Gastric bypass??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Ville du sige ja tak til operationen

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

6.741 visninger
16 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. januar 2019

Anonym trådstarter

Nok mest til dem der har fået en gastric bypass  hvis du fik budet idag ville du så sige ja tak igen, eller har du fortrudt?? Hvis du har fortrudt hvorfor?? Jeg har idag fået den tilbudt af min læge. Skal tabe mig 50 kilo.... min mand siger NEJ!!! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2019

Ena

Anonym skriver:

Nok mest til dem der har fået en gastric bypass  hvis du fik budet idag ville du så sige ja tak igen, eller har du fortrudt?? Hvis du har fortrudt hvorfor?? Jeg har idag fået den tilbudt af min læge. Skal tabe mig 50 kilo.... min mand siger NEJ!!! 

Af ren og skær nysgerrighed, hvilken baggrund har din mand for at sige nej?

Anmeld Citér

25. januar 2019

Kir89

Jeg har ikke fået lavet en Gastric Bypass, men en Gastric Sleeve for 1 år og 3 måneder siden. Jeg har tabt mig 65 kg og jeg ville gøre det igen uden tvivl. Det er mit livs bedste beslutning, men jeg ved også det ikke er for alle. Det har været hårdt og udfordrende, men også det hele værd for mig. Det var vitterligt min sidste mulighed for at komme ned i vægt efter at have været overvægtig hele mit liv. 

Men det er ikke en beslutning man tager let, men der er god information inden operationen og man SKAL jo ikke lade sig operere, bare fordi man deltager i de indledende møder. Desuden er opbakning fra familie og venner virkelig vigtig især når der er gået det første år, hvor det ikke længere er nyt og kiloene ikke bare rasler af.

Mit råd vil være at søge mere information også om alternativer. Du skal mærke efter og så tage et informeret valg. 

Held og lykke uanset hvilket valg der er rigtigt for dig. 

Anmeld Citér

25. januar 2019

Anonym trådstarter

Ena skriver:

Af ren og skær nysgerrighed, hvilken baggrund har din mand for at sige nej?

Vi kender flere som har fået den som har taget det hele ellers mere på igen! 

Anmeld Citér

25. januar 2019

Anonym trådstarter

Kir89 skriver:

Jeg har ikke fået lavet en Gastric Bypass, men en Gastric Sleeve for 1 år og 3 måneder siden. Jeg har tabt mig 65 kg og jeg ville gøre det igen uden tvivl. Det er mit livs bedste beslutning, men jeg ved også det ikke er for alle. Det har været hårdt og udfordrende, men også det hele værd for mig. Det var vitterligt min sidste mulighed for at komme ned i vægt efter at have været overvægtig hele mit liv. 

Men det er ikke en beslutning man tager let, men der er god information inden operationen og man SKAL jo ikke lade sig operere, bare fordi man deltager i de indledende møder. Desuden er opbakning fra familie og venner virkelig vigtig især når der er gået det første år, hvor det ikke længere er nyt og kiloene ikke bare rasler af.

Mit råd vil være at søge mere information også om alternativer. Du skal mærke efter og så tage et informeret valg. 

Det er også min mulighed for at gøre op med 25 års overvægt  jeg har nogle lidelser/sygdomme som vil blive forbedret hvis jeg får operationen. Mine veninder og øvrig familie støtter op 

Anmeld Citér

26. januar 2019

Mamalou

Kir89 skriver:

Hvad er et gastrick sleeve, hvis jeg må være så fræk at spørge? 

Anmeld Citér

26. januar 2019

Liland

Profilbillede for Liland
Mamalou skriver:

Hvad er et gastrick sleeve, hvis jeg må være så fræk at spørge? 

