Løbenæse i vuggestue?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.687 visninger
16 svar
31 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. juni 2019

Anonym trådstarter

Hej. Mit opslag handler om sygdom i vuggestuer.

I min søns vuggestue er der 3-4 børn som næsten altid har løbenæse, som de kalder det i vuggestuen. 

Nu er jeg så heldig at arbejde hjemmefra nogen dage, og kan have min søn hjemme ved sygdom.. 

Til min store undren er disse løbenæse børn i vuggestue, på trods af vuggestuens sygdomspolitik.

Min søn er ny i vuggestuen og han er blevet smittet af den såkaldte løbenæse/forkølelse/virus eller hvad der nu ellers kan være i vuggestuen. 

Jeg var forberedt på at min søn ville blive smittet, og at der jo florerer en masse nye ting i vuggestuen, og at han derfor så vil blive syg på den ene eller anden måde. Det der overrasket mig noget er at nu står det på på 3. Gang. Han bliver syg. Han har lige måske 1-2 dage eller en weekend hvor han er rask, han kommer afsted i vuggestue om mandagen, tirsdagen og bum så er han syg igen. Det er forskellige ting åbenbart, førte gang en bakterie, anden og tredje gang en virus.

Ja jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg ville med dette opslag. Jeg er heldig at kunne have min søn hjemme når han er syg indtil videre. Men hvordan kan det være ok, at de andre børn kommer afsted når nu vuggestuen netop har lavet den sygdomspolitik?  

Jeg ønsker ikke en diskussion, bare lidt snak om sygdom i vuggestuer og andre institutioner.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2019

Strain

Nu er løbenæse jo ikke sygdom - ikke som i at det hæmmer børn i at kunne deltage på lige fod med andre, eller kræver særlige pasningsforhold for at kunne rummes i pasningstilbud. Og det giver ikke feber.

Sådan helt kort, de må komme i dagsinstitution, fordi de ikke er syge. Og børn som ikke er syge, må gerne komme i dagpleje/børnehave/vuggestue/skole.

Virale infektioner er desuden med til at danne barnets immunforsvar og børn må forventes at have (i snit) omkring 200 dage med infektioner i løbet af de 2-3 første leveår.

Anmeld Citér

7. juni 2019

Anonym

Anonym skriver:

Hej. Mit opslag handler om sygdom i vuggestuer.

I min søns vuggestue er der 3-4 børn som næsten altid har løbenæse, som de kalder det i vuggestuen. 

Nu er jeg så heldig at arbejde hjemmefra nogen dage, og kan have min søn hjemme ved sygdom.. 

Til min store undren er disse løbenæse børn i vuggestue, på trods af vuggestuens sygdomspolitik.

Min søn er ny i vuggestuen og han er blevet smittet af den såkaldte løbenæse/forkølelse/virus eller hvad der nu ellers kan være i vuggestuen. 

Jeg var forberedt på at min søn ville blive smittet, og at der jo florerer en masse nye ting i vuggestuen, og at han derfor så vil blive syg på den ene eller anden måde. Det der overrasket mig noget er at nu står det på på 3. Gang. Han bliver syg. Han har lige måske 1-2 dage eller en weekend hvor han er rask, han kommer afsted i vuggestue om mandagen, tirsdagen og bum så er han syg igen. Det er forskellige ting åbenbart, førte gang en bakterie, anden og tredje gang en virus.

Ja jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg ville med dette opslag. Jeg er heldig at kunne have min søn hjemme når han er syg indtil videre. Men hvordan kan det være ok, at de andre børn kommer afsted når nu vuggestuen netop har lavet den sygdomspolitik?  

Jeg ønsker ikke en diskussion, bare lidt snak om sygdom i vuggestuer og andre institutioner.

Det er jo meget normalt de er ofte syge i starten og især med alle de forkølelses/snot virusser. Min datter car også ofte syg i starten og var et af de børn der hele tiden havde løbenæse. Nu er der kommet 2 små nye i dagplejen og de kører også med snotnæse hele tiden. 

