Jeg har aldrig spist morgenmad. Som i aldrig. Jeg har kvalme om morgenen.
Jeg har undersøgt ret meget om netop morgenmad er problematisk at undvære. Det er det ikke. Alle kroppe er forskellige og har et indre ur. Men det er klart, at du skal spise noget mere fordelt over dagen
min dag ser sådan ud:
08: står op og drikker lidt vand
09–11/12 drikker typisk 1-2 kopper kaffe
kl 12. Spiser frokost (gerne en lidt større potion)
kl 17. Spiser aftensmad
kl 20/21 snack (forsøger at holde det sundt. Eks eddemame bønner eller grøntsagsatænger) men det kan også være chokolade
som du kan se, så starter mit “spisedøgn” kl 11-ish og varer til kl 21. Men jeg er generelt er B-menneske
Mit naturlige spisedøgn har altid set meget sådan ud hele mit liv. Også i folkeskolen.
Min mand spiser morgenmad og har altid gjort det. Til gengæld spiser han ikke ret meget frokost og aftensmad. Han fordeler det generelt over hele dagen i meget mindre portioner end mig.
Der findes en god podcastserie, hvor en ernærigsekspert og en PHD i biologi og kroppens fysisk fortæller, at alle mennesker har et indre spiseur. Og hvis man lærer at følge det, så er risikoen for overspisning betydeligt mindre. Den kan du evt høre, hvis du har brug for lidt input. De er ret hyggelige at høre på :-)
Det er også i den serie, hvor de fortæller, at de fleste børn ikke spiser aftensmad. Børns hovedmåltid er eksempelvis ca kl 11-13 også snacker de resten af dagen. Så hvis man vil have børn til at spise nye retter, så er frokosten der, hvor der er størst chance for at få dem til at spise. Der har de mest overskud. Og de forklarer for svær en fysisk process det er at spise. Og overskue maden mentalt. Det passer 100 herhjemme...
Min pointe er, at du måske kan spise noget frugt eller en salat til frokost, også ikke drikke alt for meget i formiddagstimerne. Man kan sagtens vænne sig til at drikke sig mæt.
Et konkret forslag for dig kunne eks være noget ala min spiserytme. Men tænk over, om du drikker for meget i formiddagstimerne :-) sult og tørst kan sende samme signaler til hjernen.
Ps: Jeg har aldrig haft svært ved at følge med i skolen eller noget grundet mit madskema. Og jeg har på ingen måde haft svært ved at blive gravid. - det er der selvfølgleig også andre faktorer, der er medvirkende til... :-)