Institutionen lukker - hvad så nu?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

800 visninger
6 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. juni 2019

Anonym trådstarter

Hej alle, 

Vi er i et mindre dilemma. Vores søn går i vuggestue nu, men institutionen skal fusionere med en anden på en anden beliggenhed, i et knap så godt område. Han kan blive hvor han er vuggestuen ud, så vi har ca. et halvt år til at finde ud af, hvad vi så skal gøre bagefter. 

Han overgår automatisk til den nye institution, som står færdig sommer 2021. I den mellemliggende periode på 1,5 år, er der oprettet en løsning, hvor man afleverer børnene på en nærliggende skole, hvorefter alle børnene køres ud til en skovbørnehave. Omkring 14.30 køres børnene retur til skolen, hvor de så er til man henter. Selve skovbørnehaven har jeg intet problem med, det skulle være så godt for dem, men jeg er altså i tvivl om det bliver en utryg situation med skole og skovbørnehave og efter 1,5 år, ny institution. (Han har allerede haft 1 skift fra dagpleje til vuggestue, inden vi vidste at det her skulle ske)

Af alternativer er han skrevet op til en anden integreret kommunal institution, som desværre også ligger i et dårlige område. (Ja vi bor lige i et godt område mellem en masse dårlige, og det er desværre vores institution, der skal væk).  Han er også skrevet op til en privat børnehave længere væk, ikke integreret, hvor man er afhængig af bil for at hente. vi tænker også på en 2'er, og det ville jo være dejligt, hvis man kunne hente/aflevere samme sted og børnene var i nærheden af hinanden. Derfor er vi mest tilhængere af en integreret. 

Som jeg ser det, har vi tre muligheder:

1. forblive tilknyttet den nye integreret institution. 1,5 år på en skole/skovbørnehave, og 1,5 år i en lækker ny institution, men i et dårlige område. 

2. Vælge den anden integreret institution, som også ligger i et dårligt område, men hvor der dog er stabilitet hele vejen igennem.

3. Vælge den private institution, hvor man er afhængig af bil og som ikke er integreret. Altså ville vi alligevel skulle sende kommende lillebrøster i en af de to forrige institutioner. 

Er der nogle derude, som har prøvet noget lignende eller som ved noget om børne tryghed i sådanne situationer? Jeg hører også gerne, hvad I selv ville have gjort. Umiddelbart kan vi få plads alle steder, men jeg føler lidt, vi vælger mellem pest eller kolera... Sorry det blev lidt langt 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2019

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg ville vælge 2, men det kommer også lidt an på hvad du mener med dårligt område? Jeg har svært ved at forestille mig dårlige områder i Danmark, hvor jeg ikke ville sende mine børn så længe institutionen og pædagogerne var i orden. 

Anmeld Citér

20. juni 2019

Anonym trådstarter

Astoria skriver:

Jeg ville vælge 2, men det kommer også lidt an på hvad du mener med dårligt område? Jeg har svært ved at forestille mig dårlige områder i Danmark, hvor jeg ikke ville sende mine børn så længe institutionen og pædagogerne var i orden. 

Ja, jeg kan godt se dårligt område kan defineres på mange måder. Det er socialt belastede boligområder, hvor der engang imellem meldes om salg af stoffer, vold og lignende, men selvfølgelig har vi da, heldigvis, aldrig hørt om, at det sker ved eller indenfor institutionens område  Tak for dit svar!

Anmeld Citér

20. juni 2019

Astoria

Profilbillede for Astoria

Har du prøvet at besøge stederne? Måske kan det give afklaring. 

Anmeld Citér

20. juni 2019

drabo

Profilbillede for drabo

Følger pædagogerne med hvis i forbliver i den nye institution? Altså dem fra skovbørnehaven kommer med over i den nye børnehave.

Tag ud og besøg den anden mulighed, og se om kemien er der. Vi har haft vores børn i blandede institutioner forstået sådan at de altid har ligget på grænsen til det du kalder "dårlige områder" og der har ikke været nogle problemer.

Derudover så ville jeg se på hvilken af de nye institutioner som leverer flest børn til den skole i tænker han skal gå på - så overgangen fra børnehave til skole også bliver tryg. Det er ikke sjovt ikke at kende nogen, når man starter i skole. Så det er måske også en faktor i kunne have med i tankerne.

Og hvad med hans bedste venner fra vuggestuen, hvor tænker deres forældre, at de skal hen? Det kunne også være med til at skabe tryghed, at han kunne blive med sine venner.

Anmeld Citér

20. juni 2019

Anonym trådstarter

Astoria skriver:

Har du prøvet at besøge stederne? Måske kan det give afklaring. 

Ja det er bestemt en god ide. Den nye institution er svær at besøge, men vi kan da besøge den anden integrede institution og se hvordan den er - tak 

Anmeld Citér

20. juni 2019

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Følger pædagogerne med hvis i forbliver i den nye institution? Altså dem fra skovbørnehaven kommer med over i den nye børnehave.

Tag ud og besøg den anden mulighed, og se om kemien er der. Vi har haft vores børn i blandede institutioner forstået sådan at de altid har ligget på grænsen til det du kalder "dårlige områder" og der har ikke været nogle problemer.

Derudover så ville jeg se på hvilken af de nye institutioner som leverer flest børn til den skole i tænker han skal gå på - så overgangen fra børnehave til skole også bliver tryg. Det er ikke sjovt ikke at kende nogen, når man starter i skole. Så det er måske også en faktor i kunne have med i tankerne.

Og hvad med hans bedste venner fra vuggestuen, hvor tænker deres forældre, at de skal hen? Det kunne også være med til at skabe tryghed, at han kunne blive med sine venner.

Det kunne jeg forestille mig, de gør - men det vil jeg lige forhøre mig om. God pointe

Mange forældre flytter deres børn til andre institutioner - både fordi de er bekymret over den her løsning og andre er flyttet, så der er faktisk ikke ret mange børn der flytter med over i den nye løsning. den nuværende vuggestue er meget lille, så der er heller ikke ret mange børn i forvejen at flytte med 

Vi ved med sikkerhed, at han ikke skal gå på den skole, der hører til området. Den har en meget dårligt ry og der er jævnligt sager med mobning, vold mod elever og lærere og dårlig håndtering af disse situationer. det har der været i årevis. Vi håber, vi selv får mulighed for at flytte til en anden by lige inden skolestart og ellers har vi en back-up med skole-situationen, så det er der styr på 

Så det vi er ude i er hvad den bedste situation med børnehaven mon er. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.