Men kan jo ikke skærme sit barn fra disse virusser og ej heller holde dem hjemme hver gang de har det mindste.

nu ved jeg jo ikke hvilken politik der er i vuggestuen men ved os skal de bare have været feberfri i et døgn mener jeg og de fleste virusser er jo uden feber eller med 1-2 dage med lidt feber, mens snot og hoste nemt kan vare en uge.

jeg tror du skal indstille dig på der hele tiden vil være 1 eller flere snittekilder i vuggestuen. Forældre der har almindelig jobs kan ikke blive hjemme hver gang et barn er snottet desværre....

Anmeld Citér

7. juni 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart

Meldingen de steder vi har haft barn er at forkølelse er noget der hører med til den alder. Det er ikke sygdom medmindre barnet har feber eller er sløjt. Og heldigvis for det. 

Anmeld Citér

7. juni 2019

Anonym

Jeg sender ikke mit barn afsted med løbende næse og jeg må også sige jeg synes det er synd for de børn, som skal fungere en lang dag med hovedet tæt af snot. Selv fungerer jeg slet ikke når jeg er forkølet, så jeg forventer heller ikke mit barn synes det er rart at være afsted med- og jeg vil heller ikke smitte de andre. Men jeg forstår samtidigt også godt at ikke alle har et valg. 

Anmeld Citér

7. juni 2019

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Jeg sender ikke mit barn afsted med løbende næse og jeg må også sige jeg synes det er synd for de børn, som skal fungere en lang dag med hovedet tæt af snot. Selv fungerer jeg slet ikke når jeg er forkølet, så jeg forventer heller ikke mit barn synes det er rart at være afsted med- og jeg vil heller ikke smitte de andre. Men jeg forstår samtidigt også godt at ikke alle har et valg. 

Der er desværre bare nogle børn hvor det er en del af hverdagen og hvis de skulle holdes hjemme ved løbende snot ville de måske være hjemme over 200 dage årligt de første par år. 

Heldigvis har jeg en datter der yderst sjældent er syg og stort set aldrig generet af snot. 

Personligt ser jeg ikke på det at hvis man er snottet så er man syg. Jeg melder mig heller ikke selv syg hvis jeg er snottet. 

Min datters (daværende) dagplejemor havde også selv den holdning at de selvfølgelig godt måtte komme hvis de hostede lidt og snottede. Det var kun hvis de var “slatne” og virkede plaget/træt at de skulle blive hjemme. 

Anmeld Citér

7. juni 2019

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Hmm... min datter er også snottet, og har været afsted. De andre børn har det også...

den ældste er ikke så ofte snottet mere (er 4 r) 

men havde også en periode, da hun var mindre, hvor hun var snottet ofte  

jeg holder heller ikke fri, fordi jeg er forkølet. Har også fået at vide, at det ligesom hører lidt med alderen. 

Anmeld Citér

7. juni 2019

iMama

Det er meget normalt at små børn er snottede. Det er ikke sygdom.

Begge mine børn var syge det meste at deres i hvert fald første år i vuggestuen. 

Anmeld Citér

7. juni 2019

Soonmom

Hvis man skulle holde barnet hjemme hver gang det har løbe næse ville du ikke kunne have et arbejde når du har små børn

Mange børn er kronisk snottet, jeg kunne da have holdt min dreng hjemme de sidste 3 uger nu så 

De næppe en politik om at de ikke tørre næser på børn derhenne, men at hvis barnet er sygt så skal det self holdes hjemme, men løbenæse er ikke en sygdom

Anmeld Citér

7. juni 2019

1518

Anonym skriver:

Der er virkelig også forskel på at have løbenæse og på at have hovedet fuld af snot! Melder du dig også syg, når du har været ude i kulden, eller hvis du er en af dem, der får løbenæse af at løbe en tur? Min yngste har haft mere eller mindre konstant løbenæse siden vuggestuestart i december. Hun har også haft perioder med feber, og her har jeg selvfølgelig holdt hende hjemme, men hun bliver sendt afsted, når hun igen er feberfri og humøret og energien er tilbage ved normalen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.