Jordomrejse med 2 små børn...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. august 2019

Anonym trådstarter

heaven skriver:

Jeg synes det lyder FANTASTISK rigtig rigtig god rejse, sikke en gave at kunne give jeres børn, og hinanden - jeg synes det lyder såååå spændende, og ja - selvfølgelig kræver sådan en beslutning en masse tanker og overvejelser, men som du sige: livet skal leves nu og ikke om 50 år, afsted med jer - i har de rigtig overvejelser og tid endnu inden afrejse til at få tingene på plads, det skal nok gå

Tak!!! Det er med meget store forventninger, men selvfølgelig også en hel masse sommerfugle (og anelse mor-bekymring), at vi kigger frem mod de kommende år og den planlagte afrejse. Mange ting mangler fortsat at falde på plads - men vi må tage dem bid for bid. Vi er SPÆNDTE!!!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2019

Loa

Anonym skriver:

Vi skal rejse omkring 8 måneder i alt. Vi starter i efteråret og kommer hjem om sommeren. Tanken er, at der ved hjemkomst skal være en måneds tid som "buffer" til at vi alle lander og ungerne indkøres i hhv. skole og børnehave.

Tidspunkter er noget af det vi har vendt og drejet mange gange. Der er fordele og ulemper ved alle modeller og jeg har flere gange overvejet at undervise dem undervejs på en rejse. Når det er faldet ud som det er, handler det om at forsøge at skabe mindst mulig "rod" for ungerne - vi bryder dem i forvejen op fra alt hvad de kender. På det valgte tidspunkt passer det med, at den lille lige er færdig med vuggestue og den store knapt er færdige med børnehave. De skal så at sige kun tage afsked en enkelt gang, fremfor at de er startet et nyt sted, derefter skal rejse og derefter skal komme hjem igen.

At de ikke kommer til at huske så meget konkret (måske noget overhovedet?) er ikke hundrede procent vigtigt for mig, selvom det ville være dejligt. For det handler på en eller anden måde ikke om at de skal have et "slutprodukt" med hjem, men mere om at vi skal være sammen undervejs, at vi skal leve og bo alle timer i døgnet med hinanden og se og lære verden at kende samtidig. Vi har lige været en måned afsted og den store på 3,5 var fantastisk at rejse med, fordi det at opleve verden gennem børns øjne bare kan noget helt unikt. Drømmen er måske i virkeligheden også, at holde et lille vindue på klem for, at dette ikke bliver den sidste gang vi tager en sådan tur - og at der kunne ligge nye eventyr og vente igen, når de er blevet ældre. 

Jeg synes virkelig det lyder velovervejet og ja selvfølgelig er der lidt fremtidsting med job og pension man måske kunne være nervøs for, men ærligt, jeg synes det lyder som en fantastisk mulighed og det må være fantastisk bare at være jer sammen så længe.

Tror det er en helt unik gave for børnene. 

Det med at starte op i skole uden Sfo inden, tror jeg slet ikke bliver et problem. De to små har sikkert fået en god portion selvtillid ud af sådan et eventyr. Og om end ikke, vil de da have tonsvis at fortælle de nye kammerater

Anmeld Citér

19. august 2019

StjerneFrø

Det er bare DRØMMEN! Det håber jeg også, at vi kan give vores børn. Hvor meget regner I med, at sådan en tur vil koste jer?

Jeg syntes, at I virker meget velovervejede! Det er en kæmpe gave at give sine børn. Og måske husker de det ikke hele livet, men I lever i nuet og det er mega vigtigt. 

Jeg følger flere familier på Instagram, måske kan I blive inspireret der? Fx, Travelmadmom, Wherearewegoingtomorrowtravel eller Traveltheworldfamily

Anmeld Citér

19. august 2019

Anonym trådstarter

StjerneFrø skriver:

Det er bare DRØMMEN! Det håber jeg også, at vi kan give vores børn. Hvor meget regner I med, at sådan en tur vil koste jer?

Jeg syntes, at I virker meget velovervejede! Det er en kæmpe gave at give sine børn. Og måske husker de det ikke hele livet, men I lever i nuet og det er mega vigtigt. 

Jeg følger flere familier på Instagram, måske kan I blive inspireret der? Fx, Travelmadmom, Wherearewegoingtomorrowtravel eller Traveltheworldfamily

Det er jeg glad for, at du skriver 

Vi arbejder lige nu med et groft budget på 600.000 kr. Det er alt inklusiv - som i virkelig alt - og det er pessimistisk sat: Det dækker alt fra fly og anden transport, mad og overnatning, sejlads, forsikringer, eventuel husleje derhjemme mens vi rejser, en økonomisk “buffer” så vi kan holde den gående efter hjemkomst, hvis vi ikke finder job med det samme, osv. 

