Overgreb i barndommen og PKS

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.532 visninger
16 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. april 2019

Anonym trådstarter

Jeg er gravid i 7. måned, og det er først for nyligt gået op for mig hvor angst jeg er for fødslen. Grundet overgreb i barndommen kan jeg slet ikke overskue at skulle føde almindeligt, føler at en fødsel vil være en re-traumatisering.

Jeg har været SÅ angst for fødslen de seneste uger, indtil jeg besluttede mig for et kejsersnit.

Jeg skulle have født i Skejby, men skal om et par uger have en samtale med en fødselslæge omkring et planlagt kejsersnit i Randers (hvor man åbenbart overføres til, når kejsersnittet ikke foretages af medicinske årsager).

Er der andre med min bagage der af den grund har valgt et PKS, og har I været glade for den beslutning?

Kan man risikere at lægerne bare synes at man er pivet, og siger nej til et kejsersnit?

Nogen der har fået et PKS i Randers, og som kan fortælle om det er et godt sted? Er ret nervøs for det, da et kejsersnit (en operation!) jo ikke ligefrem var drømmen for min fødsel.

Åh, jeg synes det er svært alt det her.... Men et kejsersnit føles alligevel bare så meget mere rigtigt end en almindelig fødsel.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2019

Soonmom

Altså nu kan jeg på ingen måder sætte mig i dit sted, da jeg ikke har oplevet det samme, så slet ikke noget ondt til dig men kun gode tanken.

Men jeg tænker at kj er mere traumatisk, i og med at du har "låst" fast og ikke kan flytte dig, du er bedøvet (lokalt) og har derfor mindre føling med hvad der forgår "forneden" og du kan intet se når der er et forhæng for. Der vil være mænd (højst sensynlig, da der er flere til stede) , hvor en fødsel typisk kun er din egen mand og jordmoder.

Så på baggrund af dette ville jeg da vælge en naturlig fødsel, udover self alle de åbenlyse grunde til at vælge kj fra 

Anmeld Citér

10. april 2019

Anonym

Jeg kender flere, der har fået kejsersnit netop af samme årsag, så det er altså muligt og pigerne mødte stor forståelse for deres problematik. 

Normalt ville jeg aldrig selv anbefale kejsersnit, men netop i forbindelse med overgreb og risiko for retraumatisering, så kan det altså være at foretrække frem for en vaginal fødsel. Hvis man ikke har indblik i følgerne for kvinder der har været udsat for overgreb, så er det nok svært at sætte sig ind i, men jeg er sikker på, at lægerne har forståelse for dig. Ellers må du bede om at få inddraget en psykolog, som har erfaring med overgreb og retraumatisering.

Jeg håber, at du får en god snak med lægerne og får lavet en plan for forløbet, som du er tryg ved

Anmeld Citér

10. april 2019

Ena

Anonym skriver:

Jeg er gravid i 7. måned, og det er først for nyligt gået op for mig hvor angst jeg er for fødslen. Grundet overgreb i barndommen kan jeg slet ikke overskue at skulle føde almindeligt, føler at en fødsel vil være en re-traumatisering.

Jeg har været SÅ angst for fødslen de seneste uger, indtil jeg besluttede mig for et kejsersnit.

Jeg skulle have født i Skejby, men skal om et par uger have en samtale med en fødselslæge omkring et planlagt kejsersnit i Randers (hvor man åbenbart overføres til, når kejsersnittet ikke foretages af medicinske årsager).

Er der andre med min bagage der af den grund har valgt et PKS, og har I været glade for den beslutning?

Kan man risikere at lægerne bare synes at man er pivet, og siger nej til et kejsersnit?

Nogen der har fået et PKS i Randers, og som kan fortælle om det er et godt sted? Er ret nervøs for det, da et kejsersnit (en operation!) jo ikke ligefrem var drømmen for min fødsel.

Åh, jeg synes det er svært alt det her.... Men et kejsersnit føles alligevel bare så meget mere rigtigt end en almindelig fødsel.

