Fremfald? Hvad må jeg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. juli 2019

Anonym trådstarter

LSS skriver:

Jeg tror det kommer meget an på hvor slemt det egentlig er. Kan du mærke forskel når du går?

Jeg mærker det ikke anderledes som sådan, men jeg tror at fornemmelsen af fremmedlegeme bliver stærkere når jeg har gået eller ellers blevet træt. Men jeg har svært ved at forstå om det er skadeligt eller ej. Jeg afstår selvfølgelig fra de store motionspas indtil jeg får fat i en læge/fys, men det er træls at være usikker på om jeg kan være aktiv med min store pige, f eks tage i Tivoli og lignende.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2019

Anonym trådstarter

Jeg laver en opdatering i tilfælde nogen i en lignende situation som min kommer over det i fremtiden.

Jeg har været hos en fysioterapeut med speciale i bækkenbund og fremfald, og fået konstateret grad 1 fremfald af blære og endetarm, men også en ok stærk bækkenbund. Jeg har et godt udgangspunkt for at blive god igen, og har fået ro på og god vejledning om hvad jeg bør og ikke bør gøre.

Jeg har selv betalt for fysioterapi da min fastlæge, som også er på ferie, erfaringsvis ikke tager underlivsproblemer særlig tungt (det er vidst ret normalt). Det er provokerende at det skal være nødvendigt, men helt ærligt, kun det bedste er godt nok for mit (og dit) underliv. 500 kr for konsultation hos en fys er en lille pris for at minimere risikoen for at forværre problemet.

Mine bedste råd til en, der er i samme situation, er:

* find en GynObs fysioterapeut og få en konsultation (og snak selvfølgelig også med din læge! det kommer jeg også til!) Fysioterapeuten har bedre indsigt i underlivsproblemer og bedre tid og kompetance til at rådgive om især træning og aktivitetsniveau.

* der er en lukket facebook-gruppe, "Nedsynkning af underlivet (genital prolaps) Danmark", som har en rigtig fin vidensbank. 

Pas på jer selv, damer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.