At stoppe natamning - hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.447 visninger
12 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. juli 2019

Anonym trådstarter

Er der nogle der har gode råd til at stoppe natamning? Min pige er 10 måneder og en aften/nat ser ofte sådan ud : hun får aftensmad, ren ble (evt bad) og grød, kl 19 bryst til hun sover, kl 20 vågner, får bryst, kl 21 vågner, får bryst, kl 22 vågner, får bryst, kl 23, vågner, får bryst, kl 1, 3 og 5 vågner og efterspørger bryst, kl 6 vågner og vil have bryst. Nu hvor jeg er startet på arbejde hænger jeg bare ikke sammen efter sådan en nat

Hun vil ikke have flaske og bruger desværre ikke sut. 

Hvis hun ikke får bryst, så kan min mand lægge hende på Ca 20 min hvor han går rundt med hende og hun er stiktosset. Til gengæld sover hun så ofte 2-3t i stedet for at vågne på timebasis. Hvis jeg ikke sover i sengen (vi samsover) så vågner hun meget mindre. Vi prøvede i en uge at jeg ikke sov i sengen, gik ok, men da jeg så kom tilbage er det på 1 uge røget tilbage til som før. I går tog det 3t at putte fra kl 20-23 fordi hun bare ikke ville acceptere at brystet ikke kom. Hun er ikke sulten (vi tilbød både grød, mælk i kop og flaske) men bruger brystet som sut og tryghed men jeg kan bare ikke blive ved længere 

Vi er møre, savner at have en aften, hvor vi lige kan puste ud bare 1t og ja, savner søvn. Er der nogle der har gode råd? Vil bare gerne kunne sove fx fra midnat til kl 4-5...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2019

Anonym

Hvis samsovning og natamning fungerer dårligt, er det værd at overveje andre muligheder - og dem er der jo masser af.

Fx egen seng, hvor far putter den første tid og tager nætterne med et tilbud om en tår vand og lys og trøst, når hun vågner? Så kan du nøjes med at amme aften og morgen?

Sådan fungeret det for tiden fint herhjemme. Min søn er 8 måneder og ammes kl. 19 når far putter han og derpå igen ved 5-6 tiden om morgenen når han vågner. Ved opvågning i tidsrummet derimellem giver vi en tår vand. 

Anmeld Citér

13. juli 2019

MEF

Puha, i må trænge til at sove snart? Det er godt nok mange gange i er oppe. Er du stadig på barsel?

Er hun sulten eller bruger hun dig som sut?

Babyer over 8 måneder har som udgangspunkt ikke brug for mad om natten. Får hun nok om dagen? 

Hvis hun bruger dig som sut vil jeg køre kold tyrker. Jeg ville droppe samsovning fordi det jo ikke fungerer for jer. Så jeg ville gi baby egen seng og så trøste på alle andre måder...

Held og lykke med at få ro om natten

Anmeld Citér

13. juli 2019

Babilooo

Kan godt forstå I er trætte.

Jeg ville få far til at lægge og ikke i jeres seng men i egen seng, og så tage den kamp det er de første dage. Måske hvor far sover på gulvet på en madras. 

Anmeld Citér

13. juli 2019

Anonym trådstarter

Far er på barsel og tager et kæmpe slæb, men jeg er bare træt helt ind til benet og det er han også. 

Vi har prøvet et par gange at putte hende i egen seng men hun skriger så snart hun kommer derned. Så tager vi hende op, trøster og sætter ned igen men hun skriger før vi når at give slip så jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre...

Vi havde den først til at stå op af vores som en bedsidecrip (alm tremmeseng uden den ene side, men hun kan stå nu så var bange for at hun falder ud over kanten, så vi har sat bunden ned og siden på, den står stadig i vores soveværelse) og nu vil hun slet ikke være i den... 

Jeg var ude en aften, der tog hun flaske kl19 og sov 5t i streg. Lige så snart jeg trådte ind af hoveddøren eksploderede hun og så havde vi balladen. 

Jeg går ikke ud fra at hun er sulten da hun jo ikke vil have grød eller flaske efter første putning, hun får grød kl 19 Ca og hun spiser også en masse om dagen, både pasta, kød, brød og grøntsager. Så det er bare trygheden, hygge og i stedet for en sut.

Hun er startet indkøring i vuggestuen, så har ikke ville være for hård ved hende ift kold tyrker da der er sket mange ændringer for hende. Vuggestuen siger også at det er en pige med temperament, men de kan få hende til at sove på Ca 15 min - så vi skal også høre dem ad for at få lidt vejledning 

Anmeld Citér

13. juli 2019

EKAB

Profilbillede for EKAB

Nu får jeg nok hug, men I er nødt til at lægge en slagplan, i stedet for at afprøve det ene, det andet, så noget tredje. 

