Fremfald? Hvad må jeg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.494 visninger
11 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. juli 2019

Anonym trådstarter

Har følt mig i super form efter fødslen for 7 uger siden, har f eks slet ikke haft problemer med at holde på vandet, i modsætning til med første barn. Har dog haft en fornemmelse af et fremmedlegeme i skeden efter enkelte aktiviteter, men har ikke været særlig bekymret da jeg huskede samme fornemmelse fra forrige gang og der stoppede det af sig selv. Så jeg har endda prøvet lidt forsigtig styrketræning og en lille løbetur (har selvfølgelig også lavet knibeøvelser, og har netop haft fornemmelsen af at få godt fat). Har været til kontrol hos lægen, som sagde at jeg skulle knibe mere, men ikke nævnte noget om fremfald.

For et par dage siden prøvede jeg så at mærke efter hvad der gav den sjove følelse, og til min gru kan jeg mærke noget der buler ud ved skedeåbningen.

Jeg hiver fat i Birthe Bonde-klinikken når de åbner efter ferie på mandag, men i mellemtiden: Er der nogen der har erfaringer de er villige til at dele? Har nogen oplevet det samme og kunnet træne det bort? Og er der nogen der ved, om det er skadeligt at gå ture eller stå op i længere tid? Kan mærke at det er mere udtalt om aftenen, men det er vidst normalt.

Jeg føler mig som en kronidiot, og er bange for at have skadet mig selv.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli 2019

Anonym

Jeg fik fremfald af for- og bagvæg samt blære efter min fødsel. Det er snart 10 måneder siden nu og det kom efter 4 uger. Jeg går til en fysioterapeut i Hellerup som er fantastisk.

Mit er blevet bedre men det er ikke godt. Jeg har fået at vide at jeg må alt, så længe jeg ikke oplever tyngde eller andre gener, så det er om at kende sine begrænsninger. Og stoppe ved mindste symptom.

At du oplever det værre om aftenen, vil jeg gætte på er fordi din krop er træt. 

Jeg kan fx mærke at hvis jeg har båret meget på baby en dag (for mig er det 20 min) så er jeg virkelig nødt til at tage det stille dagen efter. 

Belastende bevægelser er fx at løfte en baby op af en seng, eller lægge baby ned, så husk at knibe godt der.

Anmeld Citér

26. juli 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg fik fremfald af for- og bagvæg samt blære efter min fødsel. Det er snart 10 måneder siden nu og det kom efter 4 uger. Jeg går til en fysioterapeut i Hellerup som er fantastisk.

Mit er blevet bedre men det er ikke godt. Jeg har fået at vide at jeg må alt, så længe jeg ikke oplever tyngde eller andre gener, så det er om at kende sine begrænsninger. Og stoppe ved mindste symptom.

Jeg kan fx mærke at hvis jeg har båret meget på baby en dag (for mig er det 20 min) så er jeg virkelig nødt til at tage det stille dagen efter. 

Belastende bevægelser er fx at løfte en baby op af en seng, eller lægge baby ned, så husk at knibe godt der.

Tak for dit svar! Øv, det lyder hårdt. Må jeg spørge hvordan du opdagede det? Og hvad er prognosen? Og vil du dele navnet på din fysioterapeut?

Anmeld Citér

26. juli 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Og på hvilken måde mærker du at det har været hårdt? Jeg har ingen smerter, kun den fornemmelse af et fremmedlegeme -- skal jeg sætte eller lægge mig ned når den kommer?

Anmeld Citér

26. juli 2019

Pb18

Anonym skriver:

Og på hvilken måde mærker du at det har været hårdt? Jeg har ingen smerter, kun den fornemmelse af et fremmedlegeme -- skal jeg sætte eller lægge mig ned når den kommer?

Anna Lange fra Hellerup klinik for fysioterapi.

Mit startede med tyngde, som jeg ignorerede da jeg tænkte at det var naturligt nok at være øm i underlivet efter en fødsel. Omkring 4 uger efter fødslen fik jeg så også fornemmelsen at at noget "hang ud". Min læge og fysioterapeut har så sagt, at det gør det ikke - men det føles virkelig sådan. Og så er det altså om at sætte sig ned og tage den med ro. 

