Eksperthjælp: Konto til umyndigt barn, når den ene forælder er i fængsel og lidt om forældremyndighed

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

719 visninger
1 svar
2 synes godt om
6. marts

Helene Treschow

Mit barnebarn ,Ida, på 15 år, vil gerne have en bankkonto. Ida bor sammen med sin biologiske mor og dennes samlever. Ida' biologiske far sidder i fængsel, dømt for mord, og Ida ønsker ikke at have kontakt med ham mere. I forbindelse med ansøgning om bankkonto oplyser banken at man skal have begge forældrenes underskrift for at få en konto! Er det muligt uden videre at få ophævet den morddømte fars fælles forældremyndighed, så Ida kan få sin egen bankkonto uden at involvere faren, og altså således at kun med moderen underskriver ansøgningen om konto ,til banken - og i så fald hvad skal man gøre for at få ophævet den fælles forældremyndighed?

Helenes svar

Kære du

Tak for dit spørgsmål.

I en situation hvor man som værger for et umyndigt barn er uenige om formuens anvendelse/en økonomisk beslutning - der kan statsforvaltningen træffe afgørelse. Hvis en værge misbruger sin stilling, eller i øvrigt viser sig uegnet til hvervet, eller hvis det er nødvendigt af hensyn til den mindreårige, kan statsforvaltningen fratage den der har forældremyndigheden, den økonomiske del af forældremyndigheden (værgemålet). Jeg vil dog mene, at dit barnebarn godt kan oprette en konto uden forældrenes underskrift, hvis kontoen kun skal anvendes til indskud af dit barnebarns selverhverv, dvs. egne lønindtægter. Det står direkte i værgemålslovens § 42, som lyder sådan her:

”Umyndige råder selv over,

1. hvad de har erhvervet ved eget arbejde,  efter at de er fyldt 15 år, eller efter at de er frataget den retlige handleevne,
  2. hvad de har fået til fri rådighed som gave eller som friarv ved testamente,  og
  3. hvad værgen har overladt dem efter § 25, stk. 3.

Stk. 2.  Rådigheden omfatter også indtægter af det erhvervede, og hvad der træder i stedet herfor.  Den medfører ikke adgang til at påtage sig gældsforpligtelser.

Stk. 3.  Værgen kan med statsforvaltningens godkendelse fratage den umyndige rådigheden, hvis det er nødvendigt af hensyn til dennes velfærd”.

Med hensyn til forældremyndigheden er udgangspunktet i lovgivningen, at der skal være fælles forældremyndighed. Men jeg vil meget gerne tilbyde en uforpligtende snak med henblik på en afklaring af, om situationen samlet set kan give anledning til overvejelse om ophævelse af den fælles forældremyndighed. I er velkomne til at sende mig en mail på htr@forumadvokater.dk for at aftale en tid til en snak. Der er fremsat et lovforslag, der vil indføre en formodning imod, at en forælder er egnet til forældremyndighed, samvær eller anden kontakt med sine børn, hvis man eksempelvis er dømt for drab, grov vold, incest.

Gode hilsner fra

Helene Treschow

Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter

Se Helenes hjemmeside: Forum Advokater

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

6. marts

Mamman

Profilbillede for Mamman

Jeg har fået oprettet bankkonto til min datter kun med min og hendes underskrift - helt uden problemer. Vi gik bare ind i en Nordea og havde sygesikringskort og dåbsattest med. Jeg er bopælsforældre og har fælles forældremyndig med hendes far.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.