Sæt jer ned, og find ud af hvad I ønsker, og så læg en slagplan som I ikke viger fra. 

Børn kan sagtens mærke når man vakler i sine beslutninger og når det man siger, og det man gør ikke hænger sammen. 

Jeg ville lave et helt fast putteritual, f.eks aftensmad, far bader, mor giver bryst, kigger bog eller synger med far, og så putter far hende i sin egen seng. 

Læg en hånd på hendes bryst, og sig stille “schhh” far er hos dig. Bliv ved hende. Det tager måske en time eller to de første aftener, men man skal holde ud.

hvis hun vågner, så må I sætte en uge af til at far tager hende uanset hvad, og tilbyder en tår vand og trøst. Bryst er ikke en mulighed.

og hold så fast. Jeg tror virkelig børnene bliver skrupforvirret, når man ikke holder fast i sin strategi, for det bliver utrygt.

Skal I sove i samme værelse? Har hun sit eget værelse?

Anmeld Citér

13. juli 2019

ErDuHerIkkeSnart

EKAB skriver:

Nu får jeg nok hug, men I er nødt til at lægge en slagplan, i stedet for at afprøve det ene, det andet, så noget tredje. 

Sæt jer ned, og find ud af hvad I ønsker, og så læg en slagplan som I ikke viger fra. 

Børn kan sagtens mærke når man vakler i sine beslutninger og når det man siger, og det man gør ikke hænger sammen. 

Jeg ville lave et helt fast putteritual, f.eks aftensmad, far bader, mor giver bryst, kigger bog eller synger med far, og så putter far hende i sin egen seng. 

Læg en hånd på hendes bryst, og sig stille “schhh” far er hos dig. Bliv ved hende. Det tager måske en time eller to de første aftener, men man skal holde ud.

hvis hun vågner, så må I sætte en uge af til at far tager hende uanset hvad, og tilbyder en tår vand og trøst. Bryst er ikke en mulighed.

og hold så fast. Jeg tror virkelig børnene bliver skrupforvirret, når man ikke holder fast i sin strategi, for det bliver utrygt.

Jeg ville gøre præcis det samme, så ingen hug herfra  Kærligt, tydeligt, ufravigeligt - mor og far har styr på det skat, du skal blot følge med!

Anmeld Citér

13. juli 2019

Anonym trådstarter

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg ville gøre præcis det samme, så ingen hug herfra  Kærligt, tydeligt, ufravigeligt - mor og far har styr på det skat, du skal blot følge med!

I har ret, jeg tror bare at vi har været kørt derud hvor vi ikke har haft overskuddet og så har taget den lette løsning. Den virker så ikke længere og nu står vi her. Vi kommer også op at skændes om natten for når vi står i kampen spørger min mand om jeg ikke lige kan give bryst denne ene gang.. Som jo aldrig er den ene gang. Og andre gange er det mig der giver op. 

Vi vil gerne have hende i vores soveværelse men vi må prøve at stå fast på egen seng, det skærer bare i hjertet når hun skriger før hun overhovedet er lagt ned. Og hun bliver ved. Og ved. Men det må til for vi hænger ikke sammen længere 

Anmeld Citér

13. juli 2019

EKAB

Profilbillede for EKAB
Anonym skriver:

I har ret, jeg tror bare at vi har været kørt derud hvor vi ikke har haft overskuddet og så har taget den lette løsning. Den virker så ikke længere og nu står vi her. Vi kommer også op at skændes om natten for når vi står i kampen spørger min mand om jeg ikke lige kan give bryst denne ene gang.. Som jo aldrig er den ene gang. Og andre gange er det mig der giver op. 

Vi vil gerne have hende i vores soveværelse men vi må prøve at stå fast på egen seng, det skærer bare i hjertet når hun skriger før hun overhovedet er lagt ned. Og hun bliver ved. Og ved. Men det må til for vi hænger ikke sammen længere 

Har I en mormor/farmor som kan tage hende i aften, så I kan få sovet igennem? 

Manglende søvn er jo en torturmetode, og man kan komme helt derud hvor man ikke er rationelt tænkende længere.

I skal have tanket op på alle måder, for ellers kommer I ikke i mål, så alle i familien får rolige nætter.

Anmeld Citér

13. juli 2019

AnoMor

EKAB skriver:

Heller ingen hug herfra. 

Jeg kæmpede også med den natte amning og jeg var mørbanket til sidst. Jeg havde så ikke en far der kunne putte osv. Så jeg valgte simpelthen at tage ammestoppiller så jeg ikke lugtede af mælk mere også fik han en flaske med vand i stedet og bum efter er par dage søgte han slet ikke bryst mere 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.