Enormt temperament

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.244 visninger
20 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. april 2019

Sprit25

Min søn på knap 2 er en noget kun temperamentsfuld herre. 

Hans verden vælter enormt nemt og når den først er væltet, går der meget længe inden den rejser sig igen. 

Eksempel her til morgen: han tog selv lidt af sine termpbukser på og da far ville hjælpe med det sidste blev han sur. Hvilket resulterede i, at vi måtte trække ham grædende i alt og far måtte løfte ham ud. 

Vi prøver at anderkende, vi krammer, vi lader ham være og vi har en enkelt gang mødt ham med råb

Vi arbejder meget forskelligt, da jeg lige nu tager en uddannelse uden su, men den har jeg læst siden august så tænker ikke det skyldes det. 

Nogle råd? Vælger anonyme svar, da flere åbenbart kun vil svare sådan 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2019

serinasmor

noget af det skyldes alderen  

hvis drengen selv vil tage tøj på - så lad ham selv tage tøj på ... planlæg 10 minutter mere til at komme ud ad døren  

Her har jeg heldigvis oftest god tid om morgenen - så hvis der er brug for 5-10 minutters kamp med sko eller jakke så er der tid til det. 

Jeg tror ikke det skyldes at I har skiftende arbejdstider eller lignende - mere bare at drengen mega gerne vil gøre det selv (igen er det alderen) Og der skal være plads til at man øver sig ( i hvert fald for det meste) ... hvis der er dage hvor I kan se at der bliver ikke tid så ville jeg sætte ord på det inden I når til at tage overtøj på. I dag har vi lidt travl fordi mor skal X så i dag giver jeg dig jakken og skoene på. 

Og herudover ... her  kommer og går det i perioder ... denne morgen kunne vores på snart 3 fx intet selv - men i fredags kæmpede han med sine sko i 10 minutter fordi han havde bestemt at han skulle selv

Anmeld Citér

8. april 2019

Sprit25

serinasmor skriver:

noget af det skyldes alderen  

hvis drengen selv vil tage tøj på - så lad ham selv tage tøj på ... planlæg 10 minutter mere til at komme ud ad døren  

Her har jeg heldigvis oftest god tid om morgenen - så hvis der er brug for 5-10 minutters kamp med sko eller jakke så er der tid til det. 

Jeg tror ikke det skyldes at I har skiftende arbejdstider eller lignende - mere bare at drengen mega gerne vil gøre det selv (igen er det alderen) Og der skal være plads til at man øver sig ( i hvert fald for det meste) ... hvis der er dage hvor I kan se at der bliver ikke tid så ville jeg sætte ord på det inden I når til at tage overtøj på. I dag har vi lidt travl fordi mor skal X så i dag giver jeg dig jakken og skoene på. 

Og herudover ... her  kommer og går det i perioder ... denne morgen kunne vores på snart 3 fx intet selv - men i fredags kæmpede han med sine sko i 10 minutter fordi han havde bestemt at han skulle selv

Men problemet er at han ikke kan også bliver han også sur vi lader ham også selv, men han kan ikke endnu

Anmeld Citér

8. april 2019

Mortilah

Jeg synes det lyder helt normalt.. de fire børn som jeg har haft i alderen 2-4 år har alle været temmelig temperamentsfulde når det fx kom til noget de vil og ikke helt kan endnu..  som fx tage sko på eller flyverdragt. 

Anmeld Citér

8. april 2019

Sprit25

Mortilah skriver:

Jeg synes det lyder helt normalt.. de fire børn som jeg har haft i alderen 2-4 år har alle været temmelig temperamentsfulde når det fx kom til noget de vil og ikke helt kan endnu..  som fx tage sko på eller flyverdragt. 

Men hvad gør vi?!

Anmeld Citér

8. april 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi

Han er i trodsalderen og vil alting selv ( selvom han ikke altid kan). 

I dit eksempel har han nok selv villet tage bukser på og måske slet ikke villet have hjælp - og når far så vil hjælpe stejler han og kan ikke formulere at han ville selv. 

Hvordan er hans sprog? Da min søn var 2 år var alting også imod ham men fordi han havde et flot sprog og stor sprogforståelse kunne man faktisk forklare ham de fleste ting. ( hvis han fx ikke gad have jakke på kunne vi forklare at det var fordi det var koldt udenfor og når det er koldt kan man blive syg hvis man ikke har jakke på). Så et råd vil være at prøve at forklare hvorfor der gøres som der gøres i børnehøjde naturligvis. 

Anmeld Citér

8. april 2019

serinasmor

Sprit25 skriver:

Men problemet er at han ikke kan også bliver han også sur vi lader ham også selv, men han kan ikke endnu

Min bliver også sur ... splitter ragende tosset ... 

Og det lader vi ham gøre - det er del af processen i at lære det ... 

Vi minder ham om at hvis han vil have hjælp så må han gerne få det. Og at det er ok at få hjælp. 

Anmeld Citér

8. april 2019

serinasmor

og ja - hvordan er hans sprog? 

Kan han selv bede om hjælp, når han har prøvet?

Anmeld Citér

8. april 2019

Sprit25

Oddi skriver:

Han er i trodsalderen og vil alting selv ( selvom han ikke altid kan). 

I dit eksempel har han nok selv villet tage bukser på og måske slet ikke villet have hjælp - og når far så vil hjælpe stejler han og kan ikke formulere at han ville selv. 

Hvordan er hans sprog? Da min søn var 2 år var alting også imod ham men fordi han havde et flot sprog og stor sprogforståelse kunne man faktisk forklare ham de fleste ting. ( hvis han fx ikke gad have jakke på kunne vi forklare at det var fordi det var koldt udenfor og når det er koldt kan man blive syg hvis man ikke har jakke på). Så et råd vil være at prøve at forklare hvorfor der gøres som der gøres i børnehøjde naturligvis. 

Hans sprog er desværre ikke så godt  vi skal have ham tjekket ved lægen angående øre. 

Han forstår mange ting, men han kan slet ikkr tales ned. Det er som om han ikke kan komme ud af hysteriet igen

Anmeld Citér

8. april 2019

Babilooo

Kan anbefale “kan selv... vil selv - men du må gerne hjælpe. God bog

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.