Træning under graviditeten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.808 visninger
13 svar
0 synes godt om
20. oktober 2009

Ansemusen

Jeg har hele tiden drømt om at kunne tage spinning timer med stor mave! Det ville være en kæmpe sejr for mig! Men min læge sagde at når jeg ikke har trænet op til graviditeten må jeg kun træne 80 % af mit max, hvilket vil sige en puls på 155-160. Det når jeg ret hurtigt når jeg træner og vil ikke kunne holde mig dernede under fx. spinning. Spørgsmålet er så om man godt kan træne sig langsomt op mens man er gravid så man gerne må træne hårdere senere i forløbet? Evt. starte ud nogle uger, måske lidt mere, med de 80 % og derefter øge til puls 165 nogle uger, så til puls 170 nogle uger, osv? Nogle der har forstand på det? Det ville også gøre det lettere at holde min vægt nede, hvis jeg må træne hårdere end det. Når jeg har gået i træningscenter træner jeg normalt ret hårdt og længe!

Skal nok lige huske at nævne, at jeg startede træningen op igen (efter ca. et års fravær) nogle uger inden jeg fandt ud af at jeg var gravid, men har ikke trænet siden, fordi jeg vil forbi 12. uge først og i øvrigt har alt for meget kvalme til at kunne noget som helst i den retning. Så min form er ikke god (endnu), men vil så gerne have at den bliver det igen og så elsker jeg at træne hårdt på fx. cross traineren hvor man ikke får stød af nogen art!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2009

mor-til-vanessa

Ansemusen skriver:

Jeg har hele tiden drømt om at kunne tage spinning timer med stor mave! Det ville være en kæmpe sejr for mig! Men min læge sagde at når jeg ikke har trænet op til graviditeten må jeg kun træne 80 % af mit max, hvilket vil sige en puls på 155-160. Det når jeg ret hurtigt når jeg træner og vil ikke kunne holde mig dernede under fx. spinning. Spørgsmålet er så om man godt kan træne sig langsomt op mens man er gravid så man gerne må træne hårdere senere i forløbet? Evt. starte ud nogle uger, måske lidt mere, med de 80 % og derefter øge til puls 165 nogle uger, så til puls 170 nogle uger, osv? Nogle der har forstand på det? Det ville også gøre det lettere at holde min vægt nede, hvis jeg må træne hårdere end det. Når jeg har gået i træningscenter træner jeg normalt ret hårdt og længe!

Skal nok lige huske at nævne, at jeg startede træningen op igen (efter ca. et års fravær) nogle uger inden jeg fandt ud af at jeg var gravid, men har ikke trænet siden, fordi jeg vil forbi 12. uge først og i øvrigt har alt for meget kvalme til at kunne noget som helst i den retning. Så min form er ikke god (endnu), men vil så gerne have at den bliver det igen og så elsker jeg at træne hårdt på fx. cross traineren hvor man ikke får stød af nogen art!

har ikke helt forstand på det med puls. har jeg aldrig selv gået efter, træner bare til jeg er ved at dø men når du ikke rigtig har trænet et stykke tid inden du blev gravid, så ville jeg nok ikke starte ud med spinning, men med nogle raske gåture og let vægt træning. du kan selvfølgelig godt cykle, men ville ikk lige tage en spinnings time.

synes i hver fald du skal starte langsomt ud. bedre at lave lidt end ingenting. heller ikke bruge for tunge vægte igennem graviditeten. man skal også passe på man ikk overbelaster. muskler bløder jo også lidt op når man er gravid.

træner ikk selv mere da jeg havde mange opkastninger i starten og ikk fik så meget mad og da det sluttede fik jeg bækkensmerter og har fået besked på ikk at lave noget. rigtig trist, da jeg var en af dem der skulle " cykle til fødegangen "

held og lykke

knus liv 33+1

Anmeld

20. oktober 2009

SanneL

Nu er det ikke fordi jeg er ekspert  Men jeg vil skyde på, at din læge mener 80% af din max kapacitet, og ikke din max puls.
Max puls er jo individuelt, og din læge kan jo ikke vide præcist hvad din max puls er.
For mit vedkommende ligger den på 206, hvilket vil sige, at jeg så skulle holde mig under puls 164, og det er heller ikke muligt for mig - ikke engang under styrketræning.
Desuden er maxpulsen ikke noget du kan træne - den er som den er, og falder kun langsomt med alderen.
Jeg er selv i uge 30, og kører stadig som spinning instruktør uden problemer, og baby har det absolut fint derinde, så jeg vil da mene, at hvis du starter stille ud med et par begyndertimer, så skulle det ikke være noget problem

Anmeld

20. oktober 2009

Ansemusen

Hun sagde 80 % af min max puls! Sagde at min max puls var min højde plus min alder, altså 195, så min puls ikke må komme over 160. Men tænker bare, at jeg måske kan træne mig op med langsomt at bruge Cross traineren (også kaldet Eliptical eller langrendsmaskinen) og så lige så stille træne med højere og højere puls til jeg er i god nok form til at spinne igen. Ville skam ikke lægge ud med spinning, da jeg så ville få det rigtig dårliogt, fordi jeg ikke kan lade være med at give den hele armen selvom jeg er i dårlig form! Synes bare det er mega monster ærgerligt hvis jeg kun må træne med puls 160 max. under hele graviditeten

Anmeld

20. oktober 2009

SanneL

Jeg spurgte flere steder (idrætsfysiolog, læge osv) da jeg blev gravid, omkring det med 80% af max puls, og fik alle steder at vide at det ikke havde nogen betydning, så længe jeg selv havde det godt.

