1. gangsfødende sendes nu hjem efter 4 timer!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.526 visninger
12 svar
24 synes godt om
15. november 2018

Miti's mama

Hvad siger i om denne her?

1. gangsfødende på rigshospitalet sendes nu hjem efter max 4 timer.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/rigshospitalet-nedlaegger-barselsafsnittet-paa-patienthotellet

Jeg fik max 8 timer som 2. gangsfødende! Kan slet ikke forestille mig at skulle gå nogen som helst steder (og slet ikke hvis man skal med bus og tog) efter kun 4 timer første gang 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2018

Konjac

Profilbillede for Konjac
Miti's mama skriver:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/rigshospitalet-nedlaegger-barselsafsnittet-paa-patienthotellet

Jeg fik max 8 timer som 2. gangsfødende! Kan slet ikke forestille mig at skulle gå nogen som helst steder (og slet ikke hvis man skal med bus og tog) efter kun 4 timer første gang 

Det har de gjort på Kolding sygehus i mange år. 

Fødte min den første for 6 år siden, og det var anbefalingen. Hvis altså alle har det godt, amningen fungerer og moderen kan tisse. Jeg fik et akutnummer jeg kunne ringe til, indtil sundhedsplejersjen ville komme. 

For os fungerede det rigtig godt. Vi kunne komme hjem og sove i egen seng og være i rolige og vante omgivelser

Anmeld Citér

16. november 2018

Soonmom

Jeg synes det lyder fint og dejligt - du kommer jo ikke hjem efter 4 timer hvis der er/har været komplikationer.

Jeg skulle være der indtil søndag første gang (fødte fredag)  øv hvor jeg hadede det, heldigvis havde vi enestue eller var jeg smuttet. Anden gang skulle vi blive og sover der, kan faktisk ikke huske hvorfor 

Anmeld Citér

16. november 2018

KommendeMor88

Profilbillede for KommendeMor88

Der er kun én pengepulje, som skal fordeles og egentlig synes jeg det er et ok sted at spare, så der er lidt flere penge til de alvorligt syge. Eller ideelt set til et par ekstra jordemødre.

Anmeld Citér

16. november 2018

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Altså hvis man har problemer eller er rigtig usikker og utryg, så bliver man ikke sendt hjem.. Men føler man sig klar til det, så bliver man.. Sådan tror jeg, at det er i hele landet.. 

Vi har været derinde i 2,5 dag, og jeg var virkelig glad for at komme hjem! Også selvom jeg havde en smule problemer med amningen engang imellem

Anmeld Citér

16. november 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Miti's mama skriver:

Det tror jeg skam ikke er noget nyt. Hvis der er styr på det hele, så er der jo ikke nogen grund til at være der. (Og der er flere der bare gerne vil hjem igen og være i eget hjem som en lille familie)

Men som andre siger, hvis der er problemer, for tidligt født, eller andet, så sender dem jo nok ikke hjem efter 4 timer.

Anmeld Citér

16. november 2018

Rockertand

Miti's mama skriver:

Det er fint.

Man kan tage taxa hjem, hvis man ikke ønsker offentlig transport.

Anmeld Citér

16. november 2018

lineog4

Miti's mama skriver:

Jeg synes vi har et samfund, der efterhånden har en økonomisk forståelse på linje med at man tisser i bukserne for at holde varmen i frostvejr. 

Ja så sparer vi sengepladser, men har et lille stille bud på det kan betyde flere genindlæggelser, flere akutbesøg af sundhedsplejrske, måske mere gulsot fordi der er flere nyfødte der ikke får nok væske og næring til st få leveren ordentlig i gang.

Da man valgte at spare på fødselsforberedelse så man en stigning af kejsersnit fx.

Derudover tænker jeg, at det kommer til at koste på børnelægekontoen og/Eller hos de praktiserende læger. For en nyfødt skal tilses af kompetent personale enten før eller kort tid efter de er kommet hjem især med forældre der ikke har erfaring med babyer. Jeg kom hjem ambulant efter 2. Fødsel, hun var ikke blevet tilset af en læge og min egen praktisernede læge havde føest tid efter en uge før det var jo ikke akut - hun nåede ikke den tid for var død inden. Ikke for at måle fanden på væggen, men vi kan vel for pokker ikke have så lidt penge i en af de rigeste nationer så vi ikke kan have et tilbud om i det mindste et døgn til nybagte forældre. Og ja jeg ved godt vi ikke har råd til alt, men der er lige pt råd til fx skattelettelser og gyldne håndtryk, så helt så dårligt økonomisk står der vist ikke til.

