Nedtrapning af amning om natten - hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.310 visninger
14 svar
15 synes godt om
25. december 2018

Lisette W

Min yngste er snart 9 måneder og meget glad for at blive ammet. Vi er trappet ned i dagtimerne så han "kun" bliver ammet omkring kl 7 før første lur og så omkring kl 14. Jeg ammer ham i søvn omkring kl 19. Omkring kl. 22 vågner han og ligger jeg ham til kan jeg amme ham i søvn igen. Får han ikke brystet vågner han rigtig op og tror vi skal lege... Omkring kl 1-2 er han tørstig igen. Får han ikke brystet står han op. Omkring kl 4-5 er natten slut for ham. Her forsøger jeg ofte at amme ham i søvn så vi kan få lov at sove bare lidt længere men desværre lykkedes det sjældent at forlænge søvnen med mere end 20-30 minutter.. Han har aldrig ville bruge sut. 

Gode råd søges! Hvordan kan jeg trappe ned om natten og samtidig få sovet bare lidt? Det er ikke muligt for min mand at tage ham. Så vågner han også rigtig og vil lege ind til han bliver over træt og søger mig og mine bryster... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. december 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg tænker at du alligevel må ha din mand med, også må han endte tilbyde ham vand eller mme, hvis han er sulten. For så længe din mælk er et tilbud, er det self det jeres tumling vil ha.

Og ellers må du ta den urimelige hårde tørn alene, og lade vær med at tilbyde bryst, hvilket kommer til at være extra hårdt. Vh Stine 

Anmeld Citér

25. december 2018

Lisette W

StineW79 skriver:

Jeg tænker at du alligevel må ha din mand med, også må han endte tilbyde ham vand eller mme, hvis han er sulten. For så længe din mælk er et tilbud, er det self det jeres tumling vil ha.

Og ellers må du ta den urimelige hårde tørn alene, og lade vær med at tilbyde bryst, hvilket kommer til at være extra hårdt. Vh Stine 

Jeg vil helst ikke tilbyde mme om natten da jeg har masser af mælk, men han burde bare ikke have behov for alt den mælk om natten. Men vi kan jo prøve med vand.

Anmeld Citér

25. december 2018

HBV

Hvordan ser det ud med anden mad i løbet af dagen/aftenen? Umiddelbart ku jeg fristes til at tro at han skal mættes lidt mere af "rigtig mad" inden sengetid.. 

Anmeld Citér

26. december 2018

Lisette W

HBV skriver:

Hvordan ser det ud med anden mad i løbet af dagen/aftenen? Umiddelbart ku jeg fristes til at tro at han skal mættes lidt mere af "rigtig mad" inden sengetid.. 

Ja sundhedsplejersken som vi havde besøg af i starten af december mente også at det var det der skulle til. Han har aldrig ville spise skemad. Han vil kun spise selv men nu syntes jeg egentlig han er blevet ret god til det og spiser efterhånden en hel del i løbet dagen og til aftensmaden. Men det er svært at få ham til spise mere når han er mæt selvom jeg godt kunne tænke mig at han kunne spise lidt på forhånd om aftenen

Anmeld Citér

26. december 2018

Babilooo

Ja sundhedsplejersken som vi havde besøg af i starten af december mente også at det var det der skulle til. Han har aldrig ville spise skemad. Han vil kun spise selv men nu syntes jeg egentlig han er blevet ret god til det og spiser efterhånden en hel del i løbet dagen og til aftensmaden. Men det er svært at få ham til spise mere når han er mæt selvom jeg godt kunne tænke mig at han kunne spise lidt på forhånd om aftenen

Men problemet er jo så at han er mæt fra amning elle..? I så fald ville jeg skære endnu mere ned om dagen og erstatte med mad. 

Og mht amning om natten så har du jo meget mælk fordi du ammer meget. Det regulere sig jo. 

Jeg ville lade far tage 100 pct over - han lugter ikke af mælk. Og så ville jeg malke ud hvis du ikke kan holde de spændte bryster ud. Bare lige tage toppen.

