Hvad betyder 1,9 år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. december 2018

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg er pædagog i en vuggestue og der bruger vi betegnelsen 1,5 om 1 år og 5 måneder osv. 

Matematisk er det noget vrøvl, ja! Men for pædagoger er det en fin måde, at snakke om børns alder på. Da der ee store forskel på hvad man kan i året fra 1 til 2. 

Så ... vi snakker i halvandet år eller 1 år og 9 måneder. Kommabetegnelsen, gør det nemmere for os, at forstå hvor gammel barnet er og på den måde se hvor de er udviklingsmæssige ����

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2018

Anonym trådstarter

CKJ skriver:

Jeg er pædagog i en vuggestue og der bruger vi betegnelsen 1,5 om 1 år og 5 måneder osv. 

Matematisk er det noget vrøvl, ja! Men for pædagoger er det en fin måde, at snakke om børns alder på. Da der ee store forskel på hvad man kan i året fra 1 til 2. 

Så ... vi snakker i halvandet år eller 1 år og 9 måneder. Kommabetegnelsen, gør det nemmere for os, at forstå hvor gammel barnet er og på den måde se hvor de er udviklingsmæssige ����

Men der er jo allerede en nem måde at sige, at et barn er 1 år og 9 måneder. Det hedder 21 måneder. Ingen grund til at bruge matematik forkert, for det skaber netop bare mulighed for misforståelser 

Anmeld Citér

15. december 2018

Anonym

A38 skriver:

Det ændrer da ikke på at der er mange andre der skriver det. Jeg ser det tit både herinde og på min-mave fx. 

Anyway, det ændrer ikke på at man godt kan skrive det, hvis det er sådan man definerer det. Hvis man er i tvivl om modtageren forstår hvad man mener, må man jo uddybe lidt. Men i mine øjne er det en forkortelse i stil med mme, PB og møb.

Jeg skriver heller ikke at det skulle ændre på om mange skriver det eller ej, men du beskriver selv i dit indlæg følgende: 

“På babysider er det sådan nogenlunde normalt at tælle i “år komma måneder”. Og hvis man accepterer den regel, så er 1,5 netop 1 år og 5 måneder.”

Her tolker jeg det som værende normalt på babysider ifølge dig, jeg skriver bare at jeg ikke selv har skrevet sådan og heller ikke føler det normalt at skrive sådan. 

Anmeld Citér

15. december 2018

CKJ

Profilbillede for CKJ
Anonym skriver:

Men der er jo allerede en nem måde at sige, at et barn er 1 år og 9 måneder. Det hedder 21 måneder. Ingen grund til at bruge matematik forkert, for det skaber netop bare mulighed for misforståelser 

Jeg siger bare, at det er sådan det er  

jeg laver ikke reglerne. De fleste siger også åst - selvom det hedder Ost 

sådan er tingene vel bare ind imellem 

glædelig jul 

Anmeld Citér

15. december 2018

A38

Anonym skriver:

Jeg skriver heller ikke at det skulle ændre på om mange skriver det eller ej, men du beskriver selv i dit indlæg følgende: 

“På babysider er det sådan nogenlunde normalt at tælle i “år komma måneder”. Og hvis man accepterer den regel, så er 1,5 netop 1 år og 5 måneder.”

Her tolker jeg det som værende normalt på babysider ifølge dig, jeg skriver bare at jeg ikke selv har skrevet sådan og heller ikke føler det normalt at skrive sådan. 

Ja okay. “Sådan nogenlunde normalt” var ikke ment som at alle, og deriblandt dig, gør det - men at jeg har set det rigtig tit og hvor det virker til at folk fint forstår det. Men fair nok, det tager jeg til mig.

Jeg hæfter mig bare mest ved at folk siger det ikke giver nogen mening, at det er matematisk forkert og at 1,5 er lig med halvanden.

Men tallet 1,5 er meningsløst, hvis ikke man definerer relationen “,”. Så hvis man ser det som et decimaltal (som vi gør i daglig tale, da vores talsystem er de reelle tal), ja, så er det halvanden, men hvis man definerer det som relationen år-og-måneder, så giver det fin mening at det er 1 år og 5 måneder. Som andre nævner sker der rigtig meget på månedsbasis for børn på 1-3 år, hvorfor man beskriver barnets alder i år og måneder, og så synes jeg det er en superfin forkortelse på et børne-forum. Ligesom PB betyder Projekt Baby herinde, men i USA betyder det peanutbutter :-)

Men altså. Det er jo lige meget. Man kan bruge forkortelsen eller ej.

Anmeld Citér

15. december 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg har altid tænkt 1,5 som halvandet år. Men samtidig forstået at 1.9 betyder 1 år og 9 mdr. Netop fordi den rigtige definition af 1,9år ikke er relevant når vi taler om alder  

I min kommune siger alle fagfolk i øvrigt , at der skiftes til børnehave ved 2.10 år både personalet i Vuggestuen sagde det, og personalet i børnehaven .

Anmeld Citér

16. december 2018

Anonym

Altså i psykiatrien skriver vi 3,5 om børnenes alder som betydende 3 år og 5 mdr. Jeg skal for eksempel bruge den præcise alder, når jeg laver en psykologisk undersøgelse. Så et barn kan hos os være 3,11 år også, som i 3 år og 11 mdr. Min pointe er, at det kommer jeg nok også til at bære med over i det private  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.