Små spisende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. februar 2019

Anonym trådstarter

BAE skriver:

Jeg ville foreslå at I får ham vejet, måske taget en blodprøve. For at se om han er undervægtig.

Har I prøvet at give ham andet end rugbrød med pålæg med i skole, når han nu ikke spiser det? Det er jo ikke et krav at de skal spise det, og hvis hellere vil spise noget andet(Som er sundt, og ja der må gerne være noget mindre sundt) Så ville jeg prøve at se om det ikke gjorde at han spiste mere i skolen. 

Find ting der er fedende. Bag boller, og se om det virker(Der kan man jo putte ting i) Nogle børn er småspisende, det kan ændre sig lige pludselig(Kan ikke huske om du har skrevet hans alder) 
Er han meget høj? 

Får han vitaminer, jern? 

Udfordring ligger i at finde noget han vil spise . Laver ind imellem pastasalat med ærter , majs , gulerødder men uden kød. Han elsker pizza men kun lidt noget futmad, der kan han få rester med.

Det er svært at være kreativ med madpakken når han spiser så lille et udvalg af madvarer.

han vejer 26-27 kg og måler 134

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2019

asphodel

Prøver I at involvere drengen i madlavningen? Og hvis han ikke "vil", så er han 9 år, og I kan sagtens stille krav om at han skal. Måske han skulle have maddag en gang om ugen, så kan han selv vælge, hvad der skal serveres. Inden for visse sundhedsgrænser, selvfølgelig.

Har I talt med ham om hvorfor kroppen har brug for mad? Har I talt med ham om hvorfor han ikke spiser sin frokost eller aftensmad? En 9-årig kan sagtens sætte en masse ord på hvad han tænker og føler.

Er der andre i familien, som er kræsne, for kræsenhed kan sagtens smitte. Hvor meget får han lov til at være kræsen? Ala "Jeg gider ikke have denne her aftensmad, så jeg venter bare til jeg får frugt senere"? Den sene aftensnack kunne i hans tilfælde lige så vel være rester fra aftensmaden.

Mest er jeg nysgerrig på hvad drengen selv tænker om sagen, for en 9-årig er altså en stor dreng, og det er ikke det samme som at have en småtspisende 3-årig.

Anmeld Citér

25. februar 2019

Anonym trådstarter

asphodel skriver:

Prøver I at involvere drengen i madlavningen? Og hvis han ikke "vil", så er han 9 år, og I kan sagtens stille krav om at han skal. Måske han skulle have maddag en gang om ugen, så kan han selv vælge, hvad der skal serveres. Inden for visse sundhedsgrænser, selvfølgelig.

Har I talt med ham om hvorfor kroppen har brug for mad? Har I talt med ham om hvorfor han ikke spiser sin frokost eller aftensmad? En 9-årig kan sagtens sætte en masse ord på hvad han tænker og føler.

Er der andre i familien, som er kræsne, for kræsenhed kan sagtens smitte. Hvor meget får han lov til at være kræsen? Ala "Jeg gider ikke have denne her aftensmad, så jeg venter bare til jeg får frugt senere"? Den sene aftensnack kunne i hans tilfælde lige så vel være rester fra aftensmaden.

Mest er jeg nysgerrig på hvad drengen selv tænker om sagen, for en 9-årig er altså en stor dreng, og det er ikke det samme som at have en småtspisende 3-årig.

Først tak for dit svar . Jeg søger ikke råd og vejledning i forhold til at få ham til at spise . Dette er heller ikke en debat, jeg ønsker at gå ind . Hvilket jeg håber du vil respektere .

Anmeld Citér

25. februar 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Okay, du vil ikke snakke om at få ham til at spise mere varieret. Så det du gerne vil snakke om er, om han får det han har behov for . Svaret her må være at det kan vi ikke vide der skal en læge indover der kan måle hans værdier, og så får du et retvisende svar  

Anmeld Citér

25. februar 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Udfordring ligger i at finde noget han vil spise . Laver ind imellem pastasalat med ærter , majs , gulerødder men uden kød. Han elsker pizza men kun lidt noget futmad, der kan han få rester med.

