Hvad betyder 1,9 år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.597 visninger
16 svar
42 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. december 2018

Anonym trådstarter

Okay, folkens. Måske et dumt spørgsmål. 

1,5 år betyder 18 måneder. Ikke?

Men når folk skriver, deres barn er 1,9 år - mener de så 1 år og 9 måneder? Eller mener de så 1 år og 10,8 måneder?

Hjælp 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2018

Anonym

Anonym skriver:

Men når folk skriver, deres barn er 1,9 år - mener de så 1 år og 9 måneder? Eller mener de så 1 år og 10,8 måneder?

Hjælp 

1,9 år er 1 år og 9 måneder. Dvs 1,5 år betyder 1 år og 5 mdr.

mange brugere komma betegnelsen de første 3-4 år. 

Ligesom man ofte måler i måneder de første 1-2 år

Anmeld Citér

15. december 2018

Anonym

Anonym skriver:

1,9 år er 1 år og 9 måneder. Dvs 1,5 år betyder 1 år og 5 mdr.

mange brugere komma betegnelsen de første 3-4 år. 

Ligesom man ofte måler i måneder de første 1-2 år

Men det giver jo ingen mening? Er 1 år og 10 måneder så 1,10 og 1 år og 11 måneder 1,11? 

1,5 må da være halvandet år og ergo 1 år og 6 måneder ellers må min logiske sans godt nok give fortabt . 

Jeg er ikke ts, men jeg har haft samme undren... 

Anmeld Citér

15. december 2018

Anonym

Anonym skriver:

Men det giver jo ingen mening? Er 1 år og 10 måneder så 1,10 og 1 år og 11 måneder 1,11? 

1,5 må da være halvandet år og ergo 1 år og 6 måneder ellers må min logiske sans godt nok give fortabt . 

Kan 1 år og 10 måneder er 1,10. Men der vil man normalt sige 22 mdr. 

Betwgnelsen bruges normalt først efter 2 års alderen. 

Og 1,5 er stadig 1 år og 5 mdr hvis man bruger betegnelsen. Men det er heller ikke forkert at det er halvandet år. Det er jo bare en udregning. 

Anmeld Citér

15. december 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Tak! Rent matematisk er det nemlig noget vrøvl.

Anmeld Citér

15. december 2018

Anonym

Det giver for mig heller ikke nogen som helst logisk mening at 1,5 år er 1 år og 5 måneder? 

1,5 på være 1 år og 6 måneder. 

Hvis det skal deles i kommatal vil jeg mene at 1 år og 5 måneder må hedde ca. 1,411764705882353 eller 17 måender, som giver mest mening. 

Jeg har også tit undret mig over betegnelsen og har ofte bare antaget at barnet må være 1 år + det løse. 

Og 1,5 år er lig med halvandet år(1 år og 6 måneder). 

Anmeld Citér

15. december 2018

A38

Det kommer jo an på hvilken regel man ligger bag, når man skriver det. På babysider er det sådan nogenlunde normalt at tælle i “år komma måneder”. Og hvis man accepterer den regel, så er 1,5 netop 1 år og 5 måneder. Men afsender og modtager skal være enige om den skrivemåde før det giver mening :-)

Anmeld Citér

15. december 2018

Anonym

A38 skriver:

Det kommer jo an på hvilken regel man ligger bag, når man skriver det. På babysider er det sådan nogenlunde normalt at tælle i “år komma måneder”. Og hvis man accepterer den regel, så er 1,5 netop 1 år og 5 måneder. Men afsender og modtager skal være enige om den skrivemåde før det giver mening :-)

Jeg har været på babyside i mange år, flere forskellige. Og jeg har aldrig selv skrevet 1,4 eller 1,5. Så har jeg beskrevet det i måneder. Altså 1 år og 4 måneder. Eller 16 måneder. 

Anmeld Citér

15. december 2018

A38

Jeg har været på babyside i mange år, flere forskellige. Og jeg har aldrig selv skrevet 1,4 eller 1,5. Så har jeg beskrevet det i måneder. Altså 1 år og 4 måneder. Eller 16 måneder. 

Det ændrer da ikke på at der er mange andre der skriver det. Jeg ser det tit både herinde og på min-mave fx. 

Anyway, det ændrer ikke på at man godt kan skrive det, hvis det er sådan man definerer det. Hvis man er i tvivl om modtageren forstår hvad man mener, må man jo uddybe lidt. Men i mine øjne er det en forkortelse i stil med mme, PB og møb.

Anmeld Citér

15. december 2018

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Anonym skriver:

Hjælp 

jeg har det lige som dig, når jeg ser 1,5 år tænker jeg at barnet er 18 måneder gammel, men 1,9 bliver jeg i tvivl.

Hvis jeg skulle skrive det fra en PC/mobil der har ½-tegnet vil jeg personligt selv skrive 1½ år, men er der ikke ½-tegnet vil jeg bruge 18 mdr. i stedet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.