Jeg fødte selv en lille baby ved akut kejsersnit her i foråret, da min ældste kun var 23 måneder - og så kom, må jeg desværre nok være helt ærlig og indrømme, nogle af de værste måneder i mit liv, hvor alt konstant var en prøvelse både fysisk, da man ikke får søvn og har en fødsel/operation, man skal komme sig over og mentalt, da man står i en helt ny situation.
Jeg havde det ofte, som om jeg befandt mig en form for inferno, hvor begge børnene skreg (lillebror havde kolik) på deres mor og jeg enten måtte tilsidesætte min nyfødte søns behov eller min store dreng, som altid havde haft mig for sig selv. Jeg var så ked af det hele tiden, fordi jeg slet ikke følte, at jeg slog til og at jeg hele tiden enten svigtede den store eller den lille og samtidig brugte umådelig meget tid på husholdning, fordi den lille gylpede og svinede og den store rodede helt vildt, fordi han selv var i kaos i hovedet. Det var svært at bevare rutinerne med måltider, hentning, putning osv., men vi gjorde vores bedste. Jeg har altid været en "speltmor", hvor kun det bedste, var godt nok, så det var svært at skrue ned for mine standarder, hvilket dog har været nødvendigt.
Det hele føltes så ekstremt og jeg ønskede bare, at tiden skulle gå hurtigt, så det kunne blive bedre. For hver ble, jeg skiftede, for hver maskinfuld tøj, jeg satte over, så sagde jeg til mig selv, at nu var jeg tættere på en ende...
Og det var jeg. Nu er den lille 5 måneder og den store 2 år og 4 måneder og som jeg blev lovet, er det er blevet nemmere. Det er stadig meget svært at være alene med dem begge to, men vi øver os begge to på det.
Børnene har fået øjnene op for hinanden og det er så utrolig sødt at se, når lillebror kigger på storebror med de største lys i øjnene - ofte er det underholdning nok for ham bare at se på, at storebror leger. Storebror er også begyndt at kunne give den lille legetøj og de smiler til hinanden. Efterhånden er den lille jo også begyndt at kunne lege lidt selv, så man kan sidde imellem dem, mens den lille leger med sit babylegetøj og den store bygger Duplo.
Så det hjalp rigtig meget, at tiden gik - det bliver virkelig nemmere, når de bliver ældre, helt automatisk.
Men ellers så gjorde vi meget ud af, at den store bevarede sine rutiner. Vi har altid skiftes til at putte og bade ham om aftenen, det holdt vi fast i. Han sov de samme lure, fik de samme måltider - så han bevarede en fornemmelse af normalitet. Han fik også et par ugers ferie, da lillebror lige var kommet, så han også kunne være med. Det tror jeg, var godt (selvom det var sindssygt hårdt for os voksne!)
Samtidig har vi delt os meget op, så storebror stadig har fået enetid med os hver især. Det har været svært især for mig, fordi jeg ammer og ikke kan være afsted så længe med ham, men så er det bare ting i hjemmet, f.eks. trylledej eller sådan noget.
Men det er en afsindigt hård periode og for mig var det virkelig ganske forfærdeligt!!!
Men nu er det meget bedre - så jeg vil bare sige, hæng i. Det lysner derude, men lige nu gælder det bare om at holde hovedet oven vande! Og hvis I kan få hjælp, så gør det. Den lille ny kan f.eks. fint gå en tur i barnevogn med en bedstemor, så den store kan få en masse enetid.
Held og lykke med det! Jeg ved, hvor hårdt det er at stå i...