Der er meget stor forskel på, hvad det koster at bo og leve i de forskellige verdensdele. Vi er lige nu i gang med at se på “hvor lidt” vi kan klare os for hvert sted og lave et mere detaljeret budget. Vi forsøger at tænke lidt på det klimaaftryk vi efterlader undervejs også, så der er virkelig mange hensyn og overvejelser.

Tak for dine gode anbefalinger til inspiration - jeg er ikke på Instagram, men jeg kan nok smugkigge lidt hos min mand. Jeg er i øvrigt begyndt selv at føre en slags digital dagbog undervejs, så jeg får samlet alle tanker fra start til slut - måske jeg ender på Instagram alligevel  

Anmeld Citér

19. august 2019

Anonym trådstarter

Loa skriver:

Jeg synes virkelig det lyder velovervejet og ja selvfølgelig er der lidt fremtidsting med job og pension man måske kunne være nervøs for, men ærligt, jeg synes det lyder som en fantastisk mulighed og det må være fantastisk bare at være jer sammen så længe.

Tror det er en helt unik gave for børnene. 

Det med at starte op i skole uden Sfo inden, tror jeg slet ikke bliver et problem. De to små har sikkert fået en god portion selvtillid ud af sådan et eventyr. Og om end ikke, vil de da have tonsvis at fortælle de nye kammerater

Jeg tror at det er præcis de to ting, vi har brugt mest tid på at diskutere frem og tilbage - den økonomiske fremtidssikring (som vi ofrer, eller i hvert fald reducerer kraftigt), og så børnenes muligheder når de kommer tilbage igen - og det at fjerne dem fra deres hverdag.

Men vi ender samme sted som du: at risikoen ikke opvejer hvor meget vi forhåbentlig kommer til at værdsætte tiden sammen og hvilket unikt sammenhold og vilde oplevelser det vil give os sammen som familie imens børnene endnu er små  Tak for dine kommentarer 

Anmeld Citér

19. august 2019

Babilooo

600.000?? Det er godt nok højt sat. 

Jeg har rejst (alene) for 15.000 i en måned i Peru  og i Vietnam. 

Som familie har vi flere gange været en måned i Thailand for ca 45.000kr for en måned - inklusiv alt. 

Asien og Sydamerika er billigt. Canada, Australien osv (vestlige lande) er dyre.

Men det lyder dyrt. Man har jo fx ikke mange udgifter til ture og mad når man er på en båd.

Anmeld Citér

19. august 2019

Anonym trådstarter

Tjullehej skriver:

600.000?? Det er godt nok højt sat. 

Jeg har rejst (alene) for 15.000 i en måned i Peru  og i Vietnam. 

Som familie har vi flere gange været en måned i Thailand for ca 45.000kr for en måned - inklusiv alt. 

Asien og Sydamerika er billigt. Canada, Australien osv (vestlige lande) er dyre.

Men det lyder dyrt. Man har jo fx ikke mange udgifter til ture og mad når man er på en båd.

Det er mega højt - og tilpasses hele tiden efterhånden som vi kommer ned i detaljerne!!

Som skrevet er det dels den meget pessimistiske version (hvor vi fx får behov for knapt 100.000 kr. til at beholde vores bolig hjemme og ca. samme beløb til at kunne leve uden jobs i en periode efter hjemkomst, uden at gå fra lejligheden (ingen dagpenge, når vi selv har sagt op, osv). Dels er det vitterligt inklusiv alt - fra udstyr over vacciner, leveomkostninger, visum, leje af autocamper i Sydamerika (dyrt), omkring 40 flybilletter, osv. Sejlturen bliver faktisk det allerbilligste - som du skriver, er der ikke meget at bruge penge på til søs på en lille båd 

Ja, man kommer helt til at savne dengang man bare smed en rygsæk på ryggen og fik SU’en til at række ...

Anmeld Citér

20. august 2019

StjerneFrø

Anonym skriver:

Det er jeg glad for, at du skriver 

Vi arbejder lige nu med et groft budget på 600.000 kr. Det er alt inklusiv - som i virkelig alt - og det er pessimistisk sat: Det dækker alt fra fly og anden transport, mad og overnatning, sejlads, forsikringer, eventuel husleje derhjemme mens vi rejser, en økonomisk “buffer” så vi kan holde den gående efter hjemkomst, hvis vi ikke finder job med det samme, osv. 

Der er meget stor forskel på, hvad det koster at bo og leve i de forskellige verdensdele. Vi er lige nu i gang med at se på “hvor lidt” vi kan klare os for hvert sted og lave et mere detaljeret budget. Vi forsøger at tænke lidt på det klimaaftryk vi efterlader undervejs også, så der er virkelig mange hensyn og overvejelser.

