Sygehus systemet, overreagere jeg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.129 visninger
14 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. maj 2019

Anonym trådstarter

Hej de damer

Jeg ved ikke om jeg bare lige har brug for luft, men jeg føler mig ærligt lidt “rodet” i systemet. Jeg er i uge 37, og har i et godt stykke tid haft protein i urinen, forhøjet blodtryk (155/102-105) og hovedpine. De holder jo så øje med svangreskabsforgiftning. Og jeg er jo vanvittigt nervøs! Men! En ny jordemoder kom ind på min stue, hvor jeg fik så lavet én ok fin blodtryks måling efter et par forsøg, og blank urin (som jeg spurgte ind til, eftersom der er 4 uger har været protein i, hvordan det bare pist kunne forsvinde).. Det fik jeg ikke svar på, udover at de sagde at der kunne være for tynd urin. Hun virkede bare til at ville have mig ud derfra hurtigt. Jeg har også haft kraftige plukkeveer, men det ville hun slet ikke ind på, for det var ikke derfor jeg var der(?!) Men efter det, så har de egentlig glemt mig lidt.. Nu er mit blodtryk endnu højere (skal måle hjemme), og jeg skulle ringe ind. Det gør jeg, og de siger at jeg bare skal se det an.

Jeg føler lidt at jeg er til besvær for dem, og bare en hysterisk træls gravid.. Men jeg vil jo faktisk bare gerne have at mit barn i maven har det godt. Overreagere jeg? Hvad havde i gjort? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2019

Soonmom

Hvordan var done blodprøver? - for sådan nogle må du have fået taget hvis du har været indlagt?

- hvis de er normale ville jeg ikke være så bekymret og bare fortsat holde øje med blodtryk, symptomer og ødemer og så ringe ind.

Slap af og drik rigeligt, det er de råd jeg har fået  

Anmeld Citér

19. maj 2019

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Hvordan var done blodprøver? - for sådan nogle må du have fået taget hvis du har været indlagt?

- hvis de er normale ville jeg ikke være så bekymret og bare fortsat holde øje med blodtryk, symptomer og ødemer og så ringe ind.

Slap af og drik rigeligt, det er de råd jeg har fået  

Mine blodprøver gav udsving, dog ikke til det ekstreme. Men de var forhøjede. Har fået dem taget 2 gange  Jeg har en del væske i mine ben og fødder, men det kan jo også være fordi at jeg er højgravid, så det har jeg ikke koblet sammen. Drikker og spiser som jeg skal - jeg har diabetes og tager insulin, så det er den ene ting som der bare er helt styr på  

Anmeld Citér

19. maj 2019

LSS

Jeg synes ikke du overreagere. Den jm skulle simpelthen skamme sig for at være på den måde, hun er ansat for at være der for dig ikke for at være efter dig.

Hvad man lige kan gøre i den situation ved jeg ikke? Men jeg ville nok have bedt om en anden jm til at varetage opgaverne. 

Anmeld Citér

19. maj 2019

Mille123

Jeg tænker heller ikke du overreagerer men det er et faktum at sygehusene er underbemandede og det går nok både ud over faglighed og overblik, og de prioriterer benhårdt, så til tider er det dem der råber højst (banker i bordet) som bliver hørt. Jeg ville være stædig og forlange at blive taget alvorligt. Pøj pøj ned graviditeten

Anmeld Citér

19. maj 2019

Soonmom

Mine blodprøver gav udsving, dog ikke til det ekstreme. Men de var forhøjede. Har fået dem taget 2 gange  Jeg har en del væske i mine ben og fødder, men det kan jo også være fordi at jeg er højgravid, så det har jeg ikke koblet sammen. Drikker og spiser som jeg skal - jeg har diabetes og tager insulin, så det er den ene ting som der bare er helt styr på  

Altså sygehusene (i hvert fald mit) plejer at tage blodprøverne meget seriøst, så det lyder underligt, har du så ikke tid til noget tjek?

Første gang havde jeg meget vand i kroppen, højt blodtryk og lidt protein i urinen. Min jm sendte mig til sygehus for blodprøve asap og fik også at vide af sygehuset at de havde travlt så hun snakkede med store bogstaver.

Jeg kom der ud sidst på formiddagen og fik taget vandet dagen efter med svær ssf og help (jeg var på intet tidspunkt dårlig)

Anden gang, havde jeg hovedpine og sølvfluer for øjnene, men normalt blodtryk og ikke øderme.

