Eksperthjælp: Kan Statsforvaltningen/Familieretshuset erklære mig uegnet som forælder pga. psykiatrisk fejldiagnose?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

550 visninger
0 svar
0 synes godt om
20. maj

Helene Treschow

Hejsa

Min kæreste og jeg har igennem længere tid forsøgt at få en graviditet til at lykkes, men det er desværre ikke sket. Nu overvejer vi fertilitetsbehandling. Sagen er den, at jeg er rigtig bekymret for at søge lægehjælp til dette, for jeg er bange for, at jeg ikke kan blive godkendt. Jeg har tidligere været tilknyttet psykiatrien, da jeg blev fejldiagnosticeret med skizofreni. Det fremgår tydeligt i min journal, at der ikke var tale om skizofreni alligevel men i stedet en angstdiagnose, det hat psykiateren gjort meget tydeligt i de nyeste notatet og epikrise. Inden dette blev anerkendt, var jeg i behandling i team OPUS i to år, hvilket er standart for unge, der bliver diagnosticeret med skizofreni. Det fremgår ydermere af journalen, at der har været meget tvivl omkring diagnosen fra begyndelsen. Jeg har altid passes både studie og studiejob ved siden af behandlingen og jeg har ikke været “hårdt ramt” på noget tidpunkt. Da vi i fællesskab fandt ud af, at jeg ikke havde skizofreni alligevel, blev dette noteret i journalen, diagnosen blev af min læge fjernet fra “kroniske diagnoser”, og der skulle ikke være nogen tvivl om, at jeg ikke har diagnosen, når man læser nyeste journalnotater. Min bekymring går på, om statsforvaltningen kunne finde på at erklære mig uegnet som forælder på baggrund af dette. Gamle journalnotater slettes jo ikke, så der står jo, jeg hat været i behandling for skizofreni. Jeg har stadig diagnosen “panikangst”, men det er ikke behandlingskrævende og jeg er derfor ikke i medicinsk behandling. Jeg har ikke været i kontakt med psykiatrien siden diagnosen blev “trukket tilbage”. Jeg har i øvrigt aldrig været indlagt, aldrig været sygemeldt på grund af det eller lignende. Min kæreste har aldrig haft kontakt med psykiatrien og har ingen diagnoser. Vi er begge studerende på vores kandidatuddannelser og har arbejde ved siden af. Jeg ved, at det er en individuel vurdering, men Jeg tror bare, jeg har brug for at få nogle andre øjne på situationen.

Helenes svar

Kære bekymrede kvinde

Hvor jeg dog håber for jer, at det lykkes.

Du skal vide, at man som forælder som udgangspunkt kun kommer i kontakt med Statsforvaltningen, som siden 1. april i år har heddet Familieretshuset, hvis én af jer forældre ønsker det, typisk i forbindelse med en samlivsophævelse. 

Ud fra det du skriver, tænker jeg ikke, at du skal være bekymret for, om der opstår en bekymring hos din læge. Men jeg fornemmer, at det fylder rigtig meget hos dig. Derfor kunne det være en god idé at bestille en tid hos din læge til en snak om fertilitetsbehandling og for at få afværget din bekymring, så den ikke skal ødelægge noget for jer.

En sundhedsplejerske vil jo også - når I forhåbentlig er blevet forældre - kunne se, at der ingen grund til bekymring er. 

De bedste ønsker

Helene

Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter

Se Helenes hjemmeside: Forum Advokater

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.