Spørgsmål omkring underretning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.749 visninger
19 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. september 2019

Anonym trådstarter

Hej med jer. 

Jeg har virkelig brug for, at spørger nogle andre mennesker end dem hvis børn er taget af kommunen (de har ofres et lidt snævert syn) 

jeg er nysgerrig og har diskuteret dette emne frem og tilbage med en veninde som simpelthen er overbevist om, at et barn bliver taget pga en falsk/anonym eller alm underretning uden beviser og lign. 

- hvis nogle laver en underretning ang vold, eller lign og den er falsk, altså kommer fra en der bare har ondt et vis sted. Hvad sker der så? 

Hun tror, at kommunen tager barnet uden beviser, altså selvom barnet er uden mærker og lign og jeg tror, at hvis de kan se det er en glad familie tager de self ikke barnet (hvis anmeldelsen self er falsk) 

håber det givet mening 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2019

sandramor

Anonym skriver:

Hej med jer. 

Jeg har virkelig brug for, at spørger nogle andre mennesker end dem hvis børn er taget af kommunen (de har ofres et lidt snævert syn) 

jeg er nysgerrig og har diskuteret dette emne frem og tilbage med en veninde som simpelthen er overbevist om, at et barn bliver taget pga en falsk/anonym eller alm underretning uden beviser og lign. 

- hvis nogle laver en underretning ang vold, eller lign og den er falsk, altså kommer fra en der bare har ondt et vis sted. Hvad sker der så? 

Hun tror, at kommunen tager barnet uden beviser, altså selvom barnet er uden mærker og lign og jeg tror, at hvis de kan se det er en glad familie tager de self ikke barnet (hvis anmeldelsen self er falsk) 

håber det givet mening 

Det kommer ikke til at ske overhovedet.... hvis kommunen får en underretning på et barn, så skal de selvfølgelig reagere på det... så de kontakter selvfølgelig familien for at få en snak omkring det der er underrettet på. Besøg i hjemmet er for at undersøge og vurdere om det skal laves en paragraf 50 undersøgelse på familien. 

Hvis dette vurderes sætte det således i gang og denne skal være færdig inden 4 mdr. Og denne skal så være med til at afgøre om og hvis det er nødvendigt med en indsats, hvilken det så skal være. 

Der skal MEGET grumme forhold til førend at man tvangsfjerner børn i dag! Hvis det er manglende forældre kompetencer det drejer sig om så er det det kommunen støtter op omkring osv. 

Så nej en underretning er (heldigvis) ikke bare lig med tvangsfjernelse

Anmeld Citér

5. september 2019

Anonym trådstarter

sandramor skriver:

Det kommer ikke til at ske overhovedet.... hvis kommunen får en underretning på et barn, så skal de selvfølgelig reagere på det... så de kontakter selvfølgelig familien for at få en snak omkring det der er underrettet på. Besøg i hjemmet er for at undersøge og vurdere om det skal laves en paragraf 50 undersøgelse på familien. 

Hvis dette vurderes sætte det således i gang og denne skal være færdig inden 4 mdr. Og denne skal så være med til at afgøre om og hvis det er nødvendigt med en indsats, hvilken det så skal være. 

Der skal MEGET grumme forhold til førend at man tvangsfjerner børn i dag! Hvis det er manglende forældre kompetencer det drejer sig om så er det det kommunen støtter op omkring osv. 

Så nej en underretning er (heldigvis) ikke bare lig med tvangsfjernelse

Tak! Det er jo også min overbevisning..

nutildags kan alle jo (på godt og ondt) lave en underretning,  om man så  laver den i god tro eller at man har set sig sur på nogen.