Tak for dine gode anbefalinger til inspiration - jeg er ikke på Instagram, men jeg kan nok smugkigge lidt hos min mand. Jeg er i øvrigt begyndt selv at føre en slags digital dagbog undervejs, så jeg får samlet alle tanker fra start til slut - måske jeg ender på Instagram alligevel  

Det er godt nok også mange penge, men er sikker på at det er hver en krone værd!

Har I en ide om hvor I vil hen?

Jeg ville med glæde læse dine tanker omkring sådan en tur - både på Instagram eller en blog ������

Anmeld Citér

20. august 2019

Anonym trådstarter

StjerneFrø skriver:

Det er godt nok også mange penge, men er sikker på at det er hver en krone værd!

Har I en ide om hvor I vil hen?

Jeg ville med glæde læse dine tanker omkring sådan en tur - både på Instagram eller en blog ������

Det er svimlende mange penge - og vi arbejder på at komme et godt stykke under det. Fx er ca. 200.000 kr. af dem sat af som "sikkerhed", hvis vi begge står uden indtægt og samtidig bliver nødt til at betale husleje mens vi er væk - begge dele er noget vi håber på at undgå, selvfølgelig, men vi synes ikke at det føles rigtigt ikke at tage højde for risikoen - og vi er ikke modige nok til at risikere fuldkommen at miste vores og ungernes "base" herhjemme.

Planen er at tage udgangspunkt i Sydøstasien - fra Bangkok ned mod Malaysia og Singapore, over Borneo og til Bali. Derfra er ruten mod Sydamerika (som er næste lange stop) noget uklar, men vi forventer at tage omkring Sydney. Derpå skal vi gerne lande i Santiago i Chile - fordi vi drømmer om at hente en autocamper, som vi kan bo i i et par måneder, rundt i Chile, Bolivia og Peru. En drøm er at finde mulighed for frivilligt arbejde undervejs, formentlig i Peru og formentlig som en del af en naturpark. Herefter skal vi "sejle hjem" - det vil sige at vi flyver til en af øerne i caribien og påmønstrer en privatejet sejlbåd på langfart. Ruten er sat mod hjem/nordeuropa. Denne sidste del af turen er fortsat ukendt, fordi det er en udfordring at finde nogen, som ønsker så små børn med som gaster, selvom vi er sejlervandte. Hvis det viser sig at vi må opgive denne del af drømmen, tager vi til USA og afslutter med en rundrejse blandt familie og venner, som er spredt over kontinentet. Dette er dog en noget dyrere fornøjelse, end "bare" at sejle hjem  

Tak for alle jeres fine kommentarer herinde. Jeg tager alle tingene med mig og videre hjem til middagsbordet. Jeg havde egentlig forventet, at der ville være langt flere som skrev at vi var bindegale og uansvarlige 

Anmeld Citér

20. august 2019

Babilooo

Anonym skriver:

Det er svimlende mange penge - og vi arbejder på at komme et godt stykke under det. Fx er ca. 200.000 kr. af dem sat af som "sikkerhed", hvis vi begge står uden indtægt og samtidig bliver nødt til at betale husleje mens vi er væk - begge dele er noget vi håber på at undgå, selvfølgelig, men vi synes ikke at det føles rigtigt ikke at tage højde for risikoen - og vi er ikke modige nok til at risikere fuldkommen at miste vores og ungernes "base" herhjemme.

Planen er at tage udgangspunkt i Sydøstasien - fra Bangkok ned mod Malaysia og Singapore, over Borneo og til Bali. Derfra er ruten mod Sydamerika (som er næste lange stop) noget uklar, men vi forventer at tage omkring Sydney. Derpå skal vi gerne lande i Santiago i Chile - fordi vi drømmer om at hente en autocamper, som vi kan bo i i et par måneder, rundt i Chile, Bolivia og Peru. En drøm er at finde mulighed for frivilligt arbejde undervejs, formentlig i Peru og formentlig som en del af en naturpark. Herefter skal vi "sejle hjem" - det vil sige at vi flyver til en af øerne i caribien og påmønstrer en privatejet sejlbåd på langfart. Ruten er sat mod hjem/nordeuropa. Denne sidste del af turen er fortsat ukendt, fordi det er en udfordring at finde nogen, som ønsker så små børn med som gaster, selvom vi er sejlervandte. Hvis det viser sig at vi må opgive denne del af drømmen, tager vi til USA og afslutter med en rundrejse blandt familie og venner, som er spredt over kontinentet. Dette er dog en noget dyrere fornøjelse, end "bare" at sejle hjem  

Tak for alle jeres fine kommentarer herinde. Jeg tager alle tingene med mig og videre hjem til middagsbordet. Jeg havde egentlig forventet, at der ville være langt flere som skrev at vi var bindegale og uansvarlige 

Vil blot nævne at Sydamerika er et område jeg absolut ikke ville køre selv i. De kører vanvittigt og vejene, belysningen er elendig osv. Det er billigt at komme på ture og at bo. 

Blot en tanke

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.