Ved en gastric sleeve bypasser man ikke noget af tarmen som man gør ved en gastric bypass, tilgengæld, fjerner man op til 85 %  af mavesækken, så den får form som et langt rør (sleeve=ærme) dermed kan operationen ikke føres tilbage, de den del af mavesækken helt fjernes.

se mere her:

https://www.aleris.dk/vi-tilbyder/aleris-hamlet-hospitaler/overvagt/gastric-sleeve/

min mand er lige blevet indstillet, til en gastric sleeve og lægen har anbefalet at han få den frem for en bypass.

ved en bypass kan være risikofyldt og give en del bivirkninger bageffter både, vitaminmangel, dumping (pludseligt fald i blodsukkeret) og tarmforsnævring, vi har en kammerat der efter en bypass operation, har fået rigtig mange bivirkninger og derfor har manden herhjemme takket ja til en sleeve i stedet

Anmeld Citér

26. januar 2019

Anonym

Anonym skriver:

Langtidserfaringer (statistik) fra USA viser dårlig succesrate, helt op til 85% tager det hele på igen efter en årrække, hvilket også har gjort, at lægestanden debatterer, om disse operationer kan forsvares.

"Man kan ikke operere kroppen for en fejl, der sidder i hovedet" er udtalt af en opereret, hvilket nok er meget rigtigt.

Jeg har kun kendskab til 2 opererede, begge tog det hele på igen, den ene øgede desværre også vægten, men er stadig glad for at have været på den rejse, der har lært hende meget om sit liv.

Anmeld Citér

26. januar 2019

Anonym

Nu har jeg ikke selv fået den, men min moster og hendes mand har begge fået den.. Min moster har en masse bivirkninger af den, og hendes mand mærker ingenting.. Begge er så småt begyndt at tage på igen.. 

Mit råd til dig, hvis du får operationen, er: på noget psykologhjælp, så du får bugt med dine dårlige vaner.. Jeg selv har på et tidspunkt tabt 21 kg bare ved ændring af kost og mere motion.. Og her fandt jeg ud af, hvor meget psykologisk der er i overvægt.. Fx hvorfor skulle jeg absolut købe det her slik, som jeg egentlig ikke have lyst til? Fordi jeg var bange for, at næste gang jeg ville have det, så var det enten udsolgt, taget af markedet eller ikke på tilbud.. Hvorfor spiste jeg mere slik, selvom jeg var mæt, når jeg var sammen med nogle? Fordi jeg i barndommen flere gange fik af vide, at jeg skulle holde en pause med slikket, selvom min familie fortsatte med at spise det foran mig, så jeg har efterfølgende gjort alt for at få mere end alle andre.. 

Og sådan kunne jeg blive ved.. En psykolog ville have hjulpet rigtig meget her, for jeg tænker desværre stadig ofte sådan, og har derfor taget en del på igen

Anmeld Citér

26. januar 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Nu har jeg ikke selv fået den, men min moster og hendes mand har begge fået den.. Min moster har en masse bivirkninger af den, og hendes mand mærker ingenting.. Begge er så småt begyndt at tage på igen.. 

Mit råd til dig, hvis du får operationen, er: på noget psykologhjælp, så du får bugt med dine dårlige vaner.. Jeg selv har på et tidspunkt tabt 21 kg bare ved ændring af kost og mere motion.. Og her fandt jeg ud af, hvor meget psykologisk der er i overvægt.. Fx hvorfor skulle jeg absolut købe det her slik, som jeg egentlig ikke have lyst til? Fordi jeg var bange for, at næste gang jeg ville have det, så var det enten udsolgt, taget af markedet eller ikke på tilbud.. Hvorfor spiste jeg mere slik, selvom jeg var mæt, når jeg var sammen med nogle? Fordi jeg i barndommen flere gange fik af vide, at jeg skulle holde en pause med slikket, selvom min familie fortsatte med at spise det foran mig, så jeg har efterfølgende gjort alt for at få mere end alle andre.. 

Og sådan kunne jeg blive ved.. En psykolog ville have hjulpet rigtig meget her, for jeg tænker desværre stadig ofte sådan, og har derfor taget en del på igen

Jeg går til psykolog nu på grund af det samme. Jeg har  PCO som gør det endnu sværre end et almindeligt vægttab. Jeg skal tabe 50+ kilo, en uoverskuelig opgave....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.