Anonym skriver:
Jeg skriver heller ikke at det skulle ændre på om mange skriver det eller ej, men du beskriver selv i dit indlæg følgende:
“På babysider er det sådan nogenlunde normalt at tælle i “år komma måneder”. Og hvis man accepterer den regel, så er 1,5 netop 1 år og 5 måneder.”
Her tolker jeg det som værende normalt på babysider ifølge dig, jeg skriver bare at jeg ikke selv har skrevet sådan og heller ikke føler det normalt at skrive sådan.
Ja okay. “Sådan nogenlunde normalt” var ikke ment som at alle, og deriblandt dig, gør det - men at jeg har set det rigtig tit og hvor det virker til at folk fint forstår det. Men fair nok, det tager jeg til mig.
Jeg hæfter mig bare mest ved at folk siger det ikke giver nogen mening, at det er matematisk forkert og at 1,5 er lig med halvanden.
Men tallet 1,5 er meningsløst, hvis ikke man definerer relationen “,”. Så hvis man ser det som et decimaltal (som vi gør i daglig tale, da vores talsystem er de reelle tal), ja, så er det halvanden, men hvis man definerer det som relationen år-og-måneder, så giver det fin mening at det er 1 år og 5 måneder. Som andre nævner sker der rigtig meget på månedsbasis for børn på 1-3 år, hvorfor man beskriver barnets alder i år og måneder, og så synes jeg det er en superfin forkortelse på et børne-forum. Ligesom PB betyder Projekt Baby herinde, men i USA betyder det peanutbutter :-)
Men altså. Det er jo lige meget. Man kan bruge forkortelsen eller ej.
Anmeld
Citér