Hej Lone,
Jeg kan som sprogpædagog, specialiceret i de 3-åriges sprogudvikling, berolige dig, at det er ganske normalt, at børn i denne alder begynder at stamme i en periode. Der sker utrolig meget sprogudvikling i denne alder, faktiksk udvikler børn i alderen 2-4 år mere sit sprog end i andre perioder i deres liv. Som du også selv nævner, har dit barn udvidet sit ordforråd her på det sidste, og der kan det være svært for barnet at følge med nogle gange, især hvis det bliver ivrigt. Stamningen skulle gerne gå over af sig selv senest mellem 4-6 år, hvor barnets sprog begynder at ligne mere af de voksnes.
Jeg forstår selvfølgelig din bekymring, selv er jeg jo også mor. Du kan jo også snakke med pædagogerne i børnehaven og høre dem ad, hvordan de ser dit barns udvikling i dagligdagen. Men nu er det jo også lovgivet i DK, at alle 3-åriges forældre skal tilbydes en pædagogisk vurdering af deres barns sprogudvikling med et særligt redskab udviklet til dette formål. Du kunne fx spørge børnehaven, om de er i gang med det, hvis du er interesseret i en dybdegående vurdering. Vurderingen skal ske i perioden 2,10-3,4 år.
Mvh. Tanja
Anmeld