Bør man vende det med pædagogerne- eller lade tingene gå sin gang?
Vi er ret overbeviste om at vores 5 årige søn har ADHD. Det har vi faktisk haft en formodning om siden han var omkring 2. Hans mormor er socialpædagog og mener også der er noget ADHD.
Men det er aldrig noget vi har talt med hverken fagpersoner eller pædagoger om.
og hvorfor tror vi så det?
Jo altså, vores søn har aldrig været vældig motorisk urolig. Siden han var under 1, udleverede Fys kuglebade, kugledyne osv for at prøve at skabe ro for ham. Alt uden effekt. Han sover dårligt- har aldrig sovet igennem. Han gpr ikke- han løber og klatrer ovenpå os helt utilpasset uden egentlig fornemmelse for at han faktisk er ved at blive stor.
Han taler konstant- eller som det mindste laver en lyd. Og jeg mener virkelig konstant. Jeg kan få helt ondt i ørerne fordi han taler hele tiden, og samtidig taler og griner han meget højt. Han bryder meget ind og har svært ved at vente når andre taler. Han fjoller også sindssygt meget og laver mange fjollelyde hvor det tager helt overhånd og vi har svært ved at få ham tilbage i normalt leje igen.
Han er enormt distræt og glemmer meget hurtigt hvad han skal osv, men tip gengæld lægger han mærke til hver eneste lille detalje på hans vej.
Socialt fungerer han egentlig ret godt og har mange venner, omend han har mange konflikter med sin lillebror. Det sker ofte fordi lillebror er rigtig god til at fordybe sig i en leg, hvor storebror egentlig gerne vil være med men ikke kan finde ud af at forholde sig roligt i legen og så begynder at drille i stedet.
Vi har mange konflikter med ham fordi vi ofte må fjerne ham fra lillebror, bede ham dæmpe sig, sidde ordentligt ved bordet, gå udenfor hvis han skal løbe og råbe osv.
Han kan lynhurtigt få kørt lillebror op i hans gear, og lillebror er ellers slet ikke på den måde. Han er et langt mere roligt og velovervejet gemyt.
Når vi så ikke har søgt hjælp til ham er det fordi at han egentlig på trods af alt dette fungerer godt i hverdagen. Altså vi har konflikter hver dag- men overordnet er han glad, trives, udvikler sig og også mere end alderssvarende og har det godt i bh.
I bh nævner de ikke de store problemer med ham. De kan godt sige han har drillet en del en dag, eller har måtte spise alene i køkkenet fordi han gejler alle bordene op, men overordnet hør jeg aldrig at der har været problemer. Men det er som sagt heller ikke noget vi har været i diaglog omkring, og vi har ikke haft møde siden han 4-års samtale hvor han fik meget ros.
jeg synes dog han er blevet “vildere” siden da..
Næste år skal han i skole og her tænker jeg så at enten så går det godt, og så har vi nok overtimer og bare har en meget aktiv dreng, og ellers vil de nok sige til hvis de vurderer han har ADHD problematikker.
Hvad tænker i? Andre med drenge der har lignende tanker? Jeg har ikke lyst til at skabe et problem der ikke er der og så længe børnehaven ikke ser et problem, så er der vel ikke grund til at sætte ham i en boks?