Hvorfor siger hun at vi slår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.536 visninger
9 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. november 2018

Anonym trådstarter

Jeg har en datter som er meget tæt på 3 år. Den seneste uge er hun begyndt at sige ting som ikke passer. Det startede med at hun sagde at dagplejemor slog hende. Det ved vi at det ikke passer. 

Så igår på vej hjem fra dagpleje siger hun ud af den blå luft: du slår mig mor! Jeg blev sådan helt paf og sagde til hende at det må hun ikke sige for mor slår hende ikke og så gjorde jeg ikke mere i det.

idag har jeg været hjemme med hende og hun sidder og spiller iPad og kigger pludselig op og siger så "du slår mig mor". Denne gang fik jeg helt ondt i maven. Troede det var en engangs ting i går så at hun sagde det igen gjorde mig helt bekymret for hvad hun så ikke kan finde på at sige om mig i dagplejen. Denne gang spurgte jeg hende "har mor slået dig" hvortil hun svarede nej. Så jeg fortæller hende at man ikke må sige sådan noget når det ikke er rigtigt for så bliver mor ked af det. 5 minutter senere "du slår mig ikke mor". 

Senere taler vi over FaceTime med hendes mormor hvor hun midt i det hele siger "du skælder mig ud mormor"- slet heller ikke rigtigt. 

Hvorfor siger hun pludselig sådan? Hun er en vildt nem og kærlig pige som vi nærmest aldrig har behov for at irettesætte på så det er ikke engang sådan at vi kan have skældt hende ud hvortil hun har følt det var slemt. 

Jeg er VILDT bekymret for om hun kan finde på at sige til andre at jeg/vi slår hende og dagpæejen fx så sender en Underretning ��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. november 2018

Sprit25

Jeg husker stadig da jeg står midt ude i en restaurant og min datter skriger: AV AV mor. Ikke slå! Mormor, mor slår. 

Jeg tog hendes væk fra nakken. Det gør børn bare. Du får ikke en underretning på dit barn siger det. Men hvis der så er blåmærker samtidig

Anmeld Citér

14. november 2018

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Jeg husker stadig da jeg står midt ude i en restaurant og min datter skriger: AV AV mor. Ikke slå! Mormor, mor slår. 

Jeg tog hendes væk fra nakken. Det gør børn bare. Du får ikke en underretning på dit barn siger det. Men hvis der så er blåmærker samtidig

Det håber jeg virkelig du har ret i �� Hørte bare engang at de SKAL reagere hvis et barn siger sådan noget uanset hvad. 

Håber det bare er en kort fase og det går hurtigt over for hold da op det gør mig helt nervøs.

Anmeld Citér

14. november 2018

Soonmom

Altså min dreng på 2,9 år siger hele tiden at han har ondt i maven og at x kastet op.

- han har hørt det fordi jeg havde ondt i maven for nogle uger siden og far kastet op en weekend

Han siger også der er krokodiller udenfor når det er mørk og meget andet der er åbenlyst forkert. 

Det er helt normalt at de leger med at lyve/fantasi nu, noget er self mere hensigtsmæssigt end andet., så mon ikke der er nogen der har slået i vg/bh og hun så leger med det.

Jeg ville bare informere pædagogerne om det, ligesom vi gjorde da min ældste blev ved med at sige at lillebror havde kastet op (bare så pædagogerne ikke troede vi havde sendt ham af sted  hvis han havde kastet op   &nbsp 

Anmeld Citér

15. november 2018

Victu

Nu får du en kort historie fra mit eget liv som er blevet fortalt til mig da jeg selv var for lille til at jeg kan huske noget derfra:

Jeg har fået at vide at nede hos min Farmor havde min lillesøster (2 år yngre end mig) sagt at Mor slår. Min Farmor vidste først ikke hvad hun skulle stille op, men valgte at fortælle det til min Mor – som virkelig aldrig kunne finde på at slå! Min Mor valgte at spørge mig hvordan vi blev behandlet i dagplejen da jeg var de 2 år ældre. Det viste sig så at vores dagplejemor var tilbøjelig til at være hård ved os og da min søster ofte var ude på balade, så gik det nok mest ud over hende. Men fordi min søster ikke var særlig gammel kunne hun ikke sætte sig ordentligt ind i hvad der foregik og derfor ikke fortælle det ordentligt videre – hun vidste bare at nogen slog hende og at det skulle fortælles til nogen hun føler sig tryg ved.

Det er vist også noget med at det først er ved en 3-4 års alderen at børn ved at en person kan have flere humører. Før de opdager det ser de deres mor som to personer: en "god mor" og en "ond mor" – så hende der fortæller historier og hende siger man skal i bad når ikke man vil.

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at spørge mere præcist ind til hvem der slår – gerne som du gjorde med "slår mor dig?". Det er ikke umuligt at hun bliver slået eller måske bare skældt ud af nogen – måske endda andre børn. Men jeg ville helt sikkert tage det alvorligt.

