Min datter er begyndt at stamme!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.286 visninger
8 svar
0 synes godt om
19. oktober 2009

lonemus

Hun er 3 år og 2 mdr. Hun snakker meget og er begyndt at stamme....mest når hun bliver for ivrig, men nogle gange har hun svært ved at få ordene ud.

Er det ikke meget normalt og noget der går over af sig selv igen?

Lone

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2009

Becks

lonemus skriver:

Hun er 3 år og 2 mdr. Hun snakker meget og er begyndt at stamme....mest når hun bliver for ivrig, men nogle gange har hun svært ved at få ordene ud.

Er det ikke meget normalt og noget der går over af sig selv igen?

Lone

Hej Lone...

Er der sket noget i hendes hverdag som goer det? Nogen gange kan stressede situationer, og andre ting godt goere, at man begynder og stamme...

jeg var selv stor stammer da jeg var i din datters alder og stammer stadig en del nu.. Men det er sjaeldent. Jeg stammer mest naar jeg bliver for ivrig eller for nervoes. Hvis jeg skal starte en saetning, hvor ordet starter med C eller K, saa stammer jeg, og kan foerst faa ordet frem hvis jeg siger oeh... Jeg kan egentlig ikke svarer paa dit spoergsmaal, men mit raad til dig er, at naar hun bliver for ivrig og begynder og stamme, saa sig ikke til hende at hun skal tage det stille og rolig, for saa bliver hun nervoes og stammer mere. Hvis I kan hoere hvad det er for et ord hun vil sige, men ikke kan faa frem, saa sig ordet for hende. Hvis I mener der er behov for det, saa kan hun faa en tale paedagog, jeg havde en baade i BH og i skolen. Det var meget godt for mig og vigtigt for mig at vide, at folk ikke rettede mig naar jeg snakkede...

Haaber du kan bruge det lidt..

Anmeld

19. oktober 2009

Unalisa

min lille søster er 10  år nu, og begyndte at stammer da hun blev 7år. før da stammede hun ikke.

Anmeld

19. oktober 2009

N&J

Altså jeg ville forsøge at forhøre dig henne i børnehaven, der skulle gerne være mulighed for at få en talepædagog på, altså sådan som jeg forstod det var der en del børn som begyndte men hvor det gik over af sig selv, men med andre kan det jo blive ved, så jeg ville få fat på eksperten og så høre hende om der er noget I kan gøre... kan desværre ikke huske mere om hvad de sagde omkring stamning i min praktik i bh, men der var en del børn der havde lignende problemer, det sted jeg var og der var en talepædagog tilknyttet, måske kommunen har en der kan kommer indimellem.

Knuz fra Jane

Anmeld

19. oktober 2009

lonemus

Tak for jeres svar

Der er ikke sket noget nyt i hendes hverdag...det startede bare lige pludselig for ca. 1 uge siden. Det er ikke hele tiden, men mest når hun bliver meget ivrig...så har hun bare svært ved at få ordene ud hurtigt nok.

Når nu jeg tænker mig om, så har hun udvidet sit ordforråd rigtig meget de sidste par uger...jeg kan virkelig forklare hende mange ting nu, som hun sluger til sig og kan huske....måske det er det så?!?!

Lone

Anmeld

19. oktober 2009

Honningblomst

Hej Lone...

Mine de to store har begge stammet omkring den alder...tror simpelthen der var for mange ord der ville ud for hurtigt og måske ikke hurtigt nok til en bh hvor der sker noget og der er fart på. Konrad har sjovt nok ikke stammet, men han går ikke i bh, mon det hænger sammen sidder jeg og tænker nu?

Men altså, det gik over som det kom...bare du ikke afbryder, bliver utålmodig eller slutter hendes sætninger. Nogle gange talte vi om det var træls ordene ikke ville ud, når de var derinde, altså satte ord på det som barnet jo også er påvirket af...at ordene ikke vil ud som de er inde i hovedet.

Så jeg ville bare tage det roligt og se om det ikke er væk igen inden for ikke så mange måneder. Sådan var det her og det blev aldrig gjort til et problem hverken hjemme eller i bh.

//Eva.

Anmeld

19. oktober 2009

Becks

lonemus skriver:

Tak for jeres svar

Der er ikke sket noget nyt i hendes hverdag...det startede bare lige pludselig for ca. 1 uge siden. Det er ikke hele tiden, men mest når hun bliver meget ivrig...så har hun bare svært ved at få ordene ud hurtigt nok.

Når nu jeg tænker mig om, så har hun udvidet sit ordforråd rigtig meget de sidste par uger...jeg kan virkelig forklare hende mange ting nu, som hun sluger til sig og kan huske....måske det er det så?!?!

Lone

Det kan det sagten vaere, i og med hun laerer mange nye ord, saa kan de virke stressende inde i hendes lille hoved, og samtidig kan hun vaere stolt over hun har laert dem, saa hun er ivrig for at fortaelle..

Hvis det fortsaetter over nogle maaneder, saa kontakt BH og spoerg om en talepaedagog

Anmeld

19. oktober 2009

Tanja1

Hej Lone,

Jeg kan som sprogpædagog, specialiceret i de 3-åriges sprogudvikling, berolige dig, at det er ganske normalt, at børn i denne alder begynder at stamme i en periode. Der sker utrolig meget sprogudvikling i denne alder, faktiksk udvikler børn i alderen 2-4 år mere sit sprog end i andre perioder i deres liv. Som du også selv nævner, har dit barn udvidet sit ordforråd her på det sidste, og der kan det være svært for barnet at følge med nogle gange, især hvis det bliver ivrigt. Stamningen skulle gerne gå over af sig selv senest mellem 4-6 år, hvor barnets sprog begynder at ligne mere af de voksnes.

Jeg forstår selvfølgelig din bekymring, selv er jeg jo også mor. Du kan jo også snakke med pædagogerne i børnehaven og høre dem ad, hvordan de ser dit barns udvikling i dagligdagen. Men nu er det jo også lovgivet i DK, at alle 3-åriges forældre skal tilbydes en pædagogisk vurdering af deres barns sprogudvikling med et særligt redskab udviklet til dette formål. Du kunne fx spørge børnehaven, om de er i gang med det, hvis du er interesseret i en dybdegående vurdering. Vurderingen skal ske i perioden 2,10-3,4 år.

Mvh. Tanja

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.