Søge intern stilling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.324 visninger
10 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. januar 2019

Anonym trådstarter

Jeg har brug for råd.

Jeg arbejder i et større dansk firma. Jeg har været der snart 5 mdr. Jeg er egentlig meget tilfreds med min stilling og mine arbejdsopgaver, men drømmer nok på sigt om at komme over i en anden slags stilling - meget gerne i samme virksomhed. Der er nu blevet slået en intern stilling op i lige det, jeg gerne vil. Jeg har nogle erfaringer fra tidligere job, som jeg måske vil kunne bruge. 

Mit spørgsmål til jer er, om jeg kan tillade mig at søge videre allerede efter blot 5 mdr? 

Min nærmeste leder vil nok opdage, at jeg har søgt stillingen, selv hvis jeg ikke får den, da det er et fælles rekrutteringssystem, der bruges. Så hun vil jo så vide, at jeg går med tanker om at søge videre.... 

Hvad synes I?

Nogen af jer, der har erfaring med at søge interne stillinger?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2019

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har brug for råd.

Jeg arbejder i et større dansk firma. Jeg har været der snart 5 mdr. Jeg er egentlig meget tilfreds med min stilling og mine arbejdsopgaver, men drømmer nok på sigt om at komme over i en anden slags stilling - meget gerne i samme virksomhed. Der er nu blevet slået en intern stilling op i lige det, jeg gerne vil. Jeg har nogle erfaringer fra tidligere job, som jeg måske vil kunne bruge. 

Mit spørgsmål til jer er, om jeg kan tillade mig at søge videre allerede efter blot 5 mdr? 

Min nærmeste leder vil nok opdage, at jeg har søgt stillingen, selv hvis jeg ikke får den, da det er et fælles rekrutteringssystem, der bruges. Så hun vil jo så vide, at jeg går med tanker om at søge videre.... 

Hvad synes I?

Måske du skulle snakke med din leder inden? Hun vil nok udvise forståelse hvis du argumentere for det. Det er bedre du kommer og snakker med hende end at hun finder ud af det igennem deres rekruteringssystem. 

Anmeld Citér

19. januar 2019

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har brug for råd.

Hvad synes I?

Hvor lang tid anvender virksomheden på at oplære nye medarbejdere i din nuværende funktion. Hvis de fx har brugt tre mdr på at lære dig op, synes jeg, at du skal vente med at søge nyt. Det sender et “dårligt” signal. 

Anmeld Citér

19. januar 2019

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har brug for råd.

Hvad synes I?

Personligt ville jeg opfatte dig som en dynamisk medarbejder med ambitioner, det er der intet galt i, og jeg ville måske endda spørge dig, om du ville have mere ansvar, hvis du ikke fik stillingen.

Anmeld Citér

19. januar 2019

Babilooo

Nej det er kun den ansættende leder som kan se kandidaterne til en stilling. I hvert fald I de systemer jeg kender. 

Anmeld Citér

19. januar 2019

Anonym trådstarter

Tjullehej skriver:

Nej det er kun den ansættende leder som kan se kandidaterne til en stilling. I hvert fald I de systemer jeg kender. 

Det håber jeg er tilfældet, men ved ikke om jeg tør satse på det. De er også ved at ansætte i min nuværende afdeling, så min chef bruger også rekrutteringsbanken lige nu.... Men måske har du ret i, at hun ikke kan se det. Ved du, om der er ‘tavshedspligt’ i forhold til interne stillinger? Det er der jo som regel kutyme for, når man søger ekstern. 

Anmeld Citér

19. januar 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Personligt ville jeg opfatte dig som en dynamisk medarbejder med ambitioner, det er der intet galt i, og jeg ville måske endda spørge dig, om du ville have mere ansvar, hvis du ikke fik stillingen.

Det ville være fedt, hvis min leder ville se det sådan. Hun er egentlig en god leder, der vil sine medarbejdere det bedste. Men jeg får alligevel lidt fornemmelsen af, at der i virksomheden er kutyme for, at man bliver samme sted i lang tid, før man rykker videre. Vi har mange jubilæer med 20-30 års ansættelse. Lidt atypisk for det private. Så folk joker lidt med, at de første 5 år er prøvetiden 

Anmeld Citér

19. januar 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvor lang tid anvender virksomheden på at oplære nye medarbejdere i din nuværende funktion. Hvis de fx har brugt tre mdr på at lære dig op, synes jeg, at du skal vente med at søge nyt. Det sender et “dårligt” signal. 

De har brugt 2-3 mdr på oplæring. Dog vil jeg skulle anvende en stor del af det i det nye job, så oplæringen er ikke helt spildt. Der, hvor jeg sidder nu er ofte der ‘man starter’. Hvorefter man efter noget tid rykker videre. Anciniteten i afdeling e er ikke så lang, men dog længere end 5 mdr 

Anmeld Citér

19. januar 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Måske du skulle snakke med din leder inden? Hun vil nok udvise forståelse hvis du argumentere for det. Det er bedre du kommer og snakker med hende end at hun finder ud af det igennem deres rekruteringssystem. 

Ja, det overvejer jeg også. Jeg kender hende bare ikke så gpdt endnu, at jeg kan gennemskue, hvad hun vil synes om det. 

Anmeld Citér

19. januar 2019

Babilooo

Anonym skriver:

Ja, det overvejer jeg også. Jeg kender hende bare ikke så gpdt endnu, at jeg kan gennemskue, hvad hun vil synes om det. 

Nej... den bedste rækkefølge, som jeg altid som HR medarbejder anbefaler, er at tale med den ansættende chef først. Typisk taget man uanset hvad en snak med interne ansøgere... af respekt for at de allerede er ansat. Jeg ville spørge om 2 minutter og fortælle at du er interesseret i stillingen og hvad du har af betænkeligheder. Din chef skal jo ikke vide st du kigger videre, hvis du ender med ikke at få stillingen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.