Anmeld Citér

15. november 2018

Anonym

Sprit25 skriver:

Det passer altså ikke, at der skal være blå mærker samtidig. 

Fagpersonale SKAL sende en underretning, hvis børn fortæller at de bliver slået. Det er kommunens ansvar, at fastslå om det er rigtigt eller ej. Ikke de mennesker der passer børnene.

Anmeld Citér

15. november 2018

Sprit25

Anonym skriver:

Det passer altså ikke, at der skal være blå mærker samtidig. 

Fagpersonale SKAL sende en underretning, hvis børn fortæller at de bliver slået. Det er kommunens ansvar, at fastslå om det er rigtigt eller ej. Ikke de mennesker der passer børnene.

Nej, som fagperson kunne jeg ALDRIG drømme om at sende en underretning fordi et barn på 3 år siger: Mor slår.. Jeg ville lige vende den med mor også holde øje med mærker

Anmeld Citér

15. november 2018

Mortilmajbørn

Børn i den alder kan fortælle det mærkeligste historier. Jeg ville ikke lægge for meget i det. Jeg har en dreng på 2,5 år og en lille baby på 6 måneder. Da baby var mindre havde han en dag en rift i ansigtet efter at have kradset sig. Far, baby og storebror sidder sammen i sofaen, hvor far retorisk spørg baby hvad han dog har lavet. Min store dreng fortæller dybt alvorligt en længere historie om, at mor, baby og ham var ude og lege i haven. Og så taber mor baby ned på græsset, så han slår hovedet. Av av baby græder, men så puster vi bare på lillebror og så var lillebror glad igen. 

Vi havde slet været i haven den dag. Og jeg havde selvfølgelig ikke tabt ham. Hvordan han fandt på historien ved jeg ikke, men der var ikke den mindste sandhed i den. 

Anmeld Citér

15. november 2018

Anonym

Sprit25 skriver:

Nej, som fagperson kunne jeg ALDRIG drømme om at sende en underretning fordi et barn på 3 år siger: Mor slår.. Jeg ville lige vende den med mor også holde øje med mærker

Men du må du IKKE. Punktum. 

Det står klokkeklart beskrevet i retningslinierne. 

Anmeld Citér

15. november 2018

God-mor

Anonym skriver:

Jeg har en datter som er meget tæt på 3 år. Den seneste uge er hun begyndt at sige ting som ikke passer. Det startede med at hun sagde at dagplejemor slog hende. Det ved vi at det ikke passer. 

Så igår på vej hjem fra dagpleje siger hun ud af den blå luft: du slår mig mor! Jeg blev sådan helt paf og sagde til hende at det må hun ikke sige for mor slår hende ikke og så gjorde jeg ikke mere i det.

idag har jeg været hjemme med hende og hun sidder og spiller iPad og kigger pludselig op og siger så "du slår mig mor". Denne gang fik jeg helt ondt i maven. Troede det var en engangs ting i går så at hun sagde det igen gjorde mig helt bekymret for hvad hun så ikke kan finde på at sige om mig i dagplejen. Denne gang spurgte jeg hende "har mor slået dig" hvortil hun svarede nej. Så jeg fortæller hende at man ikke må sige sådan noget når det ikke er rigtigt for så bliver mor ked af det. 5 minutter senere "du slår mig ikke mor". 

Senere taler vi over FaceTime med hendes mormor hvor hun midt i det hele siger "du skælder mig ud mormor"- slet heller ikke rigtigt. 

Hvorfor siger hun pludselig sådan? Hun er en vildt nem og kærlig pige som vi nærmest aldrig har behov for at irettesætte på så det er ikke engang sådan at vi kan have skældt hende ud hvortil hun har følt det var slemt. 

Jeg er VILDT bekymret for om hun kan finde på at sige til andre at jeg/vi slår hende og dagpæejen fx så sender en Underretning ��

Det er faktisk ret normalt, at børn kan finde på at sige sådan noget uden at der er noget om snakken overhovedet. Da vores datter var 3 år havde hun det med at råbe AV AV mor du niver midt i Irma eller Brugsen når hun ikke fik sin vilje. Ingen har nogensinde nevet hende eller andet i den dur, og aner ikke her 3 år efter hvorfor hun havde sådan en periode. Min venindes datter sagde også "far slår" i en periode, og min venindes mand havde det så forfærdeligt over at hun sagde sådan noget, og de sagde det til dagplejemoren så de kom hende i forkøbet hvis hun skulle sige noget dernede. Tror bare det er en fase nogle børn har, og så har de måske set noget på ipaden eller noget som de ikke burde se. Vi har virkelig hånd i gamle med hvad vores børn ser på den ipad, for der ligger så mange film på youtube som ser uskyldige ud, men pludselig står Gurli gris og bliver tævet af Anders and med en spade 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.