Børn på 3 1/2 år kan ikke lyve. At lyve er en bevidst handling. Dit barn undersøger, hvordan verden forstår ham og hvordan han forstår verden.
Når et barn bruger “slår”, så kan det jo være fordi han faktisk ikke har et bedre ord for det han udsættes for.
Han kan ikke sige “jeg bliver lige så ked af det, når far siger nej, som hvis han slog mig”
Han mener det jo faktisk bare “jeg føler mig slået mentalt” så derfor lyver han ikke. For det er sikkert den samme “ked af det hed” han oplever, som hvis en i børnehaven slår. Han føler sif udsat for noget ubehageligt.
Jeg ville nok hjælpe ham med at finde de rette ord i stedet.
ex:
søn: Mormor slår.
Mor: blev mormor meget vred/sur/skældte ud? Ja, så kan man godt blive meget ked af det.
Børn er jo meget konkrete i deres sprog. Det betyder ikke, at de lyver. Slet ikke.
Som når en 3-årig siger “du har lovet, at vi skal have is” og man aldrig har sagt det.
det er jo et ønske om at is. Og et udtryk for, at ønsket er meget stort.
børns forståelse af semantik (ords betydning i detaljer og forskellige sammenhænge) er der simpelthen ikke. Det kræver en meget stor erfaring, en erfaring som tager mange år og som også en nerologisk udvikling i hjernen...Det er voksne, som tillægge dem denne betydning.
Hilsnen en der arbejder med kommunikation og børn.
Anmeld
Citér