Normal børneadfærd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.403 visninger
4 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. juni 2019

Anonym trådstarter

jeg sidder her til eftermiddag og observerer min søn mens han leger med biler som så mange andre gange. 

Pludselig begynder han at sige “kom og se min tissemand, kom og leg med min tissemand”. Spørger ham hvad han siger (for lige at være sikker på at jeg hørte rigtig) han gentager det og ganske rigtig. Spørger hvem der har lært ham at sige sådan og han svarer “det her *mogens” laver lige navnet om da jeg ikk ved om moderen er på siden her. Men *mogens er et barn i min søns børnehave. Spørger ikke mere ind til det men siger bare at hvis han siger sådan så skal han sige at han ikke vil se og lege med den. 

Men nu sidder jeg lidt og tænker. Er det normal børneadfærd at sige sådan noget til hinanden i en alder af 3 år? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juni 2019

Anonym

Anonym skriver:

jeg sidder her til eftermiddag og observerer min søn mens han leger med biler som så mange andre gange. 

Pludselig begynder han at sige “kom og se min tissemand, kom og leg med min tissemand”. Spørger ham hvad han siger (for lige at være sikker på at jeg hørte rigtig) han gentager det og ganske rigtig. Spørger hvem der har lært ham at sige sådan og han svarer “det her *mogens” laver lige navnet om da jeg ikk ved om moderen er på siden her. Men *mogens er et barn i min søns børnehave. Spørger ikke mere ind til det men siger bare at hvis han siger sådan så skal han sige at han ikke vil se og lege med den. 

Men nu sidder jeg lidt og tænker. Er det normal børneadfærd at sige sådan noget til hinanden i en alder af 3 år? 

Jeg tænker, at det ligger indenfor normalområdet �� 

Min dreng var voldsomt interesseret i sin tissemand i 2-3 års alderen. Uanset om han var på badeværelset, sofaen eller kom i tanke om dens eksisteres under aftensmaden. Interessen fortog sig efter noget tid. Han involverede dog ikke i interessen.

Nu er han fire år og er vældig optaget af, at kvinder (eller jeg) har menstruation. Så nu skal jeg huske at låse døren, hvis jeg ikke skal besvare alle mulige spørgsmål i tilknytning til et toiletbesøg.

Anmeld Citér

3. juni 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det lyder ganske normalt. Og det ligger også inden for det normale, hvis Mogens og din søn nærstuderer hinandens tissemænd, og det er helt okay, hvis bare begge synes, det er sjovt/interessant. 

Anmeld Citér

3. juni 2019

Anonym trådstarter

Okay. Tak for jeres svar. Så vil jeg ikke spekulerer mere over det. Min mavefornemmelse sagde egentlig også at det var helt normalt. Men var dog alligevel i tvivl 

Anmeld Citér

3. juni 2019

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Det er total normalt. Der er ingen grund til bekymring eller udskamning. Har du spurgt ham om han synes det er sjovt? Om det er sjovt når Mogens og han selv leger disse lege? Sålænge de hat et ligeværdigt forhold hvor din søn er i stand til at sige fra når han ikke synes det er sjovt så ville jeg lade det ligge ved at de bare er nogle udforskende nysgerrige drenge. 

Så kan du prøve at lære ham at det er okay at se men at hans tissemand kun er hans egen og det derfor kun er ham selv der må røre ved den. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.