Anonym skriver:
Hej med jer
Min datter blev et år i lørdags, en rigtig stor dag for os alle. Eller.... nok alle andre end min datter, for hun forstår det jo ikke alligevel.
Mine svigerforældre (og barnets farforældre) har tendens til til give nogle meget store gaver, synes jeg; til min datters dåb fik hun 25.000 på en investeringskonto, til jul fik hun 1000 kr kontakt og en løbe-knallert og til hendes fødselsdag fik hun igen 1000 kr og for ca samme beløb i Schleich-dyr.
Jeg synes det er nogle utroligt store beløb der gives for og ting er at jeg bliver meget forlegen ved at skulle “modtage” sådanne gaver, så synes jeg også at det er meget voldsomt at sætte et gavebudget så højt.... mine svigerforældre mangler ingenting og er også rigtig gode til at “forkæle” os/give dyre(re) gaver til os, så der er INGEN jalouxi indblandet. Vi har bla fået en græsslåmaskine og en trillebør af dem, men det er jo funktionelle ting, tænker jeg....
Nå, men min primære bekymring går på følgende:
Min datter har nu en opsparingskonto og DN investeringskonto. Jeg er så bange for, at hun ender med bare at brænde dem af på fis og ballade når hun får dem udbetalt når hun bliver 21. Ja, det er ikke mit problem, men jeg er forælder og ønsker kun min datter succes.
Hvad med de næste børn vi får? De skal vel så have for samme beløb? Vi er de eneste der kan levere børnebørn, så derfor er min datter den første og eneste lige nu.
Skal jeg slappe lidt af og nyde at hun bliver forkælet så meget? Og hvis vi skal “konfrontere” dem, hvordan gøres dette så bedst muligt? Vi er jo dybt taknemmelige, men synes også det er liiiiiiidt voldsomt
Igen: der er INGEN jalouxi NOGEN steder, det er ren og oprigtig bekymring. Min mand er helt ligeglad med ovenstående, så det er kun mig der skal finde ud af, hvor jeg står
Mvh en bekymret mor
p
Vi er lidt ude i det samme, dog er det mine forældre. Jeg er enebarn så min datter er eneste barnebarn.
Mine svigerforældre har 3 børn og er skilt. Vores datter er pt eneste barnebarn der også men de har en helt anden økonomi end mine forældre.
Vi holdt jul med min svigermor og der bad jeg decideret mine forældre om at holde igen med gaverne - dels for ikke at gøre nogle forlegne (både mig selv og min svigermor ) men også fordi at jeg simpelthen ikke ønsker at jul skal blive et gaveræs.
De havde fuld forståelse og så køber de i stedet lidt hist og her til hende.
Til barnedåb købte de en fin gave og gav så 10.000 på en konto som ingen andre end os ved noget om.
Min mand og jeg har aftalt at får vi andre børn, så vil vi sørge for at udligne en evt difference der måtte opstå på deres konti (mine forældre overfører et fast beløb om måneden)
Men vi siger tak og er enormt taknemmelige. Og med hensyn til om hun brænder det hele af? Der håber jeg at vi formår at opdrage hende så godt at det ikke sker