Burde jeg søge læge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.593 visninger
16 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. april 2019

Anonym trådstarter

Hej,

Sagen er den, at min kæreste og jeg planlægger at smide præventionen i slutningen af året eller starten af næste år og jeg er derfor ved at læse lidt på nettet om, hvordan jeg bedst klargøre min krop til en graviditet. 

Inde på sundhed.dk falder jeg over punktet: Undgå uheldige spisevaner som crash dieting (meget lavt indtag af kalorier i kortere perioder) eller det at springe måltider over.

Det punkt gør mig lidt urolig, fordi det netop er noget jeg døjer med. 
Jeg døjer en del med madlede og har gjort det alt den tid jeg kan huske. Jeg kan simpelthen ikke få morgenmad ned, frokosten springes tit over(fordi jeg ikke har lyst til noget) og så er det faktisk oftest først ved aftensmaden, at jeg får et ordentligt måltid. Dog har jeg en vane med at små snacke om eftermiddagen og efter aftensmaden, og det er ikke sunde ting der ryger ned der. Dog er 
Jeg er normalvægtig, dog er min fedtprocent lidt for høj, men det er på ingen måde alarmerende. Den høje fedtprocent skyldes nok, at jeg spiser for lidt, så min forbrændning mere eller mindre er gået i stå.

Jeg synes jeg har prøvet alt og jeg ønsker virkelig at blive bedre til at spise. Jeg ved bare ikke rigtigt, hvordan jeg skal gribe det an.
Jeg er ret kræsen, og det hjælper slet ikke på det.
Jeg er simpelthen så flov over det

Jeg overvejer derfor at gå til min læge, men jeg ved ikke rigtigt, hvad der så vil blive sat i gang. Jeg er bange for ikke at blive taget alvorligt og faktisk også lidt bange for, hvad han vil sige til at vi allerede ønsker barn, når vi ikke er ældre, men det er jo en helt anden snak (jeg vil være ca. 23). 

Hvad havde I gjort?
Evt. nogen der har stået i samme situation og vil dele deres erfaringer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2019

B&J

Man skal finde sin måde at spise på for ja kroppen er tip top når den har noget at arbejde med, jeg blev også først god til at spise for 9år siden da jeg havde min søn i maven fordi mon krop havde ikke nok den kunne arbejde med. Så jeg tvang mig selv til at spise lidt morgenmad og med tiden kunne min krop ikke undværer det. Jeg kender også en der spiser sunde pandekager til morgen mad fordi det er det hun kan få ned nogle spiser rugbrød jeg tror det handler om at finde sin måde at spise på.

vi alle er jo forskellige og jeg er også røv kræsen og især med pålæg og det er så træls men så spiser jeg tit det samme til morgenmad og middagsmad og ja det er kedeligt de dage jeg tænker over det men min krop er glad og fuld af energi fordi den får de gode madvaner 

Anmeld Citér

14. april 2019

CBbaby

Jeg har aldrig spist morgenmad. Som i aldrig. Jeg har kvalme om morgenen. 

Jeg har undersøgt ret meget om netop morgenmad er problematisk at undvære. Det er det ikke. Alle kroppe er forskellige og har et indre ur. Men det er klart, at du skal spise noget mere fordelt over dagen 

min dag ser sådan ud: 

08: står op og drikker lidt vand

09–11/12 drikker typisk 1-2 kopper kaffe

kl 12. Spiser frokost (gerne en lidt større potion) 

kl 17. Spiser aftensmad 

kl 20/21 snack (forsøger at holde det sundt. Eks eddemame bønner eller grøntsagsatænger) men det kan også være chokolade

som du kan se, så starter mit “spisedøgn” kl 11-ish og varer til kl 21. Men jeg er generelt er B-menneske

Mit naturlige spisedøgn  har altid set meget sådan ud hele mit liv. Også i folkeskolen. 

Min mand spiser morgenmad og har altid gjort det. Til gengæld spiser han ikke ret meget frokost og aftensmad. Han fordeler det generelt over hele dagen i meget mindre portioner end mig.

Der findes en god podcastserie, hvor en ernærigsekspert og en PHD i biologi og kroppens fysisk fortæller, at alle mennesker har et indre spiseur. Og hvis man lærer at følge det, så er risikoen for overspisning betydeligt mindre. Den kan du evt høre, hvis du har brug for lidt input. De er ret hyggelige at høre på :-)

Det er også i den serie, hvor de fortæller, at de fleste børn ikke spiser aftensmad. Børns hovedmåltid er eksempelvis ca kl 11-13 også snacker de resten af dagen. Så hvis man vil have børn til at spise nye retter, så er frokosten der, hvor der er størst chance for at få dem til at spise. Der har de mest overskud. Og de forklarer for svær en fysisk process det er at spise. Og overskue maden mentalt. Det passer 100 herhjemme... 