Nu er det mere tyngde jeg døjer med, men det er også blevet bedre. Min blære er dog ikke god - jeg har svært ved at tømme den (jeg kan være lang tid om at tisse) og jeg er udfordret ved nys mm. Men stadig, det er blevet bedre! Men det er også fordi jeg har lært hvad jeg kan og hvad jeg ikke kan. Og lært at respektere når min krop siger fra. Så jeg er jo stadig begrænset i hverdagen. Men før der er gået 12 måneder har jeg fået at vide at jeg ikke skal male fanden på væggen. Dog har jeg lige haft en rigtig grim omgang hoste og den satte mig da lige en omgang tilbage mht blæren 

Anmeld Citér

26. juli 2019

Anonym trådstarter

Pb18 skriver:

Anna Lange fra Hellerup klinik for fysioterapi.

Mit startede med tyngde, som jeg ignorerede da jeg tænkte at det var naturligt nok at være øm i underlivet efter en fødsel. Omkring 4 uger efter fødslen fik jeg så også fornemmelsen at at noget "hang ud". Min læge og fysioterapeut har så sagt, at det gør det ikke - men det føles virkelig sådan. Og så er det altså om at sætte sig ned og tage den med ro. 

Nu er det mere tyngde jeg døjer med, men det er også blevet bedre. Min blære er dog ikke god - jeg har svært ved at tømme den (jeg kan være lang tid om at tisse) og jeg er udfordret ved nys mm. Men stadig, det er blevet bedre! Men det er også fordi jeg har lært hvad jeg kan og hvad jeg ikke kan. Og lært at respektere når min krop siger fra. Så jeg er jo stadig begrænset i hverdagen. Men før der er gået 12 måneder har jeg fået at vide at jeg ikke skal male fanden på væggen. Dog har jeg lige haft en rigtig grim omgang hoste og den satte mig da lige en omgang tilbage mht blæren 

Tak for svar. Jeg må hellere tage det stille og roligt til jeg kan få en time så. Jeg synes det er svært at finde information, så jeg er meget taknemmelig for dine svar.

Anmeld Citér

27. juli 2019

Anonym

Anonym skriver:

Tak for svar. Jeg må hellere tage det stille og roligt til jeg kan få en time så. Jeg synes det er svært at finde information, så jeg er meget taknemmelig for dine svar.

Det er som sagt bare mine erfaringer, der kan jo være andre ting gældende for dig. Men håber at du får styr på det hurtigt 

Anmeld Citér

27. juli 2019

LSS

I forbindelse med fødslen af mit 4. barn for 1 år siden, der fik jeg blæreprolaps. Ved mig er det så slemt at står jeg med spredte ben over et spejl og kigger op, så ses det tydeligt hvordan den hænger ud. 

Det kræver operation i mit tilfælde, som forventes gjort inden dette år slutter. 

Min læge har sagt til mig at jeg skal passe på med at lave for mange vilde bevægelser så som hop osv, da det får den til at falde mere. 

Anmeld Citér

27. juli 2019

Anonym trådstarter

LSS skriver:

I forbindelse med fødslen af mit 4. barn for 1 år siden, der fik jeg blæreprolaps. Ved mig er det så slemt at står jeg med spredte ben over et spejl og kigger op, så ses det tydeligt hvordan den hænger ud. 

Det kræver operation i mit tilfælde, som forventes gjort inden dette år slutter. 

Min læge har sagt til mig at jeg skal passe på med at lave for mange vilde bevægelser så som hop osv, da det får den til at falde mere. 

Tak for svar! Hvad med almindelige aktiviteter så som at gå en barnevognstur? Og ved du om der er forskel på hvad man bør når den udbryder, og hvad man må når den er "etableret"? Jeg ser ret modstridende anbefalinger rundt omkring. Min hænger ikke ud -- endnu i hvert fald...

Anmeld Citér

27. juli 2019

LSS

Anonym skriver:

Tak for svar! Hvad med almindelige aktiviteter så som at gå en barnevognstur? Og ved du om der er forskel på hvad man bør når den udbryder, og hvad man må når den er "etableret"? Jeg ser ret modstridende anbefalinger rundt omkring. Min hænger ikke ud -- endnu i hvert fald...

Jeg tror det kommer meget an på hvor slemt det egentlig er. Kan du mærke forskel når du går?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.