Anmeld Citér

16. november 2018

Ciss

lineog4 skriver:

Jeg synes vi har et samfund, der efterhånden har en økonomisk forståelse på linje med at man tisser i bukserne for at holde varmen i frostvejr. 

Ja så sparer vi sengepladser, men har et lille stille bud på det kan betyde flere genindlæggelser, flere akutbesøg af sundhedsplejrske, måske mere gulsot fordi der er flere nyfødte der ikke får nok væske og næring til st få leveren ordentlig i gang.

Da man valgte at spare på fødselsforberedelse så man en stigning af kejsersnit fx.

Derudover tænker jeg, at det kommer til at koste på børnelægekontoen og/Eller hos de praktiserende læger. For en nyfødt skal tilses af kompetent personale enten før eller kort tid efter de er kommet hjem især med forældre der ikke har erfaring med babyer. Jeg kom hjem ambulant efter 2. Fødsel, hun var ikke blevet tilset af en læge og min egen praktisernede læge havde føest tid efter en uge før det var jo ikke akut - hun nåede ikke den tid for var død inden. Ikke for at måle fanden på væggen, men vi kan vel for pokker ikke have så lidt penge i en af de rigeste nationer så vi ikke kan have et tilbud om i det mindste et døgn til nybagte forældre. Og ja jeg ved godt vi ikke har råd til alt, men der er lige pt råd til fx skattelettelser og gyldne håndtryk, så helt så dårligt økonomisk står der vist ikke til.

Jeg er så enig med dig!

Det er jo ikke for at give folk et gratis hotelophold, at man ikke tidligere har sendt folk så hurtigt hjem. 

I tillæg er det jo let for en usikker førstegangs at blive presset til at tage hjem, selvom instinkterne siger, at her er der noget galt. Jeg oplevede det selv med min første. Jeg havde fornemmelsen af, at hun ikke opførte sig normalt, men jeg var jo uerfaren og usikker, så jeg blev ikke taget alvorlig, når jeg spurgte, og jeg havde ikke selvtillid nok til at kræve det undersøgt, så vi blev sendt hjem. Det resulterede så i en genindlæggelse. Sådanne sager vil der jo sansynligvis blive flere af. 

Anmeld Citér

16. november 2018

lineog4

Ciss skriver:

Jeg er så enig med dig!

Det er jo ikke for at give folk et gratis hotelophold, at man ikke tidligere har sendt folk så hurtigt hjem. 

I tillæg er det jo let for en usikker førstegangs at blive presset til at tage hjem, selvom instinkterne siger, at her er der noget galt. Jeg oplevede det selv med min første. Jeg havde fornemmelsen af, at hun ikke opførte sig normalt, men jeg var jo uerfaren og usikker, så jeg blev ikke taget alvorlig, når jeg spurgte, og jeg havde ikke selvtillid nok til at kræve det undersøgt, så vi blev sendt hjem. Det resulterede så i en genindlæggelse. Sådanne sager vil der jo sansynligvis blive flere af. 

Hører man sige: jamen hvis man har behov så kan man blive. Jo men hvem definerer behov, hvilke behov er legitime i forhold til at få lov til at blive, er der fx er behov for ar blive, at man er usikker og aldrig har haft en nyfødt i armene? Eller er det først behov når ringmusklen er sprunget? Er det et behov når man siger man er usikker på amning, for at tale om en amning er etableret efter 4 timer er vist utopisk. Eller er det først et behov mor har mistet for meget blod eller apgarscoren var lav.

Igen igen lytter man ikke til de der er professionelle inden for faget, der spares og spares og spares og man dækker det ind i ord om det er bedst også selvom fagpersoner er uenige.... 

Jeg forstår ikke vores prioriteringer....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.