Jeg er så træt lige nu!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. november 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi
Anonym skriver:

Tak for alle svarene!

Ja det er bare benhård at være forældre! Det er nu heldigt at de unger er helt bøvlet værd!

Min mand arbejde skiftende arbejdstider. Hvilket vil sige at han nogen gange arbejder om natten, nogen gange om aftenen og nogen gange om dagen. Det kan derfor i hverdagen være lidt svært at bruge ham om natten. Og ud over det, sover han som en sten og jeg sover let. Jeg vågner af alt! Så hvis han skulle vågne for at skifte ble, vugge, trøste osv., ville jeg alligevel ikke falde i søvn, før der var ro igen. Og jeg synes ikke der er grund til at vi begge får ødelagt nattesøvnen...

Lige nu sover min lille pige da heldigvis! Så nu vil jeg også ligge mig, så jeg kan få indhentet nogle timer!

Min mand arbejder også skiftende arbejdstider, på alle tider af døgnet. Men så kan han jo netop aflaste på andre tidspunkter - hvor du så kan sove. 

Jeg sov ofte fra kl. 17-18 stykker når min mand mødte nat kl. 22 (han er jo oppe så skal heller ikke vågne op som du nævner er et problem hos jer og kan stå for aftenbad, putning osv.).... Og så havde jeg da fået nogle timers sammenhængende inden han tog på arbejde - men jeg vil give dig ret, det er monster hårdt når ens mand arbejder skiftende vagter og man ikke kan regelmæssigt aflastes hver weekend eller noget, som andre kan. 

Min mand skulle "lære" at vågne og har hørt fra flere veninder at det vidst er et udbredt fænomen. Jeg har flere gange været gået på wc om natten hvor jeg er kommet ind til et grædende barn og en mand der snorksov -, fik han det jo super skidt af og har efterfølgende lært at vågne. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2018

Loa

Oddi skriver:

Min mand arbejder også skiftende arbejdstider, på alle tider af døgnet. Men så kan han jo netop aflaste på andre tidspunkter - hvor du så kan sove. 

Jeg sov ofte fra kl. 17-18 stykker når min mand mødte nat kl. 22 (han er jo oppe så skal heller ikke vågne op som du nævner er et problem hos jer og kan stå for aftenbad, putning osv.).... Og så havde jeg da fået nogle timers sammenhængende inden han tog på arbejde - men jeg vil give dig ret, det er monster hårdt når ens mand arbejder skiftende vagter og man ikke kan regelmæssigt aflastes hver weekend eller noget, som andre kan. 

Min mand skulle "lære" at vågne og har hørt fra flere veninder at det vidst er et udbredt fænomen. Jeg har flere gange været gået på wc om natten hvor jeg er kommet ind til et grædende barn og en mand der snorksov -, fik han det jo super skidt af og har efterfølgende lært at vågne. 

Hvordan har din mand “lært” at vågne?? 

For min mand har efter to børn stadig ikke lært det, og påstår han altså ikke kan lære bare lige at vågne, medmindre han er alene med pigerne 

Anmeld Citér

20. november 2018

Anonym trådstarter

Oddi skriver:

Han er heldigvis rigtig god til at ta vores datter når han er hjemme, så jeg kan få en lur, ta et bad, tage ned og træne osv. Så han er en rigtig stor hjælp, men om natten er jeg alene med det. Lige meget om han er hjemme eller ligger og sover. Og jeg kan ikke nænne at vække ham. Han knokler jo på arbejde hver dag og hvis han skal være noget værd når han er hjemme, skal han have noget søvn. Så det sker kun når det virkelig brænder på!

Hun har heldigvis sovet godt i nat, for første gang i 8 dage. Så jeg fik nogle sammenhængende timer. Det gør noget rigtig godt ved overskuddet!

Anmeld Citér

20. november 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi
Loa skriver:

Hvordan har din mand “lært” at vågne?? 