Min veninde som jeg diskutere det her med, er overbevist om at kommunen bare kommer med politi, uden at stille spørgsmålstegn og bare tager baret Hvis nogen har lavet en underretning (falsk) angående vold, for eksempel 

Anmeld Citér

5. september 2019

Abracadabra

På en eller anden måde HAR din veninde jo ret: Hvis jeg ringer til politiet og fortæller, at naboens barn skriger ‘nej far, det gør ondt, når du stikker din tissemand ind i min numse!’, så rykker politiet ud og tager barnet umiddelbart. Men det er jo ikke en blivende anbringelse, hvis der kun er mit udsagn at bygge mistanken på. 

Anmeld Citér

5. september 2019

Anonym

Mine børns far har lavet en falsk anmeldelse til kommunen hvori han anklagede mig for at lave seksuelle overgreb på børnene. 

Kommunen kom og skulle have en snak med børnene og mere var der ikke i det. 

Det er møg ubehageligt. 

Anmeld Citér

5. september 2019

Mom

Profilbillede for Mom

Uden at være fuldstændig skråsikker, så mener jeg at hvis et barn skal tvangfjernes/ anbringes udenfor hjemme - og ikke akut af politiet - så skal det på et byrådsmøde, da der er mange penge involveret, og det ikke "blot" kan ske på en enkelt sagsbehandles foranledning.

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Anmeld Citér

5. september 2019

Anonym

Du har som udgangspunkt ret, men Din veninde har dog ret i den forstand, at hvis profesionelle voksne omkring barnet har en begrundet mistanke om, at et barn bliver slået eller misbrugt hjemme, så kan man som udgangspunkt ikke bare sende barnet hjem til forældrene igen, men skal bede kommunen lave en akut anbringelse. Denne er midlertidig indtil forholdene er nærmere undersøgt. 

Hvis nu lille Ole fortæller læreren, at far slår og lille Ole ellers er et glad og veltilpas barn og forældresamarbejdet fungerer, så vil læreren typisk lave en underretning, som fører til et møde hvor kommunen vurderer, om der skal sættes gang i yderligere undersøgelser.

Men hvis lille Ole fortæller at far slår og fx fremviser de blå mærker og agerer på en måde, som gør at alarmklokkerne ringer, så kan man jo ikke bare sende ham hjem til forældrene igen. I denne situation kan barnet blive hentet af sagsbehandler og politi (hvis det er nødvendigt) og blive akut anbragt. Dette vil dog kun være midlertidigt.

Anmeld Citér

5. september 2019

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Hej med jer. 

håber det givet mening 

Hvis barnet er stor skal der være en børnesamtale. Forældre skal også partshøres. 

Derefter vælger sagsbehandleren om der skal undersøges mere f.eks. en udtalelse fra barnets institution/skole eller læge. 

Men generelt skal der ret meget til før et barn bliver fjernet. Kommunen prøvet først at hjælpe familien/barnet med nogle foranstaltninger. Det tænker jeg både handler om at det er et ret stort overgreb at fjerne et barn fra sine forældre og så er det bare meget dyrt at anbringe et barn frem for forskellige foranstaltninger. 

Anmeld Citér

5. september 2019

Anonym

Nej. De bliver ikke bare fjernet.

jeg kender til en situation hvor et barn i 0 kl sagde at mor slog ham i numsen. Læreren sendte en underretning samme dag, men først en uge senere kom nogle fra kommunen for at holde en børnesamtale med drengen på skolen. I mellemtiden her vidste forældrene ikke noget. 

Efter samtalen havde kommunen så en samtale med forældrene, hvor mor indrømmer at have slået ham fordi hun var blevet meget sur, men at det kun var sket 1 gang. 

Sagen blev lukket, og der skete ikke yderligere. 

Så nej de bliver ikke bare hentet af politiet, uden begrundet mistanke..

Anmeld Citér

5. september 2019

Miti's mama

Tror det kommer meget an på kommunen. Kender én som fik en (kke anonym) underretning, som påstod at have set gennem vinduet fra gaden at forældrene slog børnene. Børnene blev fjernet midlertidigt, og det var lidt af en kamp at få dem tilbage igen. 

Men de kommer ikke anstigende med politi og det hele. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.