Jeg havde skæve blodprøver og fordi jeg alligevel var omkring termin blev jeg sat igang - mild svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning er meget tricki og udvikler sig forskelligt og de plejer at være meget obs på det

Anmeld Citér

19. maj 2019

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Altså sygehusene (i hvert fald mit) plejer at tage blodprøverne meget seriøst, så det lyder underligt, har du så ikke tid til noget tjek?

Første gang havde jeg meget vand i kroppen, højt blodtryk og lidt protein i urinen. Min jm sendte mig til sygehus for blodprøve asap og fik også at vide af sygehuset at de havde travlt så hun snakkede med store bogstaver.

Jeg kom der ud sidst på formiddagen og fik taget vandet dagen efter med svær ssf og help (jeg var på intet tidspunkt dårlig)

Anden gang, havde jeg hovedpine og sølvfluer for øjnene, men normalt blodtryk og ikke øderme.

Jeg havde skæve blodprøver og fordi jeg alligevel var omkring termin blev jeg sat igang - mild svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning er meget tricki og udvikler sig forskelligt og de plejer at være meget obs på det

Det er jo også det jeg ved, og netop derfor jeg er så nervøs. For det kan jo udvikle sig rigtig hurtigt.. Og jeg har jo gjort hvad jeg skulle, ringe ind hvis mit blodtryk steg yderligere.. Men så er det der den super uheldige jordemoder kommer på banen, og nu ved jeg ikke hvad dælen jeg lige skal. Jeg skal til tjek igen i ugen, men synes bare næsten heller ikke at det kan være rigtigt, at jeg sidder og ikke har lyst til at ringe derind, når det jo egentlig kan gå rigtig rigtig hurtigt i den forkerte retning. Jeg ved at de sætter mig igang hvis der ikke sker en bedring til næste tjek, da jeg jo er indenfor termin. Så jeg sidder bare og håber at der ikke sker en grim udvikling indtil.. Er egentlig “ligeglad” med mine væske fødder, hovedpine mv, men jeg er simpelthen så nervøs for min baby. Vi er så tæt på målet, og så er det ikke til at bære. Vi vil jo bare gerne have en sund og rask baby ud. Lyder ellers som nogle rigtig ubehagelige forløb du har haft dig! Håber alt er gået som det skulle trods 

Anmeld Citér

19. maj 2019

Soonmom

Anonym skriver:

Det er jo også det jeg ved, og netop derfor jeg er så nervøs. For det kan jo udvikle sig rigtig hurtigt.. Og jeg har jo gjort hvad jeg skulle, ringe ind hvis mit blodtryk steg yderligere.. Men så er det der den super uheldige jordemoder kommer på banen, og nu ved jeg ikke hvad dælen jeg lige skal. Jeg skal til tjek igen i ugen, men synes bare næsten heller ikke at det kan være rigtigt, at jeg sidder og ikke har lyst til at ringe derind, når det jo egentlig kan gå rigtig rigtig hurtigt i den forkerte retning. Jeg ved at de sætter mig igang hvis der ikke sker en bedring til næste tjek, da jeg jo er indenfor termin. Så jeg sidder bare og håber at der ikke sker en grim udvikling indtil.. Er egentlig “ligeglad” med mine væske fødder, hovedpine mv, men jeg er simpelthen så nervøs for min baby. Vi er så tæt på målet, og så er det ikke til at bære. Vi vil jo bare gerne have en sund og rask baby ud. Lyder ellers som nogle rigtig ubehagelige forløb du har haft dig! Håber alt er gået som det skulle trods 

Jeg havde ringet ind igen næste gang der var vagtskifte og måske overdrevet lidt med symptomerne hvis jeg var nervøs og utryg

Anmeld Citér

19. maj 2019

Drwhosaidthat

Lad endelig være med at overdrive symptomer, det er simpelthen så dumt og undergravende for en god behandling. 

Ring istedet ind og fortæl hvordan du har det, sig at du er nervøs og ikke føler dig grundigt informeret. Evt bed om at en jordemoder ringer dig op når de har tid, og forklarer dig hvorfor/hvornår du skal tjekkes igen etc. 

Anmeld Citér

25. maj 2019

Anonym trådstarter

Vil lige give en update! 

Jeg fik ondt øverst i ryggen, og mit blodtryk steg yderligere. Jeg blev indlagt, da det var oppe på 180/115. Fik taget haste blodprøver, og til en kæmpe overraskelse, så var de HELT slemme! De havde bare haft lidt små udsving før, men nu var de helt ude i hampen. Jeg fik akut kejsersnit under 30 minutter efter. 

Så husk altid at mærk efter! Vi har det heldigvis godt efter omstændighederne. Jeg er dog rigtig mentalt påvirket af den grimme oplevelse, og tanken om at vi begge kunne have været døde er så skræmmende. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.