Medicinstuderende og mor - tid?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.584 visninger
7 svar
7 synes godt om
27. marts 2019

emberglou

Hej alle,

Jeg starter efter planen på medicinstudiet i Aarhus til efteråret. Jeg glæder mig meget! Der er dog en ting som jeg bliver ved med at tænke på:

Jeg har to søde drenge på 8 og 4 år. Den store er selvkørende og går selv til og fra skole, men den bette skal selvfølgelig både hentes og bringes. Det er her jeg bliver nervøs:

Jeg har jo hørt at man kan risikere at skulle være på uni frem til 17-18 stykker - hvilket selvsagt skaber et problem for mig, for børnehaven lukker klokken 17 sharp.

Jeg har heldigvis en sød kæreste der sikkert vil kunne hjælpe indimellem, men han har selv fuldtidsstudie og vi bor i øvrigt ikke sammen. 

Jeg har brug for at høre fra andre (gerne enlige) mødre om hvordan man får alt det praktiske til at hænge sammen på medicinstudiet, og om det er så "slemt" som nuværende studerende ofte får det til at lyde - altså med undervisning nærmest til midt på natten 

Alle andre råd eller baggrundsviden ift. det at være medicinstuderende med børn modtages gerne!

Glæder mig til at høre fra jer 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. marts 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg tænker det er som de fleste andre uddannelser, at der ikke er mødepligt og man derfor kan gå når man ikke kan blive længere - og så kan man selv læse resten op derhjemme.

Jeg går på en videregående uddannelse nu, og vi har en plan hvor vi kan se hvilken undervisning der er planlagt for dagen, og så ligger der enten noget undervisningsmateriale man selv kan læse hjemme, eller nogen henvisninger til relevant litteratur. 

Anmeld Citér

27. marts 2019

emberglou

Mor11 skriver:

Jeg tænker det er som de fleste andre uddannelser, at der ikke er mødepligt og man derfor kan gå når man ikke kan blive længere - og så kan man selv læse resten op derhjemme.

Jeg går på en videregående uddannelse nu, og vi har en plan hvor vi kan se hvilken undervisning der er planlagt for dagen, og så ligger der enten noget undervisningsmateriale man selv kan læse hjemme, eller nogen henvisninger til relevant litteratur. 

Det kan du have ret i,

men på medicinstudiet er der bare en del obligatorisk laborstorieundervisning osv. Så det er mere for at høre, om den slags ofte ligger i formiddagstimerne eller hvordan og hvorledes 

Anmeld Citér

27. marts 2019

Abracadabra

På Kbh lå de obligatoriske øvelser om morgenen. Det kunne man sagtens have klaret med børn. Du er formentlig mere struktureret end jeg var som 20 årig, så det kommer til at gå fint!

Anmeld Citér

27. marts 2019

emberglou

Abracadabra skriver:

På Kbh lå de obligatoriske øvelser om morgenen. Det kunne man sagtens have klaret med børn. Du er formentlig mere struktureret end jeg var som 20 årig, så det kommer til at gå fint!

Fedt! Det håber jeg nemlig på, altså at den obligatoriske ligger om formiddagen, for så glipper jeg  det  

ikke 

Anmeld Citér

28. marts 2019

Miss A

emberglou skriver:

Fedt! Det håber jeg nemlig på, altså at den obligatoriske ligger om formiddagen, for så glipper jeg  det  

ikke 

I Kbh er det nu ikke altid om formiddagen. Jeg har undervist medicinstuderende i nogle obligatoriske øvelser og er selv læge fra KU.

Til gengæld kan man ofte bytte sig til et andet hold, hvis man er ude i god tid. Jeg tænker det må være det samme i Århus. Der er trods alt mennesker bag planlægningen. 

Men selvom du måske ikke kan bytte hold, vil du jo kende dit skema i lang tid i forvejen. Så kan du jo få arrangeret hjælp.

Det skal da i hvert fald ikke være den slags logistik, der bremser dig i uddannelsen.

Held og lykke, det er et fedt studie!

Anmeld Citér

28. marts 2019

Wqa

Hej.

Jeg er selv studerende på au.

Du kan se undervisning for de forskellige semestre her:  http://studerende.au.dk/studier/fagportaler/medicin/undervisningogeksamen/bachelor/

Obligatorisk undervisning kan sagtens ligge om eftermiddage. ( de må ligge den indtil kl 18), men ofte kan man bytte hold/tage undervisningen med andre for at få det til at gå op. Ved semesterstart kan man se undervisningen for hele semesteret, så du burde kunne planlægge dig ud af det (for det meste). Generelt er det enormt forskelligt hvor meget obligatorisk us der er hvert semester. 

Anmeld Citér

3. april 2019

SejtNavnHer

Hej!

Jeg er i skrivende stund medicinstuderende på KU!

I dag er jeg gift med en dejlig mand, har en ok selvkørende 7-årig, og går på, hvad der svarer til 6. semester BA, men jeg var enlig mor til en dreng på 4 år, da jeg startede. 

Jeg har personligt fraprioriteret alt der hedder forelæsninger og ikke-obligatorisk holdundervisning lige siden jeg på 1. semester sad til en forelæsning og fortrød, at jeg ikke var blevet hjemme for at fokusere på læsningen. Jeg boede dog også halvlangt fra instituttet, og skulle bruge samlet 2,5 time i offentlig transport i løbet af en dag, for at komme til og fra uni.

For mig har det fungeret fint, og der har endnu ikke været det vilde obligatoriske undervisning. Hvis det en sjælden gang imellem har ligget i de “sene timer”, så har jeg fået hjælp af et familiemedlem eller sønnikes far (eksen) til pasning i et par timer. 

Nu har jeg så min skønne mand, der tager fra, skulle der opstå noget. 

Medicinstudiet er hårdt og krævende, men nok mest på det mentale. Der er overdrevet store bunker stof, der skal læses, forstås og memoreres, og det kan være ekstremt hårdt til tider.

Men hvis du er forberedt på at arbejde hårdt og koncentreret på alle de tidspunkter hvor dine børn er i institution, hos far, eller sover, så skal det nok gå rigtig fint. Det er nemlig så heldigt, at det også er det fedeste, mest spændende studie! 

Held og lykke!

OG: TILLYKKE! Det bliver så fedt! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.