Hvornår betragtes man som enlig forsørger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.524 visninger
13 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. november 2018

Anonym trådstarter

Jeg håber der er en herinde, der måske ved noget om det 

sagen er, at min kæreste og faren til vores barn har fået elevplads i den anden ende af landet. De hænger ikke på træerne, så sådan er det bare. Han har så fået mulighed for at leje et værelse hos et familiemedlem, og kommer så hjem ca. 3 weekender i måneden, altså sover hjemme 6 nætter månedligt. Han skal jo selv betale for sit eget derovre og han skal vel egentlig også flytte adresse, eftersom han er derovre langt over halvdelen af tiden? 

Men hvis han flytter adresse, er jeg så enlig forsørger? Jeg er på SU, og har ca. 1,5 år tilbage. Vores barn er 2 år. Skal han betale børnepenge? Vi er jo stadig kærester men bor ikke samme. Der er ca. 1,5 år det kommer til at stå på. 

Nogle eksperter eller andre vidende på området? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2018

Anonym

Anonym skriver:

Jeg håber der er en herinde, der måske ved noget om det 

sagen er, at min kæreste og faren til vores barn har fået elevplads i den anden ende af landet. De hænger ikke på træerne, så sådan er det bare. Han har så fået mulighed for at leje et værelse hos et familiemedlem, og kommer så hjem ca. 3 weekender i måneden, altså sover hjemme 6 nætter månedligt. Han skal jo selv betale for sit eget derovre og han skal vel egentlig også flytte adresse, eftersom han er derovre langt over halvdelen af tiden? 

Men hvis han flytter adresse, er jeg så enlig forsørger? Jeg er på SU, og har ca. 1,5 år tilbage. Vores barn er 2 år. Skal han betale børnepenge? Vi er jo stadig kærester men bor ikke samme. Der er ca. 1,5 år det kommer til at stå på. 

Nogle eksperter eller andre vidende på området? 

Jeg vil mene du er enlig forsøger ja. Men ring til udbetaling Danmark og snak med dem. De kender de endelige regler  

Anmeld Citér

29. november 2018

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Hvis han flytter sin adresse så ja, så vil du blive regnet som enlig forsørger, og din kæreste skal i princippet betale børnepenge til dig for at overholde sin forsørgerpligt. Der er dog ingen der kommer efter jer hvis I aftaler at han ikke skal det. Vær dog opmærksom på at han ikke må hjælpe dig økonomisk på anden vis.

Da min datter blev født var jeg kæreste med hendes far, men vi boede ikke sammen. Han betalte børnepenge og jeg fik tilskud som enlig.

Anmeld Citér

30. november 2018

Tante15

så jeres økonomi og fælles husførelse er adskilte?

ring til udbetaling DK. 

Anmeld Citér

30. november 2018

Anonym

Jeg er usikker på om du er enlig forsøger. Jeg har stået i det før og var ikke enlig forsørger. Jeg står også i det nu - far flere 100 km væk og endda bopæl i udlandet. Jeg kan desværre ikke gælde som enlig forsøger da vi har barn sammen og er kærester. Men ring og spørg konkret til jeres situation.

Anmeld Citér

30. november 2018

Tante15

er det ikke rigtigt forstået, at den eneste ændring er en elevplads hvor han ikke kan komme hjem hverdag, og derfor skal have logi i hverdagene, men jeres forhold fortsætter som hidtil bortset fra han ikke sover hjemme hverdag?

Anmeld Citér

30. november 2018

Anonym trådstarter

Tante15 skriver:

er det ikke rigtigt forstået, at den eneste ændring er en elevplads hvor han ikke kan komme hjem hverdag, og derfor skal have logi i hverdagene, men jeres forhold fortsætter som hidtil bortset fra han ikke sover hjemme hverdag?

Jo, det er korrekt. Også flytter han jo og er væk så meget at han påtænker at flytte adresse så han får posten hvor han er mest. Han vil have meget weekendarbejde, så det er mellem 2-3 weekender i måneden han kan være hos os. Men jo, vi forbliver kæreste, men han har sin egen husleje at betale også  men ja, må nok hellere ringe til udbetaling Danmark og forhøre om reglerne helt præcist

Anmeld Citér

30. november 2018

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

Min kæreste arbejdede i et år i København mens jeg stadig boede på Bornholm med vores datter. Han kom hjem hver weekend og jeg kunne derfor ikke få SU som enlig - men til gengæld kunne have søgt om pendler tillæg hvis vi havde haft behov for det. 

Anmeld Citér

30. november 2018

Ano18

Jeg er næsten 110% sikker på du ikke er enlig forsørger. Han må slet ikke sove hos dig eller være en del af husholdningen, hvis du skal få offentlige ydelser

Anmeld Citér

30. november 2018

Anonym

Ano18 skriver:

Jeg er næsten 110% sikker på du ikke er enlig forsørger. Han må slet ikke sove hos dig eller være en del af husholdningen, hvis du skal få offentlige ydelser

Det passer ikke. Han må godt sove der. Men kun x antal dage i ugen. Og når han er der må han ikke bidrage med husholdningen. Men det er der ingen der kan holde øje med 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.