SU-lån eller banklån

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.860 visninger
13 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. september 2019

Anonym trådstarter

Er jeg den eneste der har hørt studerende fortælle at deres bankrådgiver har rådgivet dem til at tage SU-lån og gerne så meget som muligt? Er jeg den eneste der har hørt at man skal bruge lånet som opsparing til når man ønsker bil og til udbetaling på hus?

Herhjemme er vi to studerende forældre, med to børn. Vi drømmer selvfølgelig om at få en bil, og om mange år, sikkert også et hus. Vi har ingen lån, og vi er sådan nogle der ikke rigtigt vil købe en bil, før vi kan undgå at låne til den osv. 

Er SU lån virkeligt så fordelagtige? Jeg mener.. der må da være bagsider af medaljen. 

kan nogen oplyse mig?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2019

MT_2011

Der er en billig rente på lånet i forhold til så mange andre lån 

Anmeld Citér

1. september 2019

Anonym trådstarter

MT_2011 skriver:

Der er en billig rente på lånet i forhold til så mange andre lån 

Jeg forstår at renterne kan være bedre. Men er der så ikke noget med at det tager lang tid at tilbage betale lånet, fordi der er loft på? Eller var det i gamle dage mon..

Anmeld Citér

1. september 2019

Anonym

Anonym skriver:

Er jeg den eneste der har hørt studerende fortælle at deres bankrådgiver har rådgivet dem til at tage SU-lån og gerne så meget som muligt? Er jeg den eneste der har hørt at man skal bruge lånet som opsparing til når man ønsker bil og til udbetaling på hus?

Herhjemme er vi to studerende forældre, med to børn. Vi drømmer selvfølgelig om at få en bil, og om mange år, sikkert også et hus. Vi har ingen lån, og vi er sådan nogle der ikke rigtigt vil købe en bil, før vi kan undgå at låne til den osv. 

Er SU lån virkeligt så fordelagtige? Jeg mener.. der må da være bagsider af medaljen. 

kan nogen oplyse mig?

Jeg tog uddannelse med folk, der tog max SU-lån, investerede pengene, tjente pænt godt og indfriede bagefter.

Anmeld Citér

1. september 2019

Babilooo

Det var da jeg læste klart det bedste lån man kunne optage. Så ja de andre har fat i den lange ende. Det er en god ide at optage så meget dom muligt. Men selvfølgelig ikke hvis det bruges på forbrug. Hvis det investeres i bolig eller andet er det rigtig fint.

Anmeld Citér

1. september 2019

Anonym

Renten på SU-lån er efter endt uddannelse 4 %, og så lavere under uddannelse. Vores boliglån er 3,8 %, så det ville ikke kunne svare sig.

Anmeld Citér

1. september 2019

Jixy

Profilbillede for Jixy

Renten på SU-lånet er på 4% mens du læser og er p.t. på 1% efter endt uddannelse.

Og derfor er det som oftest den billigste måde at låne penge på. Selvfølgelig skal man mon overveje det, især hvis man har mange år hvor der kan nå at løbe 4% på i rente.

Anmeld Citér

1. september 2019

grinny

Billig rente ja! Men hold fast det har bidt os i røven nu!

Vi har ingen lån udover SU - altså hverken bil,- hus eller forbrugslån men fordi min mands SU lån er højt har vi ikke kunne låne penge af banken til fertilitetsbehandling! Det gjorde av at få det af vide! 

Anmeld Citér

2. september 2019

Abracadabra

grinny skriver:

Billig rente ja! Men hold fast det har bidt os i røven nu!

Vi har ingen lån udover SU - altså hverken bil,- hus eller forbrugslån men fordi min mands SU lån er højt har vi ikke kunne låne penge af banken til fertilitetsbehandling! Det gjorde av at få det af vide! 

Men det er jo fordi, at din mand netop har brugt SU-lånet som et slags forbrugslån. Hvis han havde investeret pengene i en lejlighed fx, ville I jo have en stor friværdi nu, og så havde jeres økonomi været rigtigt god. Men hvis SU-lånet bruges på havregryn og skolebøger, så opbygger man bare gæld, som bider senere hen...

Anmeld Citér

2. september 2019

grinny

Abracadabra skriver:

Men det er jo fordi, at din mand netop har brugt SU-lånet som et slags forbrugslån. Hvis han havde investeret pengene i en lejlighed fx, ville I jo have en stor friværdi nu, og så havde jeres økonomi været rigtigt god. Men hvis SU-lånet bruges på havregryn og skolebøger, så opbygger man bare gæld, som bider senere hen...

Men derfor synes jeg heller ikke at lånet er bedre - hvilket er det jeg svarer på?

Havde min mand tænkt over/fået det af vide den gang havde han aldrig taget et lån, så kunne han jo bare ha’ boet hos sin far og stået bedre nu så jeg synes det er farligt at en bankrådgiver siger sådan 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.