod, men hvor der bare ingen beviser findes overhovedet)

Selvom mange (ofte uvidende) er af den opfattelse at kommuner fjerner børn for et godt ord, så er det simpelhen ikke rigtigt. Det koster KASSEN at anbringe et barn - og detsuden er der utallige undersøgelser der viser, at det sjældent er det bedste for børnene (det er det selvfølgelig nogle gange, hvis barnets trivsel er alarmerende meget i fare ved forældrene).

De fleste kommuner vil dog sætte ind med mildere foranstaltninger såsom familiepleje eller plejefamilie i kortere eller længere perioder, inden et barn decideret bliver anbragt på en institution.

VH en der sidder i afdeling for netop vold og overgreb på børn - du er velkommen til at skrive en PB, hvis der er noget mere konkret du gerne vil vide  

Anmeld Citér

6. september 2019

Anonym

Jeg har prøvet at få en underretning om vold mod mit barn. 

De trak oplysninger fra min dagpleje også kom de hjem på et besøg. De så på ham og hans trivsel og så var den sag faktisk afsluttet... 

Anmeld Citér

6. september 2019

Anonym

Anonym skriver:

Hej med jer. 

håber det givet mening 

Min søn blev udsat for vold af sin far som spæd. Det blev så ikke opdaget af en underrerning som sådan, tog selv kontakt til SP som så sendte os videre, så en form for underretning kan man sige. Han blev ikke taget fra mig, men det kom jo sp frem hvor omfattende det var det hans far havde gjort, så hvis jeg ikke gik fra ham ville de tage nok have taget ham på stedet. Jeg skulle igennem en børnefaglig undersøgelse for at bevise at jeg kunne magte min søn. Så nej, de fjerner ikke bare er barn for st gøre det, men de undersøger sagen først og taget er valg der ud fra

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.