Førtidspension?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.286 visninger
20 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. marts 2019

Anonym trådstarter

Min sagsbehandler har flere gange luftet tanken om førtidspension for mig, hvor jeg tidligere har fejet det væk med det samme, jeg er "kun" 32. 

Jeg er på revalidering og er på 3. uddannelse (de andre ikke gennemført, grundet for hårdt ift. mine skader)

Jeg er nu igen der hvor jeg nok må indse at jeg heller ikke kan klare denne uddannelse

Men helt lavpraksis, hvor finder jeg ud af hvad satserne er på en førtidspension???

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2019

Anonym

Satsen for enlige er 18.8xx og for samlevende/gifte 16.xxx

Der ud over er der gensidige forsørgerpligt for samlevende og gifte.

Anmeld Citér

4. marts 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Satsen for enlige er 18.8xx og for samlevende/gifte 16.xxx

Der ud over er der gensidige forsørgerpligt for samlevende og gifte.

Så (jeg er gift og har 4 børn med min mand) får jeg 15.XXX før skat?

Det kan vi da ikke leve for  

Anmeld Citér

4. marts 2019

Anonym

Uden at kende din situation til bunds, så vil jeg påstå at din sagsbehandler er ude på et sidespor. Du er ikke berettiget til en førtidspension “bare” fordi du ikke kan gennemføre en uddannelse. Der skal ligge virkelig tungtvejende grunde til. 

En ting er helbred - bare fordi du ikke kan gennemføre en uddannelse betyder det ikke at du ikke kan arbejde. 

Derudover- er din arbejdsevne beskrevet? Evt gennem praktik?

for selvom du evt ikke kan gennemføre en uddannelse på fuld tid, så er det jo ikke sikkert at du ikke kan passe et fleksjob på eks 15 timer om uge, eller mindre.

og mht økonomien i det, så husk at der er modregning i førtidspensionen hvis du er gift eller samlevende. 

Hilsen

sagsbehandleren

Anmeld Citér

4. marts 2019

Tommelise

Det er virkelig svært at få en førtidspension i dag. Din arbejdsevne skal være ikke eksisterende.

Har fleksjob ikke været nævnt ?

Anmeld Citér

4. marts 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Uden at kende din situation til bunds, så vil jeg påstå at din sagsbehandler er ude på et sidespor. Du er ikke berettiget til en førtidspension “bare” fordi du ikke kan gennemføre en uddannelse. Der skal ligge virkelig tungtvejende grunde til. 

En ting er helbred - bare fordi du ikke kan gennemføre en uddannelse betyder det ikke at du ikke kan arbejde. 

Derudover- er din arbejdsevne beskrevet? Evt gennem praktik?

for selvom du evt ikke kan gennemføre en uddannelse på fuld tid, så er det jo ikke sikkert at du ikke kan passe et fleksjob på eks 15 timer om uge, eller mindre.

og mht økonomien i det, så husk at der er modregning i førtidspensionen hvis du er gift eller samlevende. 

Hilsen

sagsbehandleren

Ja, jeg har nedsat arbejds -og funktionsevne, jeg har tidligere været igennem på ressourceforløb og arbejdsvurderingsevner, jeg har efterfølgende været involveret i et katastrofalt trafikuheld der har efterladt mig delvist lam, samt neurologisk udredning foreligger, så tænker min sagsbehandler er rimelig godt inde i sagerne

Inden trafikuheldet var med i vurderingen var jeg allerede delvist uarbejdsdygtig 

Min tanke er nemlig også evt et fleksjob, men aner intet om det?

Anmeld Citér

4. marts 2019

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Det er virkelig svært at få en førtidspension i dag. Din arbejdsevne skal være ikke eksisterende.

Har fleksjob ikke været nævnt ?

Nej, men hvor finder jeg info om det, da det også er min tanke, jeg tænker bare lidt om ugen for at "komme ud" ville jeg elske! 

Anmeld Citér

4. marts 2019

Tommelise

Anonym skriver:

Nej, men hvor finder jeg info om det, da det også er min tanke, jeg tænker bare lidt om ugen for at "komme ud" ville jeg elske! 

Jeg synes, du skal tage en snak med din sagsbehandler om det.

Du vil blive sendt ud i arbejdsprøvninger, som skal vise, hvor mange timer, du kan klare.

Du skal forvente, at der kan blive tale om flere arbejdsprøvninger, og at det kan blive langvarigt.

Du kan søge informationer på nettet, men det bedste vil være at tale med sagsbehandleren om muligheden. 

Anmeld Citér

4. marts 2019

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Jeg synes, du skal tage en snak med din sagsbehandler om det.

Du vil blive sendt ud i arbejdsprøvninger, som skal vise, hvor mange timer, du kan klare.

Du skal forvente, at der kan blive tale om flere arbejdsprøvninger, og at det kan blive langvarigt.

Du kan søge informationer på nettet, men det bedste vil være at tale med sagsbehandleren om muligheden. 

Jep, men får man sygedagpenge der? Eller fortsætter min revalidering under det? Eller hvordan? 

Anmeld Citér

4. marts 2019

Tommelise

Anonym skriver:

Ja, jeg har nedsat arbejds -og funktionsevne, jeg har tidligere været igennem på ressourceforløb og arbejdsvurderingsevner, jeg har efterfølgende været involveret i et katastrofalt trafikuheld der har efterladt mig delvist lam, samt neurologisk udredning foreligger, så tænker min sagsbehandler er rimelig godt inde i sagerne

Inden trafikuheldet var med i vurderingen var jeg allerede delvist uarbejdsdygtig 

Min tanke er nemlig også evt et fleksjob, men aner intet om det?

Ja, så kan jeg godt se, at du allerede har været i arbejdsevnevurderinger.

Det betyder vel, at du har været i arbejdsprøvning ?

Ud over at finde ud af, hvor mange timer, du kan klare, så skal der også findes ud af, hvilke skånebehov du har.

Det lyder bestemt ikke rart. Du har godt nok været meget igennem.

Jeg tror så heller ikke, at sagsbehandleren overhovedet ville nævnte førtidspension, hvis hun slet ikke tænker, at det er en mulighed, men der har været mange eksempler på sager, hvor pension er blevet afslået på trods af nærmest ingen arbejdsevne.

Men prøv at nævne fleksjob for sagsbehandleren.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.