Gavebudget, bedsteforældre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. februar 2019

migxher

Jeg ville nok opfordre dem til at gemme nogle af gave pengene til oplevelser, tur i zoo, svømmehal osv. hvor de så kan tag hende med (: Det synes jeg  i hvertfald at mine børn får langt mere ud af en tonsvis af legetøj. 
Dejligt at de har lavet en opsparing til hende, nu er det så jeres opgave at opfostre et fornuftigt menneske der netop ikke bare brænder det hele af på fis og ballade. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2019

Anonym

Jeg kan godt følge dig i at det er nogle voldsomt store beløb - og det værste er jo næsten, hvis de andre gaver blegner fuldstændig i lyset af farmor og farfars gaver...

Herhjemme er det lidt omvendt - hvor svigerfamilien virkelig er sparsommelige overfor vores dreng... dvs. til jul fik han min kærestes gamle Emil bog (ikke at jeg har noget imod brugt - ser det bare som ret naturligt at han fik kærestens børnelegeting - uden at det skal ses som en 'gave'), mens han kun fik et kort i fødselsdagsgave, hvori der stod, at han kunne få en gave, når han engang fik sit eget værelse (han er 2 så det forstår han jo hat af!). Synes det er lidt synd for ham - netop fordi han er 2 og faktisk Eeeeeelsker at få gaver - på den anden side så undgår man jo at der kommer for meget fokus på det materielle - både til jul og fødselsdag fik han således kun 2 gaver  - en fra mine forældre og en fra os... Men altså - så må vi jo købe lidt flere til ham, hvis han føler sig alt for snydt i forhold til kammeraterne. 

Jeg overvejede lidt om man kunne tillade at sige til dem, at de ikke behøver købe gave til mig, men bare kunne købe til vores dreng - i håb om at han så får en gave... 

Han har i øvrigt ingen opsparingskonto overhovedet... Måske vi som forældre burde lave een?

Anmeld Citér

12. februar 2019

Mortilah

Der har i flere år ikke været den store gevinst i en børneopsparing. Derfor laver vi ikke nogen til vores børn. Hvis bedsteforældrene ville, så måtte de da gerne gøre det. De må for min skyld også sætte ind lige hvad de havde lyst til. Men jeg ville nok sige “skulle vi ikke hellere rejse og opleve noget sammen?” Eller fx sponsorere et sprogkursus eller fx fritidsinteressen... men det kunne ikke irriterre mig at de satte penge ind et sted. 

Anmeld Citér

12. februar 2019

God-mor

Anonym skriver:

Hej med jer

Min datter blev et år i lørdags, en rigtig stor dag for os alle. Eller.... nok alle andre end min datter, for hun forstår det jo ikke alligevel.

Mine svigerforældre (og barnets farforældre) har tendens til til give nogle meget store gaver, synes jeg; til min datters dåb fik hun 25.000 på en investeringskonto, til jul fik hun 1000 kr kontakt og en løbe-knallert og til hendes fødselsdag fik hun igen 1000 kr og for ca samme beløb i Schleich-dyr.

Jeg synes det er nogle utroligt store beløb der gives for og  ting er at jeg bliver meget forlegen ved at skulle “modtage” sådanne gaver, så synes jeg også at det er meget voldsomt at sætte et gavebudget så højt.... mine svigerforældre mangler ingenting og er også rigtig gode til at “forkæle” os/give dyre(re) gaver til os, så der er INGEN jalouxi indblandet. Vi har bla fået en græsslåmaskine og en trillebør af dem, men det er jo funktionelle ting, tænker jeg....

Nå, men min primære bekymring går på følgende:

Min datter har nu en opsparingskonto og DN investeringskonto. Jeg er så bange for, at hun ender med bare at brænde dem af på fis og ballade når hun får dem udbetalt når hun bliver 21. Ja, det er ikke mit problem, men jeg er forælder og ønsker kun min datter succes.

Hvad med de næste børn vi får? De skal vel så have for samme beløb? Vi er de eneste der kan levere børnebørn, så derfor er min datter den første og eneste lige nu.

Skal jeg slappe lidt af og nyde at hun bliver forkælet så meget? Og hvis vi skal “konfrontere” dem, hvordan gøres dette så bedst muligt? Vi er jo dybt taknemmelige, men synes også det er liiiiiiidt voldsomt �� 

Igen: der er INGEN jalouxi NOGEN steder, det er ren og oprigtig bekymring. Min mand er helt ligeglad med ovenstående, så det er kun mig der skal finde ud af, hvor jeg står

Mvh en bekymret mor 

p

Jeg ville bare glædes over det. Jeres datter er meget privilegeret

Anmeld Citér

12. februar 2019

altogintet

Anonym skriver:

Hej med jer

Min datter blev et år i lørdags, en rigtig stor dag for os alle. Eller.... nok alle andre end min datter, for hun forstår det jo ikke alligevel.

Mine svigerforældre (og barnets farforældre) har tendens til til give nogle meget store gaver, synes jeg; til min datters dåb fik hun 25.000 på en investeringskonto, til jul fik hun 1000 kr kontakt og en løbe-knallert og til hendes fødselsdag fik hun igen 1000 kr og for ca samme beløb i Schleich-dyr.