Min pointe er, at du måske kan spise noget frugt eller en salat til frokost, også ikke drikke alt for meget i formiddagstimerne. Man kan sagtens vænne sig til at drikke sig mæt. 

Et konkret forslag for dig kunne eks være noget ala min spiserytme. Men tænk over, om du drikker for meget i formiddagstimerne :-) sult og tørst kan sende samme signaler til hjernen. 

Ps: Jeg har aldrig haft svært ved at følge med i skolen eller noget grundet mit madskema. Og jeg har på ingen måde haft svært ved at blive gravid. - det er der selvfølgleig også andre faktorer, der er medvirkende til... :-) 

Anmeld Citér

14. april 2019

Anonym

Anonym skriver:

Hej,

Sagen er den, at min kæreste og jeg planlægger at smide præventionen i slutningen af året eller starten af næste år og jeg er derfor ved at læse lidt på nettet om, hvordan jeg bedst klargøre min krop til en graviditet. 

Inde på sundhed.dk falder jeg over punktet: Undgå uheldige spisevaner som crash dieting (meget lavt indtag af kalorier i kortere perioder) eller det at springe måltider over.

Jeg døjer en del med madlede og har gjort det alt den tid jeg kan huske. Jeg kan simpelthen ikke få morgenmad ned, frokosten springes tit over(fordi jeg ikke har lyst til noget) og så er det faktisk oftest først ved aftensmaden, at jeg får et ordentligt måltid. Dog har jeg en vane med at små snacke om eftermiddagen og efter aftensmaden, og det er ikke sunde ting der ryger ned der. Dog er 
Jeg er normalvægtig, dog er min fedtprocent lidt for høj, men det er på ingen måde alarmerende. Den høje fedtprocent skyldes nok, at jeg spiser for lidt, så min forbrændning mere eller mindre er gået i stå.

Jeg synes jeg har prøvet alt og jeg ønsker virkelig at blive bedre til at spise. Jeg ved bare ikke rigtigt, hvordan jeg skal gribe det an.

Jeg overvejer derfor at gå til min læge, men jeg ved ikke rigtigt, hvad der så vil blive sat i gang. Jeg er bange for ikke at blive taget alvorligt og faktisk også lidt bange for, hvad han vil sige til at vi allerede ønsker barn, når vi ikke er ældre, men det er jo en helt anden snak (jeg vil være ca. 23). 

Hvad havde I gjort?

Du overtænker helt vildt, og I er ikke engang i gang med projektet endnu?!  Der er tusindevis, der lever som dig, andre lever 5:2, andre lever LCHF (heller ikke efter retningslinjer), eller masser af andre mulige måder af fødeindtag.

Du skal starte på folinsyre 3 måneder før og ellers prøv at slappe af.

Anmeld Citér

14. april 2019

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Anonym skriver:

Du overtænker helt vildt, og I er ikke engang i gang med projektet endnu?!  Der er tusindevis, der lever som dig, andre lever 5:2, andre lever LCHF (heller ikke efter retningslinjer), eller masser af andre mulige måder af fødeindtag.

Enig!

til ts:

Du skal selvfølgelig spise sundt og varieret, så meget som det nu de muligt. 

Når man bliver gravid kan der jo også ske ændringer i ens krop - og man kan ændre madvaner. 

Jeg kunne ikke spise noget i min første graviditet. Jeg kunne ikke drikke vand. Alt røg op. 

Nogle gange kunne jeg dog holde MC d ned, og fik så at vide på sygehuset, at det var så det jeg måtte spise.. ikke optimalt. Nej. 

I min anden graviditet var jeg sulten konstant! Det er jeg ikke normalt. 

Det er selvfølgeligt altid godt at være forberedt, men nogle gange så ændrer det sig bare helt naturligt.

jeg ville tage det som det kommer

Anmeld Citér

14. april 2019

Anonym

Anonym skriver:

Hej,

Hvad havde I gjort?

Jeg spiste ligesom du gør og gør det faktisk stadig. 

Jeg ændrede ikke noget gennem graviditeten og min søn fejler ikke noget. Han vejede 3170 og var 49 cm lang. Født 2 dage over termin. Sund og rask  

Anmeld Citér

14. april 2019

Anonym trådstarter

B&J skriver:

Man skal finde sin måde at spise på for ja kroppen er tip top når den har noget at arbejde med, jeg blev også først god til at spise for 9år siden da jeg havde min søn i maven fordi mon krop havde ikke nok den kunne arbejde med. Så jeg tvang mig selv til at spise lidt morgenmad og med tiden kunne min krop ikke undværer det. Jeg kender også en der spiser sunde pandekager til morgen mad fordi det er det hun kan få ned nogle spiser rugbrød jeg tror det handler om at finde sin måde at spise på.

vi alle er jo forskellige og jeg er også røv kræsen og især med pålæg og det er så træls men så spiser jeg tit det samme til morgenmad og middagsmad og ja det er kedeligt de dage jeg tænker over det men min krop er glad og fuld af energi fordi den får de gode madvaner 

Mange tak for dit svar

Jeg tror du har ret i at jeg skal finde min egen måde at spise på. Jeg prøver at tvinge mig selv til at spise morgenmad, men det tager mig 45 minutter at få noget så simpelt som et knækbrød ned. Det er som om at min hals lukker helt af. Det er oftest den samme problematik jeg har til middag. Min mave er sulten, men jeg har virkelig ikke lyst til noget mad

Håber sådan, at det en dag bliver bedre. 