Jeg har fuld forståelse for dine tanker og bekymringer, og jeg synes bestemt du skal snakke med jordmoder/fødselslæge om det.

Men jeg vil bare lige nævne et par ting i forbindelse med kejsersnit, som jeg ikke selv var forberedt på og som det måske er rart for dig at vide. Udover at man bliver bedøvet i underkroppen, bliver overkroppen også spændt fast, som betyder at man mister al kontrol over kroppen imens de hiver og flår inde i kroppen. Det kan man altså godt mærke. Det er ikke smertefuldt, men det er ubehageligt at man kan mærke, at der bliver gravet i ens mave. Derudover lægger de jo også katar op. Heldigvis først når bedøvelsen virker. 

Jeg håber, du finder den aller bedste løsning for dig 

Anmeld Citér

10. april 2019

Mutti84

Ena skriver:

Jeg har fuld forståelse for dine tanker og bekymringer, og jeg synes bestemt du skal snakke med jordmoder/fødselslæge om det.

Men jeg vil bare lige nævne et par ting i forbindelse med kejsersnit, som jeg ikke selv var forberedt på og som det måske er rart for dig at vide. Udover at man bliver bedøvet i underkroppen, bliver overkroppen også spændt fast, som betyder at man mister al kontrol over kroppen imens de hiver og flår inde i kroppen. Det kan man altså godt mærke. Det er ikke smertefuldt, men det er ubehageligt at man kan mærke, at der bliver gravet i ens mave. Derudover lægger de jo også katar op. Heldigvis først når bedøvelsen virker. 

Jeg håber, du finder den aller bedste løsning for dig 

Jeg har fået 2 ks et akut og et planlagt. Jeg er da aldrig blevet spændt fast på overkroppen? 

Anmeld Citér

10. april 2019

Anonym

Jeg har fået pks af samme årsag i Esbjerg. Absolut ingen problemer i at få det..  

Jeg kunne slet ikke overskue at folk skulle kigge mig op i osv.. måtte sige fra når de ville undersøge mig op i til sidst pga plukveer.  

Anmeld Citér

10. april 2019

Ena

Mutti84 skriver:

Jeg har fået 2 ks et akut og et planlagt. Jeg er da aldrig blevet spændt fast på overkroppen? 

Har du ikke været spændt fast i armene? 

Anmeld Citér

10. april 2019

Helloo

Ena skriver:

Mine arme har aldrig været spændt fast.. Jeg har kunne bevæge dem frit :-) 

Anmeld Citér

10. april 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Ena skriver:

Det har jeg heller ikke oplevet... Jeg havde en epi og et klæde så jeg ikke kunne se. Jeg rystede som en gal på øverste del af overkroppen pga panik (aks) men jeg blev aldrig holdt fast eller lign. De sagde min underkrop lå helt stille selvom jeg følte at jeg rystede som et espeløv.

Anmeld Citér

10. april 2019

Anonym

Anonym skriver:

Mon ikke, at det kan lade sig gøre at få kejsersnit, det tror jeg da.

Dog vil jeg sige, at for din egen skyld skal du prøve at skelne de to ting; fødselsangst (som vi alle får i større eller mindre grad) og erindringer om overgreb.

Jeg har også med patienter med traumer at gøre - og jeg vil vove den påstand, at du er angst for fødslen, og det overfører du så (bruger som undskyldning, om man vil) på de overgreb, du har været udsat for.

Jeg siger ikke, at du ikke skal have kejsersnit, men blot, at du lige nu er i en fase, hvor du mere eller mindre opbygger en angst, som du forsøger at koble på overgrebene. Hvis du har genoplevelser (flashbacks)/triggere/undgåelsesadfærd og/eller angst baseret på overgreb mange år tilbage, som fylder så meget i din hverdagen, så er det absolut behandlingskrævende i en grad, hvor du og barnet bør have skærpet opmærksomhed efter fødslen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.