Andre der døjer med dette?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. februar 2019

Tommelise

Tommelise skriver:

Mit svar var også mest møntet på, at der næsten altid er nogen, der straks nævner gluten, hvis der er en, der skriver om problemer med maven.

Hov - fik citerert det forkerte indlæg.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. februar 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Lyder meget som mig!

hvad spiser du til frokost? Det er der jeg har det sværest 

Det kan være rester fra aftensmaden.

Igår fik jeg 2 kogte æg, Tomat, en rest blomkål og noget skinkepålæg med en god klat chilipesto og ostebjælker.

Det kunne også være avocado, rejer, mayo, tomat agurk eller salat. 

Eller et stykke agurk, flækket på langs, smurt med leverpostej. Samt noget kødpålæg eller æg, og noget grønt. 

Alt hvad der er kød, fedt og grønt der vokser over jorden så er det bare at finde sine favoritter jeg bruger ofte spidskål i stedet for salat, da jeg synes det mætter mere.

Tag Evt et kig på madbanditten.dk hun har så mange gode ideer og opskrifter   

Anmeld Citér

13. februar 2019

Mullemee

Tommelise skriver:

Jeg har cøliaki, og det er ikke en fødevareallergi, men en sygdom i tyndtarmen.

Det er en udbredt misforståelse, at der er mange, der ikke kan tåle gluten.

Det er ikke sundt at undgå gluten, medmindre man har cøliaki. Det har Abracadabra ret i.

Mange tror, at der kun er gluten i brød og pasta, men hvis man skal undgå gluten, skal man også være opmærksom på ketchup, ristede løg, fyldt chokolade, madlavningsfløde, lakrids, øl (medmindre det er glutenfri øl) og mange andre ting.

Og mange ved ikke, at det øger risikoen for tarmkræft, hvis man lever glutenfrit og ikke har cøliaki.

Studier tyder nemlig på, at det IKKE er gluten, der laver ballade.

Et lille citat fra det seneste medlemsblad fra Dansk Cøliakiforening:

"Ny forskning viser, at der er stor sandsynlighed for, at glutensensitive ikke er sensitive over for gluten - men at det er fruktaner, som er den store sønder".

+ et andet lille citat

"Det er ikke nødvendigvis en fordel for cøliakere, når aviserne løber lidt hurtigt med lovende konklusioner om eventuelle fordele ved at begrænse sit indtag af gluten"

Det fører selvfølgelig alt for vidt at citere hele artiklen, men prøv at google lidt mere om det.

Allerede i november, da aviserne kom med de misvisende overskrifter, kunne man læse, at det nok forresten slet ikke var gluten, der var problemet.

Har man cøliaki, skal man leve 100 % glutenfrit, men det er unødvendigt - og skadeligt, hvis man ikke har cøliaki.

Min enæggede tvillingesøster har også cøliaki, så jeg ved en del om sygdommen. Ja, jeg ved også godt, at det både er soya, bullionterninger og alt muligt andet, der er gluten i - ikke bare brød og pasta.

Jeg ved også godt, at det er en sygdom, og det er også det jeg skriver. Der er mange, som er intolerante overfor gluten - det betyder ikke, at man bare skal skære alt gluten væk, men mange har godt af at skære ned på sit indtag, for selv om man ikke har glutenallergi, så kan man stadig godt have svært ved at tåle gluten. Der er mange versioner, og ikke alle maver er ens.

Anmeld Citér

13. februar 2019

Tommelise

Mullemee skriver:

Min enæggede tvillingesøster har også cøliaki, så jeg ved en del om sygdommen. Ja, jeg ved også godt, at det både er soya, bullionterninger og alt muligt andet, der er gluten i - ikke bare brød og pasta.

Jeg ved også godt, at det er en sygdom, og det er også det jeg skriver. Der er mange, som er intolerante overfor gluten - det betyder ikke, at man bare skal skære alt gluten væk, men mange har godt af at skære ned på sit indtag, for selv om man ikke har glutenallergi, så kan man stadig godt have svært ved at tåle gluten. Der er mange versioner, og ikke alle maver er ens.

Ja, det er jo det, man har troet tidligere.

Nu har forskerne så fundet ud af, at det nærmere er fruktaner, der giver ballade - ikke gluten.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.