Mit spørgsmål er: Kan man godt have lyst til 3 børn, og så alligevel stille sig fint tilfreds med kun at få 2 - eller er det mere noget man lærer at acceptere, men som altid vil være lidt en sorg man går rundt med?
Baggrund for spørgsmålet:
Vores første barn var et meget krævende barn med kolik og jeg havde en forfærdelig barsel. Dog var jeg aldrig i tvivl om at jeg gerne ville have et barn mere, men efter vores første barn besluttede min kæreste og jeg at stoppe efter 2 børn. Han havde allerede inden graviditeten sagt at han godt kunne nøjes med ét barn, og max ønskede 2 børn.
Nu har vi så netop fået vores andet barn for 2 måneder siden, og han er helt anderledes end vores ældste var som lille. Så nem og... uden kolik
, og det hele er indtil videre meget anderledes denne gang. Jeg nyder det virkelig denne gang!
Og derfor tager jeg nu mig selv i at tænke - var det virkelig sidste gang jeg skal have sådan en lille en? Og som en veninde sagde til mig idag: når man tænker sådan med en kun 2 måneder gammel baby, så er man vist ikke færdig med at få børn
Hun mener at lysten helt sikkert nok skal komme stærkt igen, så snart baby nr. 2 her er noget større.
Men problemet er jo først og fremmest at min kæreste kun ønsker de 2 vi har nu. Han synes at små børn kræver meget de første år (det gør de også) - og selv vores store pige på nu 4 år kræver stadig meget af os i hverdagen.
Han mener at med 3 børn vil for meget af vores liv gå op i børn, og der vil være for lang en årerække med småbørn, hvilket han ikke ønsker.
Han glæder sig til at begge børn bliver noget ældre, og synes at der bliver for lidt plads til ham og hans behov for alenetid og fritidsinteresser med 3 børn. Og det er jo fair nok.
Med min fornuft er jeg enig med min kæreste i at børn er krævende, og at jeg ikke ønsker et liv hvor småbørn fylder - og kræver - så meget i så mange år. Men min lyst/mit hjerte er åbenbart ikke enig med min fornuft 
Et andet aspekt er at jeg har en diagnose, som gør at jeg ikke har ligeså meget overskud som andre mennesker og f.eks. lidt nemmere bliver stresset og overbelastet. Jeg trives godt med struktur (som jo heldigvis følger med livet med børn), men kan samtidig nemt føle mig stresset hvis der er rod overalt, at vasketøjet aldrig kommer på plads, fordi der ikke er tid osv.
Min mand har et job hvor han arbejder meget, så jeg står med størstedelen af det huslige. Til gengæld tjener han nok til at jeg sagtens kunne nøjes med at arbejde deltid.
Det er bare alligevel som om at mine begrænsninger sætter en begrænsning på 2 børn føler jeg. Man kan jo heller aldrig vide om den der 3'er vi til sidst beslutter sig for at få (hvis min mand ombestemmer sig) ender med at blive til tvillinger, et handicappet barn eller andet som gør at vi virkelig fortryder at vi ikke bare valgte at nøjes med 2.
Eftersom min kæreste næppe kan overtales til nr. 3, så håber jeg at nogen af jer vil skrive at det er normalt at være skruk lige efter man har født, men at det ofte går i sig selv igen.
Eller at man med tiden vil indse at det til tider kaotiske liv som 3 børn vil føre med sig (hvis man synes det) vil gøre at lysten forsvinder med tiden.
For det er lidt noget skidt hvis jeg bliver ved med at ønske mig et tredje barn.
Alternativt håber jeg bare nogen af jer vil skrive at man sagtens kan ønske sig et tredje barn, men alligevel acceptere - og være fint tilfreds - med kun at have fået 2.
Vi er forresten for gamle til at en efternøler om 10 år vil kunne komme på tale, jeg er midt i trediverne og min kæreste 4 år ældre.