Vi har en skøn datter på 4.5 mdr, som er nem i alle henseender pånær at få til at sove.
Hun tager ikke sut (vi har prøvet dem alle og prøver stadig men hun vil højst lege med dem).
Vi bruger gerne 2-3t om aftenen til at få hende til at sove. Indtil hun var 3 mdr gik det ok og hun sov i egen seng men det er blevet værre og værre med at få hende til at sove. Hun sover i vores seng nu - det hjalp i starten men nu er vi tilbage på at bruge 2-3t. Vi har prøvet at starte putning på forskellige tidspunkter uden succes. Hvis vi starter når hun virker rigtig træt og begynder at gnide sig i øjnene, betyder det bare at vi hurtigere får en hysterisk og overtræt baby. Så vi prøver at lægge hende når hun virker lidt træt.
Putning foregår ved at vi går ind i sengen og hun får lov at spise. Hun har ofte fået mad inden (hun bliver fuldammet), men lige så snart vi rammer sengen er hun sulten igen. Hun bruger så 2-3 t til at finde ro ved mit bryst mens hun spiser. Det betyder også at der er en del bøvs /gylp da maven jo ikke kan rumme det.
Sundhedsplejersken har sagt at vi skal adskille søvn og mad men jeg ved simpelthen ikke hvordan. Hvis jeg lægger hende i sin babynest begynder hun at smaske helt vildt og arme og ben kører. Jeg forsøger så at lægge mig ved siden af hende holde en hånd på maven og synge en godnatsang men hun bliver bare mere og mere sur til hun får brystet igen. Dette er også selvom hun selv har sluppet det og egentlig er faldet i søvn på mig. Når jeg flytter hende fra brystet vågner hun bare helt op igen. Og så kan hun lægge sig ved brystet 40 min igen. Og sådan kører det i ring til jeg har held med at lægge hende. Andre gange ender det med hysterisk gråd til hun udmattet falder i søvn i mine arme.
Jeg bliver irriteret på min mand over at det er mig der står med det hver dag (men hun vil jo have bryst så han kan ikke rigtig gøre noget). Han sidder og spiller computer, mens jeg kæmper en kamp. Når hun så sover, sender jeg en SMS og så kommer han i seng. Jeg ville ønske at jeg kunne gøre det. Han har forsøgt at gå i seng samtidig med os men det er også lang tid at ligge i sengen uden at kunne gøre noget. Det skal dog siges at når hun skal bøvses af, kommer han ind så jeg ikke skal ud af sengen.
I går tog han hende ind at lege da hun ikke gad sove. Jeg var uenig da det var blevet midnat og jeg mener at når vi er gået i seng, er vi gået i seng. Men jeg sagde ikke noget da de 2.5 t jeg havde brugt jo ikke havde ført til noget heller...
Sine lure i løbet af dagen tager hun i barnevognen, men det kræver en gåtur eller at den skubbes frem og tilbage. Det er 50/50 om det er med eller uden gråd.
Når hun først sover om natten er hun generelt god, sover 3-4t før hun skal have mad og er nem at få til at sove igen. Og hun sover stadig her til morgen, så jeg får søvn nok.
Men hvordan får vi brudt denne spiral? Mit overskud til putning ligger efterhånden på et meget lille sted