Løbenæse i vuggestue?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juni 2019

Annemette07

Anonym skriver:

Hej. Mit opslag handler om sygdom i vuggestuer.

I min søns vuggestue er der 3-4 børn som næsten altid har løbenæse, som de kalder det i vuggestuen. 

Nu er jeg så heldig at arbejde hjemmefra nogen dage, og kan have min søn hjemme ved sygdom.. 

Til min store undren er disse løbenæse børn i vuggestue, på trods af vuggestuens sygdomspolitik.

Min søn er ny i vuggestuen og han er blevet smittet af den såkaldte løbenæse/forkølelse/virus eller hvad der nu ellers kan være i vuggestuen. 

Jeg var forberedt på at min søn ville blive smittet, og at der jo florerer en masse nye ting i vuggestuen, og at han derfor så vil blive syg på den ene eller anden måde. Det der overrasket mig noget er at nu står det på på 3. Gang. Han bliver syg. Han har lige måske 1-2 dage eller en weekend hvor han er rask, han kommer afsted i vuggestue om mandagen, tirsdagen og bum så er han syg igen. Det er forskellige ting åbenbart, førte gang en bakterie, anden og tredje gang en virus.

Ja jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg ville med dette opslag. Jeg er heldig at kunne have min søn hjemme når han er syg indtil videre. Men hvordan kan det være ok, at de andre børn kommer afsted når nu vuggestuen netop har lavet den sygdomspolitik?  

Jeg ønsker ikke en diskussion, bare lidt snak om sygdom i vuggestuer og andre institutioner.

Nu har jeg aldrig hørt betegnelsen løbenæse før, så jeg ved ikke om det er klart eller grønt snot der er tale om, men jeg kan fortælle en ting. Min søn er snottet med grønt snot 3/4 af året. Hans næse løber konstant, men fejler ellers intet. Lægerne kan ikke finde årsagen - han har både fået podet næsen, laver kikkertundersøgelse mm. Uden klarhed, så jeg er en af dem der sender ham afsted. Han er frisk og fejler intet ellers. Men hans næse, den løber. Men når han hverken virker dårlig eller lægen kan finde årsag, kan jeg ikke se hvorfor jeg skal holde ham hjemme. Jeg kan jo ikke holde fri hele tiden 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2019

Lea2787

Profilbillede for Lea2787

Åh, hvor kan jeg huske, at jeg også blev overrasket, da min første startede i vg. Begge mine børn har været rigtig meget forkølede. Den store havde to vintre med masser af snot, hoste og feber. Tredje vinter var så fin. Den yngste på 1,5 år er stadig snotramt. Men fejler absolut intet ellers. Forkølelser er normale og “sunde” for udvikling af immunforsvaret, men ikke desto mindre irriterende. 

Jeg er heller ikke selv sygemeldt, når jeg er forkølet, fordi jeg ikke føler mig syg og sagtens stadig kan have en helt normal hverdag. Mine børn er naturligvis sygemeldte ved feber - eller hvis jeg ellers vurderer, at de vil have en dårlig dag i pasning. 

Anmeld Citér

8. juni 2019

Anonym

Hvis jeg skulle have holdt min yngste hjemme ved løbende,

næse, havde han ikke været afsted en eneste dag i de sidste to år. Han bliver de,følgelig holdt hjemme ved tyk snot eller feber

Anmeld Citér

8. juni 2019

JC2014

Profilbillede for JC2014

Det er desværre ret normalt at de meget ofte bliver syge i de første år. Især i vuggestuen, hvor mange børn er samlet på et sted, bliver de ekstra udsatte. Min ældste søn var også en af dem med kronisk løbenæse, og perioder med hoste oveni. Han kunne sagtens hoste 6-7 uger i træk, og jeg tror næsten ikke at han har haft én dag uden løbenæse i hele det første år han gik i dagpleje. Han var hjemme meget! I dag er han 3 år, og er næsten aldrig syg mere. 

Anmeld Citér

8. juni 2019

Anonym

1518 skriver:

Der er virkelig også forskel på at have løbenæse og på at have hovedet fuld af snot! Melder du dig også syg, når du har været ude i kulden, eller hvis du er en af dem, der får løbenæse af at løbe en tur? Min yngste har haft mere eller mindre konstant løbenæse siden vuggestuestart i december. Hun har også haft perioder med feber, og her har jeg selvfølgelig holdt hende hjemme, men hun bliver sendt afsted, når hun igen er feberfri og humøret og energien er tilbage ved normalen. 

Ja, der er forskel på “snot”. Det er jeg enig i. Jeg har kun sagt hvad vi gør her hos os. Jeg hader selv virkelig hader at være forkølet- og er heldigvis så heldig ikke at have haft én sygedag i fem år. (Og barnet 2 gange to dage med snot. Så hvis her er optræk til noget så holder vi hjemme for at blive fit og klar til bh igen:-) og der er næppe nogle unger som har taget skade af en fridag Bare for lidt at understrege at jeg altså ikke dømmer nogle som føler og gør anderledes. 

Anmeld Citér

9. juni 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi

De fleste børn har altså snot når det begynder st blive koldt. De fleste institutioner er ramt af snot fra okt-april og måtte man ikke sende sine børn afsted er der altså tale om 6 måneder hvor børn ikke måtte komme i institution. Det er selvfølgelig noget andet ved feber og/eller påvirket alm tilstand. I vores børnehave er reglen  at man selvfølglig bliver hjemme ved smitsom sygdom men ligeledes hvis barnets alm tilstand er påvirket så han/hun ikke kan deltage på normalvis i børnehavens aktiviteter. 

De fleste børn bliver syge meget når de starter i institution. Der florerer mange forskellige bakterier i sådan en vuggestue, din søn skal ligesom lige igennem dem alle før han er immun. Når han så har haft dem nøjes han formentlig med lidt snot i vinterhalvåret, ligesom alle andre børn. 

Anmeld Citér

9. juni 2019

Babilooo

sAltså pædagoger tørrer snotnæser på alle børn næsten i løbet af dagen, hvis det blæser eller er lidt koldt. Der er rigtig mange børn der har løbende næse, men som ikke er deciderede syge.

det kaldes 11’tal. To løbestreger under næsen.

og børn der starter bliver bare mere syge i starten end efter et stykke tid. Man sender ikke afsted når der er feber eller når den almene tilstand er påvirket. Så det gælder jo også børn med blanke øjne og en helt tilstoppet næse. Men bøn der bare har en næse der løber. Hvis de skulle blive hjemme ville pædagogerne ikke have noget arbejde - og det ville vi andre heller ikke

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.