Anmeld Citér

14. april 2019

Anonym trådstarter

CBbaby skriver:

Jeg har aldrig spist morgenmad. Som i aldrig. Jeg har kvalme om morgenen. 

Jeg har undersøgt ret meget om netop morgenmad er problematisk at undvære. Det er det ikke. Alle kroppe er forskellige og har et indre ur. Men det er klart, at du skal spise noget mere fordelt over dagen 

min dag ser sådan ud: 

08: står op og drikker lidt vand

09–11/12 drikker typisk 1-2 kopper kaffe

kl 12. Spiser frokost (gerne en lidt større potion) 

kl 17. Spiser aftensmad 

kl 20/21 snack (forsøger at holde det sundt. Eks eddemame bønner eller grøntsagsatænger) men det kan også være chokolade

som du kan se, så starter mit “spisedøgn” kl 11-ish og varer til kl 21. Men jeg er generelt er B-menneske

Mit naturlige spisedøgn  har altid set meget sådan ud hele mit liv. Også i folkeskolen. 

Min mand spiser morgenmad og har altid gjort det. Til gengæld spiser han ikke ret meget frokost og aftensmad. Han fordeler det generelt over hele dagen i meget mindre portioner end mig.

Der findes en god podcastserie, hvor en ernærigsekspert og en PHD i biologi og kroppens fysisk fortæller, at alle mennesker har et indre spiseur. Og hvis man lærer at følge det, så er risikoen for overspisning betydeligt mindre. Den kan du evt høre, hvis du har brug for lidt input. De er ret hyggelige at høre på :-)

Det er også i den serie, hvor de fortæller, at de fleste børn ikke spiser aftensmad. Børns hovedmåltid er eksempelvis ca kl 11-13 også snacker de resten af dagen. Så hvis man vil have børn til at spise nye retter, så er frokosten der, hvor der er størst chance for at få dem til at spise. Der har de mest overskud. Og de forklarer for svær en fysisk process det er at spise. Og overskue maden mentalt. Det passer 100 herhjemme... 

Min pointe er, at du måske kan spise noget frugt eller en salat til frokost, også ikke drikke alt for meget i formiddagstimerne. Man kan sagtens vænne sig til at drikke sig mæt. 

Et konkret forslag for dig kunne eks være noget ala min spiserytme. Men tænk over, om du drikker for meget i formiddagstimerne :-) sult og tørst kan sende samme signaler til hjernen. 

Ps: Jeg har aldrig haft svært ved at følge med i skolen eller noget grundet mit madskema. Og jeg har på ingen måde haft svært ved at blive gravid. - det er der selvfølgleig også andre faktorer, der er medvirkende til... :-) 

Mange tak for dit svar! 

Der er mange elementer i det du skriver, som jeg helt sikkert vil tage til mig. 
Jeg vil prøve at få spist noget mere i løbet af dagen, men det er simpelthen som om at halsen snørre sig sammen, når jeg prøver. Det tager gerne 45 min at få en halv bolle ned. Det er en kamp. Min mave rumler og jeg er sulten, men ned vil det bare ikke

Anmeld Citér

14. april 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Tak for dit svar.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke helt kan se, hvordan jeg overtænker det. Man kan vel godt være bekymret for sin krop, selvom babyprojektet ikke er påbegyndt endnu?
Det har altid været et problem for mig, men tanken om at skulle passe på andre end mig selv, har fået alvoren til at gå op for mig. Det kan umuligt være sundt kun at indtage et måltid dagligt.

Anmeld Citér

14. april 2019

SejtNavnHer

Det er simpelt: Spis, når du er sulten. Og spis varieret når du spiser. De fleste kroppe er heldigvis indrettet sådan, at de nok skal fortælle, når de har behov for næring. 

Ellers, kan jeg anbefale min egen daglige dosis:

- Én multivitamin dagligt (tag gravitamin, da A-vitaminindholdet er reduceret, grundet risiko for fosterskade i for store mængder, derudover er folatindholdet større)

- Et folat-tilskud (folinsyre) på 400mg (kan købes som små bitte p-pillelignende størrelser)

- Fiskeolie (indeholder 2 essentielle fedtsyrer - som din krop ikke selv danner - jeg tager 2000mg/2 store piller dagligt)

Pøj pøj! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.