Mine spiste på det tidspunkt tre gode måltider og fik en godnat flaske. Ingen opvågninger. 

Men det kræver mere almindelig mad i maven tror jeg.

Anmeld Citér

26. december 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Altså nu synes jeg måske han er lidt for lille til at undvære natamningen - men det er jo et holdningsspørgsmål. 

Vi vænnede vores dreng af med natamningen da han var 11-12 måneder. Han ville også have mælk konstant og vågnede kun kort op og sov videre efter amning. 

En dag besluttede vi at nu skulle det være slut og så tog vi simpelthen en weekend ud til det projekt. Første nat var forfærdelig, han græd og græd og vi trøstede og trøstede på andre måder -  det handler om at de skal vænne sig til at finde tryghed på andre måder Fx via sut, sang, nus, kram osv. Anden nat var lidt bedre og tredje nat vågnede han en gang - fik en tår vand og en sang og sov så til næste morgen.

Men når man tager kampen skal man være sikker på at det er det rigtige ( og være enige begge to om at det er nu)  og det rigtige tidspunkt og ikke give efter kl 03 om natten fordi det er hårdt eller man er uenig om afvænningen er det rigtige -   for så er det hele spildt og man kan starte forfra en anden dag. 

Anmeld Citér

26. december 2018

Lisette W

Oddi skriver:

Altså nu synes jeg måske han er lidt for lille til at undvære natamningen - men det er jo et holdningsspørgsmål. 

Vi vænnede vores dreng af med natamningen da han var 11-12 måneder. Han ville også have mælk konstant og vågnede kun kort op og sov videre efter amning. 

En dag besluttede vi at nu skulle det være slut og så tog vi simpelthen en weekend ud til det projekt. Første nat var forfærdelig, han græd og græd og vi trøstede og trøstede på andre måder -  det handler om at de skal vænne sig til at finde tryghed på andre måder Fx via sut, sang, nus, kram osv. Anden nat var lidt bedre og tredje nat vågnede han en gang - fik en tår vand og en sang og sov så til næste morgen.

Men når man tager kampen skal man være sikker på at det er det rigtige ( og være enige begge to om at det er nu)  og det rigtige tidspunkt og ikke give efter kl 03 om natten fordi det er hårdt eller man er uenig om afvænningen er det rigtige -   for så er det hele spildt og man kan starte forfra en anden dag. 

Jeg vil helst heller ikke stoppe med at amme endnu, men bare skære ned så det ikke er en gang i timen som det nogen gange er. Hvis vi kunne nøjes med en nat-amning ville jeg være glad. For nogle uger siden prøvede jeg at sove 2,5 time i træk og det var helt fantastisk! Min mand og jeg må lige tale om hvornår vi er klar for vi er begge hvad der føles som kronisk udmattede så vi kunne nemt give op kl 3 om natten... 

Anmeld Citér

26. december 2018

Lisette W

Tjullehej skriver:

Men problemet er jo så at han er mæt fra amning elle..? I så fald ville jeg skære endnu mere ned om dagen og erstatte med mad. 

Og mht amning om natten så har du jo meget mælk fordi du ammer meget. Det regulere sig jo. 

Jeg ville lade far tage 100 pct over - han lugter ikke af mælk. Og så ville jeg malke ud hvis du ikke kan holde de spændte bryster ud. Bare lige tage toppen.

Mine spiste på det tidspunkt tre gode måltider og fik en godnat flaske. Ingen opvågninger. 

Men det kræver mere almindelig mad i maven tror jeg.

Jeg må lige høre om min mand kunne være klar på at tage ham om natten. Jeg tvivler, på der vil gå meget mere end et kvarter før han vil give op og bede mig om at tage over

Anmeld Citér

26. december 2018

Abracadabra

Dit barn har lige nu et behov for amning for at falde i søvn, det er blevet hans rutine. Så alle småopvågninger kræver amning før søvnen indfinder sig igen. Det er en vanesag. Hvis I vil bryde vanen, skal amning og indsovning blive seperate ting. 

Så primært skal du holde HELT op med at amme ham i søvn. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.