Kan man det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.224 visninger
14 svar
3 synes godt om
4. september 2019

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

hej i kloge bager kvinder

jeg fandt et opskrift på en hindbær lagkage som der skulle være hindbærfromage ind i kagen som Mette blomsterberg lavede. Og fik den lavet. Men problemet nu er at jeg gerne vil lave den med jordbær i stedet (frosne jordbær) 

så bare lave alt det samme i opskriften men erstatte hindbær med jordbær. Kan jeg stadig det? Så det bliver jordbærfromage i stedet for hindbærfromage? 

Og hvad er forskel på mousse og fromage?

et side spørgsmål. Er det bedst at overtræk en kage med marcipan eller fondant? Eller er det ligemeget? 

Og når man pynter kager er det bedst med marcipan eller fondant eller igen er det ligemeget. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2019

Justthinking

Love Angel skriver:

jeg fandt et opskrift på en hindbær lagkage som der skulle være hindbærfromage ind i kagen som Mette blomsterberg lavede. Og fik den lavet. Men problemet nu er at jeg gerne vil lave den med jordbær i stedet (frosne jordbær) 

så bare lave alt det samme i opskriften men erstatte hindbær med jordbær. Kan jeg stadig det? Så det bliver jordbærfromage i stedet for hindbærfromage? 

et side spørgsmål. Er det bedst at overtræk en kage med marcipan eller fondant? Eller er det ligemeget? 

Og når man pynter kager er det bedst med marcipan eller fondant eller igen er det ligemeget. 

Umiddelbart kan du godt bytte hindbærrene ud med jordbær, men så ville jeg øge mængden af jordbær, da disse ofte er mildere i smagen end hindbær.

Hvad angår fondant, synes jeg det er nemmere at arbejde med ift marcipan, men i sidste ende er det jo en smagssag ��

Held og lykke.

Anmeld Citér

4. september 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Smagsmæssigt, altid marcipan. Jeg kender virkelig ikke nogen der synes fondant smager godt. så kan man lave pynt i fondant, som nemt kan pilles fra, men overtrækket synes jeg er en del af kagen og skal bidrage til den lækre smag, så der skal der bruges marcipan  

Anmeld Citér

4. september 2019

Lisette W

Love Angel skriver:

Ved en fromage er der æg i. Ved mousse er det ofre bare bær og fløde. 

Jordbær er smager ikke af så meget men kan fint erstatte hindbær. 

Marcipan er klart at foretrække hvis smagen er vigtig. Den bliver nemmer at arbejde med hvis du tilsætter 20 g. Glykosesirup og 100 g. flormelis til 200 g. Marcipan. 

Anmeld Citér

4. september 2019

Love Angel

Mor til 4

Umiddelbart kan du godt bytte hindbærrene ud med jordbær, men så ville jeg øge mængden af jordbær, da disse ofte er mildere i smagen end hindbær.

Hvad angår fondant, synes jeg det er nemmere at arbejde med ift marcipan, men i sidste ende er det jo en smagssag ��

Held og lykke.

Okay så det bare mængden? Og ikke fordi at hvis jeg bytter hindbær med jordbær så bliver det katastrofalt vel? 

Og mange af mine elementer i kagen kommer til at være søde.og skal bruge smørecreme. Vil du så anbefalede at putte lidt citronsaft i smørecreme så kagen ikke bliver for sød? Og sidste ting. Kan jeg smøre hele kagen med smørecreme også kunne dække det øverste af kagen med glasur?

Sorry  alle de spørgsmå

Anmeld Citér

4. september 2019

Love Angel

Mor til 4
Lisette W skriver:

Ved en fromage er der æg i. Ved mousse er det ofre bare bær og fløde. 

Jordbær er smager ikke af så meget men kan fint erstatte hindbær. 

Marcipan er klart at foretrække hvis smagen er vigtig. Den bliver nemmer at arbejde med hvis du tilsætter 20 g. Glykosesirup og 100 g. flormelis til 200 g. Marcipan. 

Okay tak. Ved du om hvis man smøre en hel kage med smørecreme kan man så putte glasur på øverst af kagen? 

Anmeld Citér

4. september 2019

Love Angel

Mor til 4
Mor11 skriver:

Smagsmæssigt, altid marcipan. Jeg kender virkelig ikke nogen der synes fondant smager godt. så kan man lave pynt i fondant, som nemt kan pilles fra, men overtrækket synes jeg er en del af kagen og skal bidrage til den lækre smag, så der skal der bruges marcipan  

Det også rigtigt. Jeg kender heller ikke nogen der kan lide fondant over hele kagen. Men er det nemmere med fondant? Og kan jeg bruge fondant til at pynte lidt ovenpå kagen uden at det skader smagen?

Anmeld Citér

4. september 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Love Angel skriver:

Det også rigtigt. Jeg kender heller ikke nogen der kan lide fondant over hele kagen. Men er det nemmere med fondant? Og kan jeg bruge fondant til at pynte lidt ovenpå kagen uden at det skader smagen?

Fondant er nemmere at arbejde med ja. Det er derfor langt de fleste hjemme-kage-bagere bruger fondant  til både overtræk og pynt men det smager virkelig ikke godt. 

Jeg ville overtrække med marcipan og så lave nips-pynt i fondant  

Anmeld Citér

4. september 2019

Lisette W

Love Angel skriver:

Okay tak. Ved du om hvis man smøre en hel kage med smørecreme kan man så putte glasur på øverst af kagen? 

Det kan du, men glasuren risikerer at løbe ned af siden. Hvorfor vil du gerne have smørcreme på siden og glasur oven på? Du kan nemt farve smørcremen og den kan også sprøjtes på med fx en stjernetyl.

Anmeld Citér

4. september 2019

Love Angel

Mor til 4
Mor11 skriver:

Fondant er nemmere at arbejde med ja. Det er derfor langt de fleste hjemme-kage-bagere bruger fondant  til både overtræk og pynt men det smager virkelig ikke godt. 

Jeg ville overtrække med marcipan og så lave nips-pynt i fondant  

Okay tak. Har tit set og læst at folk laver med fondant. Så tænkte jeg lige vil spørger om det fordi det er nemmere. Men tænkte ikke at det vil smage grimt  fordi ja som sagt alle bruger det. Men hvorfor vil man bruge noget der er nemt men i den anden ende smager grimt og ødelægger kagen? 

Men nu jeg med tak for dit svar. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.