For min mand har efter to børn stadig ikke lært det, og påstår han altså ikke kan lære bare lige at vågne, medmindre han er alene med pigerne 

Tja jeg ved det faktisk ikke helt. Jeg tror måske også det handler lidt om indstilling. Min mand ville at vi skulle deles om alt og kunne aflaste hinanden, så det var kun da vores søn var helt nyfødt at han ikke vågnede. Vi talte en del om det, og blev begge enige om at alt andet end amning om natten var vi fælles om. I starten puffede jeg altså til ham når det var hans tur til at skifte, vugge osv og så sov jeg videre. Idag vågner jeg som regel først hvis vores søn vågner om natten (du ved, mor intuitionen) men der går max et par sekunder så vågner min mand også og vi skiftes til at hente vand, give sut etc. Nu er vores søn så også 3 år så han vågner jo ikke så meget mere om natten, men det bliver spændende at se hvordan nætterne kommer til at gå om 4 måneder når baby2 kommer til verden

Hvis din mand vågner når han er alene med pigerne er det vidst ikke fordi han fysisk ikke kan vågne - han vælger nok bare at " ignorere" det på et eller andet niveau - nok fordi han ved du er der og vågner, han er måske mere obs på pigerne når han er alene og slapper mere af når du er der. 

Anmeld Citér

20. november 2018

Lisette W

Anonym skriver:

Jeg har været velsignet med en baby der har sovet forholdsvis godt siden hun var ca 1 mrd gammel. Sovet 10-12 timer om natten, afbrudt af 3 amninger og falder hurtigt i søvn efter. Gode lange lure i løbet af dagen osv.

Hun er 3 måneder nu og den sidste uge har hun sovet så dårligt! Hun er vågnet rigtig mange gange i løbet af natten (ca 1 gang i timen) og skal have hjælp til at falde i søvn igen (sut, aes, ammes, vugges osv). Desuden er hendes lure meget korte og hun vågner efter 30 minutter og kan ikke falde i søvn igen. 

Hun har haft lidt svært ved at komme af med afføring og der er gået flere dage mellem at hun har skidt (normalt 1-2 gange dagligt) og jeg ved ikke om det måske er det der generer hende.

Jeg er smadret! Jeg sad og tuede det halve af natten fordi jeg næsten ikke havde sovet, for hver gang jeg lige var faldet i søvn igen, så vågnede baby. Far ligger ved siden af og sover fra det hele, med mindre hun græder meget højt, men i nat måtte jeg vække ham og få noget hjælp, for jeg var klar til at stille hende ud til storskrald! 

Jeg ved ikke hvad jeg vil med mit indlæg, andet end at få luftet ud. Måske det er karma fordi hun har været så nem indtil nu? Måske er det bare prutter der generer hende

Har du prøvet at lave cykleben med hende? Det kan hjælpe på maven, evt. Få sundhedspjesken til at vise dig hvordan. At gå med den lille i abegreb kan også hjælp på deres maver. Når jeg var ved at smide ungen ud af vinduet begyndte jeg at synge. Jeg synger virkelig dårligt men det hjælp alligevel. Jeg får tankerne væk fordi jeg prøver at huske teksten og holder mig selv vågen + beroliger baby. Sidste råd er at amme liggende. Luk øjnene så snart hun har fået fat og kan du ikke sove imens så får du i det mindste hvilet dig lidt. Hun skal nok vække dig hvis brystet falder ud af munden. De der 15 min. søvn er også hårde men bedre end ingen søvn. 

Anmeld Citér

20. november 2018

Black Rose

Anonym skriver:

Tak for alle svarene!

Ja det er bare benhård at være forældre! Det er nu heldigt at de unger er helt bøvlet værd!

Min mand arbejde skiftende arbejdstider. Hvilket vil sige at han nogen gange arbejder om natten, nogen gange om aftenen og nogen gange om dagen. Det kan derfor i hverdagen være lidt svært at bruge ham om natten. Og ud over det, sover han som en sten og jeg sover let. Jeg vågner af alt! Så hvis han skulle vågne for at skifte ble, vugge, trøste osv., ville jeg alligevel ikke falde i søvn, før der var ro igen. Og jeg synes ikke der er grund til at vi begge får ødelagt nattesøvnen...

Lige nu sover min lille pige da heldigvis! Så nu vil jeg også ligge mig, så jeg kan få indhentet nogle timer!

Vi har en dreng på fire måneder herhjemme. I hverdagene hvor far skal på arbejde tager jeg nætterne selv, men i weekenden eller ved andre fridage, gør vi det sådan herhjemme, at far ordner bleskift og eventuelt får ro på sønnike bagefter til han sover. Far vågner ikke af sig selv, men så vækker jeg ham. Nok skal jeg alligevel vågne for at amme, men det gør altså en kæmpe forskel, at jeg ikke skal stå op for at skifte ble! Jeg falder meget hurtigere i søvn bagefter, og de gange hvor han er blevet ammet først, kan jeg jo lægge mig til ro når de skifter ble, for så putter far bare - vi bytter bare side i sengen, så han ligger ved sønnens bedside crib.