Jeg synes det er nogle utroligt store beløb der gives for og  ting er at jeg bliver meget forlegen ved at skulle “modtage” sådanne gaver, så synes jeg også at det er meget voldsomt at sætte et gavebudget så højt.... mine svigerforældre mangler ingenting og er også rigtig gode til at “forkæle” os/give dyre(re) gaver til os, så der er INGEN jalouxi indblandet. Vi har bla fået en græsslåmaskine og en trillebør af dem, men det er jo funktionelle ting, tænker jeg....

Min datter har nu en opsparingskonto og DN investeringskonto. Jeg er så bange for, at hun ender med bare at brænde dem af på fis og ballade når hun får dem udbetalt når hun bliver 21. Ja, det er ikke mit problem, men jeg er forælder og ønsker kun min datter succes.

Hvad med de næste børn vi får? De skal vel så have for samme beløb? Vi er de eneste der kan levere børnebørn, så derfor er min datter den første og eneste lige nu.

Skal jeg slappe lidt af og nyde at hun bliver forkælet så meget? Og hvis vi skal “konfrontere” dem, hvordan gøres dette så bedst muligt? Vi er jo dybt taknemmelige, men synes også det er liiiiiiidt voldsomt �� 

Igen: der er INGEN jalouxi NOGEN steder, det er ren og oprigtig bekymring. Min mand er helt ligeglad med ovenstående, så det er kun mig der skal finde ud af, hvor jeg står

Mvh en bekymret mor 

p

Hvor er det dejligt, at de har mulighed for sådan at forkæle både jeres barn og jer

her er det mine forældre der sidder rigtig godt i det, og til min datters dåb, fik hun en børneopsparing, hvor der bliver indbetalt Maxbeløb hvert år, til hun fylder 21. Vi vidste godt hun fik det i gave, da vi var med i samråd om, om den skulle gå til 18 eller 21 år. Vi valgte 21 år, netop fordi chancen for at hun ikke brænder dem af på ligegyldige ting er mindre, jo ældre hun er. 

Mit råd er at snakke med hende om det til den tid. At pengene er tiltænkt bil, lejlighed, udlandsophold eller hvad det nu skulle være, og altså ikke tøj og byture  det er jeg sikker på en på 21 har (bedre) forståelse for, end en på 18 der lige er blevet myndig.

Hvis I synes det er for store gaver(beløb), så synes jeg godt I kan snakke med dem om det. Fortælle at I virkelig sætter pris på det, men at I simpelhen er bange for, at jeres datter bliver for forvent eller hvilke tanker I nu gør jeg. 

Ang de næste børn i flokken, så er jeg sikker på, at de vil få præcis det samme som jeres datter. Det er helt sikkert gennemtænkt fra dine svigerforældres side  

Anmeld Citér

13. februar 2019

ErDuHerIkkeSnart

Jeg kan godt forstå dig. Her har vi bevidst fravalgt børneopsparinger, ligesom vi på en forhåbentlig kærlig måde har meldt ud til bedsteforældrene, at gaveræset skal sættes helt i bund til både jul og fødselsdage. Det vil sige en enkelt gave fra dem hver af overkommelig størrelse. Vi har endnu ikke rigtig selv købt gaver til vores børn (0 og 3), da vi løbende året igennem giver dem de ting, vi finder mest nødvendige. Jeg er ikke vild med tanken om, at mine børn får alt hvad de ønsker sig. De må gerne “mangle noget”, gå og ønske sig, osv. Senere i livet ønsker jeg ikke, at de blot får en sum penge automatisk udbetalt. I stedet vil jeg til tider måske vælge at støtte dem økonomisk hvis der skulle opstå et konkret behov.  

Mon ikke eneste vej frem er en god snak med bedsteforældrene, selvom det er svært? Jeg synes at de værdier du beskriver er ganske sympatiske, så kunne man ikke håbe på, at bedsteforældrene ville forstå?

Anmeld Citér

13. februar 2019

Tommelise

Det lyder, som om de sidder rigtig godt i det, og som om det er en stor glæde for dem at give. Det synes jeg ikke, I skal tage fra dem. 

Jeg har ingen aversioner mod børneopsparinger.

Det betyder ikke, at hun ender som en forkælet person. Mon ikke I formår at opdrage hende til at være fornuftig i forhold til penge.

Pengene kan f.eks. bruges til kørekort, udbetaling på lejlighed, udlandsrejse eller andre fornuftige ting.

Og skal den unge læse videre, så kan det hjælpe til at undgå studiegæld.

Derimod synes jeg, det er helt fint at gemme nogle gaver elller bede dem holde lidt igen for ikke at gøre det andet hold bedsteforældre forlegne.

Jeg synes ikke, at det andet hold bedsteforældre behøver at blive forlegne, for små gaver er ikke mindre værd en store. Men de vil måske selv føle sig forlegne.

Anmeld Citér

13. februar 2019

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Hej med jer

Mvh en bekymret mor 

p

Jeg ville tage imod pengene med glæde. Men bede bedsteforældrene om at sætte dem ind på barnets Almindelige bankkonto også bruge dem til når der skal købes større ting som børnemøbler, legehus, ny cykel, trampolin Eller hvad barnet nu har brug for.  Også nyde at man ikke skal spare op til sådanne ting til sit barn, men blot kan købe når behovet er der. Eller sætte dem ind på barnets opsparings konto. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.