Det er svært at være kreativ med madpakken når han spiser så lille et udvalg af madvarer.

han vejer 26-27 kg og måler 134

Altså hvis man ser på en liste(ved godt at man ikke skal stole blindt på lister) men der vejer et middel barn 28, 5, så synes ikke det lyder som om at han er tynd. 

http://www.sygeboern.dk/trivsel-vaekst/drenge-6-18-aar

Så jeg vil sige at han er kræsen, og det er ok. Som en anden siger, prøv at give ham en mad dag. 

Anmeld Citér

25. februar 2019

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Okay, du vil ikke snakke om at få ham til at spise mere varieret. Så det du gerne vil snakke om er, om han får det han har behov for . Svaret her må være at det kan vi ikke vide der skal en læge indover der kan måle hans værdier, og så får du et retvisende svar  

Nej det er ikke det jeg stiller spørgsmål til . Havde jeg brug for råd omkring dette , havde min tråd været anderledes . Måske der sad nogle med mere viden om kost end mig , der kunne fortælle om jeg bør være OBS på .

Anmeld Citér

25. februar 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
BAE skriver:

Altså hvis man ser på en liste(ved godt at man ikke skal stole blindt på lister) men der vejer et middel barn 28, 5, så synes ikke det lyder som om at han er tynd. 

Så jeg vil sige at han er kræsen, og det er ok. Som en anden siger, prøv at give ham en mad dag. 

Ifølge sundhed.dk er hans højde helt fin, men vægten til den lave side, dog uden at være helt uden for skalaen  

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

25. februar 2019

Anonym trådstarter

BAE skriver:

Han er ikke tynd men bestemt heller ikke den største dreng , sammenlignet med kammeraterne . Jeg ikke så meget om kost, udover alm viden omkring kostråd . Men han spiser jo hverken varieret , kød ( tænker i forhold til proteiner , hvor vigtigt er det ? ) 

Anmeld Citér

25. februar 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Nej det er ikke det jeg stiller spørgsmål til . Havde jeg brug for råd omkring dette , havde min tråd været anderledes . Måske der sad nogle med mere viden om kost end mig , der kunne fortælle om jeg bør være OBS på .

Altså jeg tænker, du virker som om du udemærket er klar over hvad han ikke rører, og det ville jeg nævne for jeres læge og spørge om det er ok at han undvære, og ellers ja, få taget en blodprøve og få nogen reelle målinger  

Uanset, hvis lægen får mangelfulde værdier, vil denne altså nok også starte med at guide dig til varieret kost, fremfor vitamin tilskud, da det bare er bedre for kroppen bare så du er forberedt. 

Anmeld Citér

25. februar 2019

serinasmor

Madpakkerne kommer som oftes hele med hjem. På rugbrød er der hamburgerryg og pålægschokolade.

kan ikke se sengetider er relevant om barnet er dækket ind i forhold til vitaminer / proteiner. Men sengetid er kl 20.30. Vi spiser 18-19 men han spiser ikke aftensmad . Så derfor tilbydes der frugt inden sengetid . Nej ingen eftermiddagmad 

sådan spiser han altid . Ikke periodevis. Derfor vi er begyndt at snakke om der skal mere tilskud til end vitamin pille .

Han får rigeligt med protein (der er jo protein i både mælk og yoghurt) 

Men måske mangler han reelt alt muligt andet i sin kost. 

Er han undervægtig? 

Det er jo ikke vigtigt om det er rugbrød eller alt muligt andet der er i madpakken - det vigtige er om han spiser det ... hvis han hellere vil have rugbrød uden pålæg - så giv ham det. 

Har I snakket om, hvorfor han ikke spiser i skolen? 
Det kan jo både være fordi han ikke er sulten, men også fordi han ikke føler at der er tid nok ... hvis det er det sidste ville jeg tale med læreren

Jeg spørger ind til sovevaner fordi du skrev sen aften - og min 9årige er slet ikke vågen (og slet ikke sulten) på det tidspunkt så jeg undrede mig.

Samlet set så har sovevanerne også noget at sige for hvor stort hans energiindtag har behov for at være. 

Hvis du er bange for om han får nok proteiner, mineraler og vitaminer så prøv at kigge her :  https://vegetarisk.dk/ 

Måske kan du hente noget inspiration til hvad han ellers kunne spise. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.