Burde jeg søge læge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. april 2019

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Hej,

Sagen er den, at min kæreste og jeg planlægger at smide præventionen i slutningen af året eller starten af næste år og jeg er derfor ved at læse lidt på nettet om, hvordan jeg bedst klargøre min krop til en graviditet. 

Inde på sundhed.dk falder jeg over punktet: Undgå uheldige spisevaner som crash dieting (meget lavt indtag af kalorier i kortere perioder) eller det at springe måltider over.

Det punkt gør mig lidt urolig, fordi det netop er noget jeg døjer med. 
Jeg døjer en del med madlede og har gjort det alt den tid jeg kan huske. Jeg kan simpelthen ikke få morgenmad ned, frokosten springes tit over(fordi jeg ikke har lyst til noget) og så er det faktisk oftest først ved aftensmaden, at jeg får et ordentligt måltid. Dog har jeg en vane med at små snacke om eftermiddagen og efter aftensmaden, og det er ikke sunde ting der ryger ned der. Dog er 
Jeg er normalvægtig, dog er min fedtprocent lidt for høj, men det er på ingen måde alarmerende. Den høje fedtprocent skyldes nok, at jeg spiser for lidt, så min forbrændning mere eller mindre er gået i stå.

Jeg synes jeg har prøvet alt og jeg ønsker virkelig at blive bedre til at spise. Jeg ved bare ikke rigtigt, hvordan jeg skal gribe det an.
Jeg er ret kræsen, og det hjælper slet ikke på det.
Jeg er simpelthen så flov over det

Jeg overvejer derfor at gå til min læge, men jeg ved ikke rigtigt, hvad der så vil blive sat i gang. Jeg er bange for ikke at blive taget alvorligt og faktisk også lidt bange for, hvad han vil sige til at vi allerede ønsker barn, når vi ikke er ældre, men det er jo en helt anden snak (jeg vil være ca. 23). 

Hvad havde I gjort?
Evt. nogen der har stået i samme situation og vil dele deres erfaringer?

Vi er mange der ikke kan spise morgenmad og har fået sunde og raske børn alligevel. Det er en skrøne den med at morgenmaden er dagens vigtigste måltid. Hvis jeg var dig ville jeg dog fokusere på at få spist lidt frokost hver dag i stedet og få spist lidt sunde snacks i stedet.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2019

Anonym trådstarter

givmignr2 skriver:

Det er simpelt: Spis, når du er sulten. Og spis varieret når du spiser. De fleste kroppe er heldigvis indrettet sådan, at de nok skal fortælle, når de har behov for næring. 

Ellers, kan jeg anbefale min egen daglige dosis:

- Én multivitamin dagligt (tag gravitamin, da A-vitaminindholdet er reduceret, grundet risiko for fosterskade i for store mængder, derudover er folatindholdet større)

- Et folat-tilskud (folinsyre) på 400mg (kan købes som små bitte p-pillelignende størrelser)

- Fiskeolie (indeholder 2 essentielle fedtsyrer - som din krop ikke selv danner - jeg tager 2000mg/2 store piller dagligt)

Pøj pøj! 

Tak for dine råd.

Vil du anbefale, at jeg allerede tager gravitamin nu?
Jeg ved at man siger, at man gerne skal tage folinsyre 3 mdr. før PB, men kan man tage det for længe? Der er jo lige lidt tid til endnu

Anmeld Citér

15. april 2019

Astoria

Profilbillede for Astoria
Anonym skriver:

Tak for dit svar.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke helt kan se, hvordan jeg overtænker det. Man kan vel godt være bekymret for sin krop, selvom babyprojektet ikke er påbegyndt endnu?
Det har altid været et problem for mig, men tanken om at skulle passe på andre end mig selv, har fået alvoren til at gå op for mig. Det kan umuligt være sundt kun at indtage et måltid dagligt.

Selvfølgelig kan man være bekymret, men der er ikke meget lægen kan gøre ved det. Jo, medmindre du vil have hjælp til en spiseforstyrrelse, men det virker ikke som om det er dit problem. 

Anmeld Citér

15. april 2019

SejtNavnHer

Anonym skriver:

Tak for dine råd.

Vil du anbefale, at jeg allerede tager gravitamin nu?
Jeg ved at man siger, at man gerne skal tage folinsyre 3 mdr. før PB, men kan man tage det for længe? Der er jo lige lidt tid til endnu

Ja. Jeg har taget gravitamin i 8 måneder nu, sammen med de andre tilskud, og er ikke gravid endnu. 

Tror faktisk også der står anført på pakken, at man skal begynde 3 mdr. før. Men det er nok på grund af folsyre. 

Anmeld Citér

15. april 2019

SejtNavnHer

Kan se, jeg er kommet til at skrive 400mg folinsyre, hvor der skulle have stået 400ug (mikrogram). 

Anmeld Citér

15. april 2019

Anonym

Anonym skriver:

Tak for dit svar.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke helt kan se, hvordan jeg overtænker det. Man kan vel godt være bekymret for sin krop, selvom babyprojektet ikke er påbegyndt endnu?
Det har altid været et problem for mig, men tanken om at skulle passe på andre end mig selv, har fået alvoren til at gå op for mig. Det kan umuligt være sundt kun at indtage et måltid dagligt.

Overtænkning i forhold til kosten.

Kroppen er bygget til kun at få sparsomme måltider, ét i døgnet eller mindre, det er vores kost, der gør, at der tilrådes flere måltider. Alt det raffinerede mad og tomme kulhydrater får blodsukkeret til at svinge og gør, at du skal have hyppige måltider. Hvis du kan nøjes med ét måltid, er der bestemt ikke noget i vejen for det (men du skal så nok skære ned på de usunde snacks, og så kan det være, at appetitten stiger helt naturligt). Det er dog ikke værd at forstyrre læge for, det er almindelig sund fornuft.

Anmeld Citér

15. april 2019

B&J

Anonym skriver:

Mange tak for dit svar

Jeg tror du har ret i at jeg skal finde min egen måde at spise på. Jeg prøver at tvinge mig selv til at spise morgenmad, men det tager mig 45 minutter at få noget så simpelt som et knækbrød ned. Det er som om at min hals lukker helt af. Det er oftest den samme problematik jeg har til middag. Min mave er sulten, men jeg har virkelig ikke lyst til noget mad

Håber sådan, at det en dag bliver bedre. 

Der er jo også smoothie man kan lave til morgen mad, tror bare du skal finde din vejen og giv det tid for det tager lang tid 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.