Som sagt er jeg ikke ekspert, men har fundet følgende til dig, som jeg håber kan hjælpe lidt:
http://www.dr.dk/Sundhed/dinsundhed/Motion/brevkasse/visspg.htm?id=219

Og ellers kan jeg anbefale Bente Klarlund Pedersens bog "Graviditet og motion", den er super

Anmeld

20. oktober 2009

Cris

Du må godt træne, men du skal være meget realistisk over dine grænser. Hvis du vil til spinning er fin nok, men måske skal du lade det være med at lave for mange hårde bakker og finde din egen tempo, så du ikke taber pusten. Jeg svømmede 45min næsten hver dag med min første og det var dejligt. Men man skal ikke overdrive og man skal ikke prøve at komme i god form, man skal bare bevæge sig uden at belaste kroppe for meget.

Anmeld

20. oktober 2009

Tulle28

Jeg har altid været meget aktiv og er det stadigvæk. Mht. max puls, så tror jeg altså det går helt af sig selv - jeg er typen der giver den MAX gas når jeg træner, men det KAN jeg ganske enkelt ikke længere - kroppen siger fra. Så jeg synes da du skal prøve at tage til spinning og så se hvordan det går.

Jeg har selv købt "Graviditet & Motion" af Bente Klarlund Pedersen og den er rigtig god. Og så læste jeg et eller andet sted (kan ikke huske om det er i den bog) at når man er gravid skal man træne for at holde formen ved lige, ikke for at forbedre den. Er du helt utrænet kan det jo ikke undgås at man kommer i bedre form, men det skal forstås på den måde at man ikke skal have det som mål når man træner at komme i topform - giver det mening?

Anmeld

20. oktober 2009

baby2010

Jeg har lige talt med min træner i sats, og han sagde at jeg skulle være opmærksom på følgende:

- ikke at lave mavebøjninger - men gerne "statiske" øvelser , dvs. stillestående øvelser med maven

- ikke at gå på hold med for høj musik - det udelukker - så spinning desværre

- stoppe hvis det gør ondt

Udover det så sagde han, at når jeg nåede min maxpuls ville min søns puls kun stige med 10% hvilket er helt fint og faktisk meget sundt. Så er han bedre rustet til fødslen faktisk.

Ved ikke om det kunne bruges...

Anmeld

20. oktober 2009

Tulle28

baby2010 skriver:

Jeg har lige talt med min træner i sats, og han sagde at jeg skulle være opmærksom på følgende:

- ikke at lave mavebøjninger - men gerne "statiske" øvelser , dvs. stillestående øvelser med maven

- ikke at gå på hold med for høj musik - det udelukker - så spinning desværre

- stoppe hvis det gør ondt

Udover det så sagde han, at når jeg nåede min maxpuls ville min søns puls kun stige med 10% hvilket er helt fint og faktisk meget sundt. Så er han bedre rustet til fødslen faktisk.

Ved ikke om det kunne bruges...

Det er meget indidviduelt hvad de instruktører siger - jeg fik også at vide af en at jeg ikke måtte lave mavebøjninger, men mange andre siger at det er vigtigt at træne de skrå mavemuskler, fordi det er dem man bruger til at presse med når man føder (ja hvad ved jeg - endnu!!)

Jeg fik også at vide af en instruktør at jeg ikke måtte strække ud, fordi leddende jo er mere bøjelige under graviditeten... Men det har jeg også fået at vide af andre instruktører er rigtig godt når man er gravid - og det anbefales jo at dyrke yoga, hvilket jo i høj grad går ud på at strække kroppen.

Selvfølgelig afhænger det rigtig meget af, hvor god form man er i, men jeg tror at hvis man kan dyrke det motion man vil, så længe man lytter til sin krop. Baby skal nok sig fra hvis det er for meget:-)

Anmeld

20. oktober 2009

baby2010

Tulle28 skriver:

Det er meget indidviduelt hvad de instruktører siger - jeg fik også at vide af en at jeg ikke måtte lave mavebøjninger, men mange andre siger at det er vigtigt at træne de skrå mavemuskler, fordi det er dem man bruger til at presse med når man føder (ja hvad ved jeg - endnu!!)

Jeg fik også at vide af en instruktør at jeg ikke måtte strække ud, fordi leddende jo er mere bøjelige under graviditeten... Men det har jeg også fået at vide af andre instruktører er rigtig godt når man er gravid - og det anbefales jo at dyrke yoga, hvilket jo i høj grad går ud på at strække kroppen.

Selvfølgelig afhænger det rigtig meget af, hvor god form man er i, men jeg tror at hvis man kan dyrke det motion man vil, så længe man lytter til sin krop. Baby skal nok sig fra hvis det er for meget:-)

Ok så samlet set tror jeg vi er dækket ind, så længe vi ikke laver maveøvelser, hører for høj musik og tager det nogenlunde stille og roligt - altså vi skal jo ikke træne til marathon eller ironman  Pointen er vel, at få motion og ikke komme i topform - det må vi klare, når baby er færdig og ude i verden

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.