Nogle weekender bytter vi side af sengen allerede når vi går i seng, for jeg vågner ikke lige så let og sover faktisk bedre, når jeg lige ligger den meter længere væk (har nemlig tendens til altid at vende mod sønnen, når jeg sover, og samme sovestilling en hel nat er ikke rart). Er nætterne helt umulige i en længere periode, aflaster far når han kommer hjem fra job, så jeg kan få sovet igennem  Selvom han er på job, er han også en vigtig medspiller herhjemme - for jeg kan ikke være på 24/7, i de perioder hvor vores dreng kun sover i meget kort tid ad gangen 

Anmeld Citér

20. november 2018

Anonym trådstarter

Lisette W skriver:

Har du prøvet at lave cykleben med hende? Det kan hjælpe på maven, evt. Få sundhedspjesken til at vise dig hvordan. At gå med den lille i abegreb kan også hjælp på deres maver. Når jeg var ved at smide ungen ud af vinduet begyndte jeg at synge. Jeg synger virkelig dårligt men det hjælp alligevel. Jeg får tankerne væk fordi jeg prøver at huske teksten og holder mig selv vågen + beroliger baby. Sidste råd er at amme liggende. Luk øjnene så snart hun har fået fat og kan du ikke sove imens så får du i det mindste hvilet dig lidt. Hun skal nok vække dig hvis brystet falder ud af munden. De der 15 min. søvn er også hårde men bedre end ingen søvn. 

Vi har prøvet cykelben og massage af maven og zoneterapi punkter osv. Det virker faktisk til at der er kommet styr på pigens mave! Og hun er meget mere tilpas og afslappet nu. Så hun tog en lur på 4 timer i formiddags! Så der fik både mig og far en god skraber. Og nu ligger hun lige så stille og sover i hendes seng. Så forhåbenlig var det bare lige noget mave bøvl vi skulle over, så vi alle sammen kan gå vores nattesøvn tilbage.

De første par måneder lå jeg altid ned når jeg ammede om natten, fordi det var meget nemmere for mig at falde i søvn bagefter, end hvis jeg sad op. Men af en eller anden grund begyndte baby at sluge Mega meget luft når vi lå ned. Og hvis hun skal op og bøvse bagefter, er det meget sværere at få hende til at faldet i søvn igen.

Anmeld Citér

20. november 2018

Anonym trådstarter

Måske det her lyder dumt, men skiftet i alle sammen ble om natten? Flere beskriver at far klare bleskift om natten men det er altså virkelig sjældent at vi skifter ble om natten. Hvis vi gør, vågner baby alt for meget og så kan vi nærmest lige så godt droppe at få hende til at sove igen. Selvfølgelig hvis der er afføring skifter vi, men tis ble skifter vi ikke før om morgenen. Er det helt forkert?

Anmeld Citér

20. november 2018

HBV

Nej sgu  klassisk begynderfejl at skifte ble om natten, hvis det kun er en tisse ble.  Så jeg synes du gør det helt rigtige 

Anmeld Citér

21. november 2018

Black Rose

Anonym skriver:

Måske det her lyder dumt, men skiftet i alle sammen ble om natten? Flere beskriver at far klare bleskift om natten men det er altså virkelig sjældent at vi skifter ble om natten. Hvis vi gør, vågner baby alt for meget og så kan vi nærmest lige så godt droppe at få hende til at sove igen. Selvfølgelig hvis der er afføring skifter vi, men tis ble skifter vi ikke før om morgenen. Er det helt forkert?

Vi skifter heller ikke altid tisbleer  Den først måned var nærmest alle bleer “med gevinst”, derefter var vi i en lang periode ikke oppe om natten. Efter første vaccination var vi dog tilbage ved mange lortebleer og ofte en til to af dem om natten.

For tiden er vi nødt til også at skifte i hvert fald én tisble om natten, hvis ikke der har været en lorteble, for bleen er altså noget tung klokken 3, når han ikke har været skiftet siden puttetid mellem 18 og 19 om aftenen  Det er dog kun fordi bleen bliver så tung, gør den ikke det, ville jeg ikke stå op og skifte om natten

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.