Jeg har en 6 årig dreng som er udredt via PPR og psyk under mistanke om opmærksomhedsforstyrrelse eller autisme. Jeg fik at vide at han er for lille til at man kan sige ja eller nej til ADHD / opmærksomhedsforstyrrelse.
Men han har ikke bare lidt krudt i røven - han sidder stortset aldrig ned. Han kan koncentrerer sig i max 5 minutter af gangen om pligt-opgaver (lektier eller hvis jeg tvinger dem alle til at lave noget roligt ved bordet - modeller voks, slim, lave boller etc). Ved lystbetonede aktiviteter, som fodbold, lego, kloder, magneter kan han være i det i ca 15 min.før han er nødt til at gå rundt. Han kan knapt deltage til spring gymnastik, fordi de skifter i mellem aktiviteterne og det gør ham frustreret (han er blevet fastholdt af andre forældre en gang, fordi han stak af fra salen). Han kan ikke koncentrerer sig om en hel fodbold kamp på 2 x 15 min.
Han kan ikke sidde stille og spise mad, f.eks. Han står for det meste op ved sin plads eller sidder på en kuglepude, for ellers går han fra bordet mens han stadig er sulten. Han sover ikke bare dårligt, men også alt for lidt. Han er længe om at falde til ro (kugledyne hjælper meget) og han vågner hyppigt om natten (ca hver time) og vågner mellem kl04 og kl 05, uanset hvornår han kommer i seng. Han råber meget, skriger i frustration over brudte rutiner eller ændrede omgivelser. Han beskriver det selv som om han hjerne slår krøller.
Han taler konstant, selv når han er alene er han konstant kommenterende om sine tanker. Han taler også i søvne. Han kommer konstant i konflikter med andre børn, fordi han er sort/hvid tænkende i forhold til regler og lege, og han er indblandende i andres konflikter. Han opsøger kun voksne uden for hjemmet til praktiske problemer, alle interpersonelle problemer vil han klare selv.
Han er en dejlig, kærlig og omsorgsfuld dreng som ønsker det bedste for alle - men han er samtidig meget sikker på at han kender den rigtige vej. Bedre end andre. Han er meget bekymret over verden - over forurening, over fattigdom, over valget det lige har været. Han tænker over de syge og sultne børn i udlandet og til jul var ham ved at købe alle kort med hjælp til hjemløse, for at hjælpe dem.
Min dreng er ikke som de andre, og han er ikke som sine brødre. Men din dreng? Lyder okay almindelig.
Anmeld
Citér