Syg søn-Hvad med arbejdet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. november 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart
Loa skriver:

Jeg havde sgu brugt barn syg. Det er ikke fordi jeg ikke har fuld ud forståelse for arbejdsgiver osv, men seriøst, en babysitter til et sygt barn? Ej det ville jeg sgu ikke byde mit barn. 

Og at bruge ferie og atter ferie hvis ens barn render ind i sygdomme - så kan man blive klandret for ikke at give sit barn ferie i alle de klassiske ferie - så er det sgu også svært

Jeg er egentlig enig. Det der med barns første sygedag er et håbløst koncept. Det ved alle der har børn, for det er jo sjældent kun en dag og det er ikke alle forundt at have pasning lige ved hånden.

Problemet for TS er bare at en kollega godt ved at det ikke er barnets første dag. Det kan selvfølgelig være svært for kolleger at vide hvordan man registrerer sin tid, men hvis det er en tilpas emsig kollega så kan det jo sagtens give lidt knas alligevel.

Jeg er så glad for at være et sted hvor der er flere barn syg dage med løn hvis det bliver nødvendigt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. november 2018

Anonym trådstarter

Loa skriver:

Jeg havde sgu brugt barn syg. Det er ikke fordi jeg ikke har fuld ud forståelse for arbejdsgiver osv, men seriøst, en babysitter til et sygt barn? Ej det ville jeg sgu ikke byde mit barn. 

Og at bruge ferie og atter ferie hvis ens barn render ind i sygdomme - så kan man blive klandret for ikke at give sit barn ferie i alle de klassiske ferie - så er det sgu også svært

Men min ene kollega ved at jeg har et barn syg herhjemme og hvis jeg så melder barn sygedag imorgen og hun hører det og går videre med det hvad så?? Så har jeg et problem. Vil heller ikke bruge en barnepige til mine syge børn. Der er mor eller far altså bedst! Jeg har googlet lidt rundt via FOA da det er min fagforening ang omsorgsdage og det kan man åbenbart godt bruge i forlængelse med barns sygedage...

Anmeld Citér

13. november 2018

Babilooo

Loa skriver:

Men man kan ikke tage mere end en barns 1. sygedag - det ligger jo ligesom i navnet. De fleste har ikke ret til flere sygedage i træk med deres barn. Faktisk - hvis du holder barns 1. sygedag er din mand ikke engang berettiget til at holde en sygedag med barnet - da det ikke er første sygedag.. men mange vælger så ikke at nævne at barnet har været sygt dagen før. ......

Og ja så er man forpligtet til at bruge ferie eller finde en person der kan passe - bedsteforældre/ nabo eller barnepige som børnene kender til. 

Netvæk er guld og mange gange en nødvendighed når man har små børn der altså ofte er syge mere en bare to dage. Det er altså for sårbart ikke har have en backup - for aå bruger man al sin ferie hurtigt.

Anmeld Citér

13. november 2018

Loa

Tjullehej skriver:

Men man kan ikke tage mere end en barns 1. sygedag - det ligger jo ligesom i navnet. De fleste har ikke ret til flere sygedage i træk med deres barn. Faktisk - hvis du holder barns 1. sygedag er din mand ikke engang berettiget til at holde en sygedag med barnet - da det ikke er første sygedag.. men mange vælger så ikke at nævne at barnet har været sygt dagen før. ......

Og ja så er man forpligtet til at bruge ferie eller finde en person der kan passe - bedsteforældre/ nabo eller barnepige som børnene kender til. 

Netvæk er guld og mange gange en nødvendighed når man har små børn der altså ofte er syge mere en bare to dage. Det er altså for sårbart ikke har have en backup - for aå bruger man al sin ferie hurtigt.

Men TS havde da ikke brugt nogen barn syg endnu? Far havde hentet og TS havde efterfølgende en fridag. 

Men seriøst, føj for en kollega, hvis det er en der går videre med sådan noget hvis TS bruger en barn syg i morgen.

Anmeld Citér

13. november 2018

Dorthe1986

Tjullehej skriver:

Præcis. Jeg er endda heldig at have barnets 2. sygedag, men den er ikke et krav som 1. sygedag. 2. sygedag kan kun bruges hvis der er luft nok på arbejdspladsen til dette, netop fordi det antages at man har haft mulighed for at finde anden pasning i løbet af den første sygedag. Mener omsorgsdage også er på linje med barnets 2. sygedag, så hvis ts ringer ind i morgen og beder om omsorgsdag kan hun i princippet risikerer ikke at kunne få den, hvis der fx er mange sygemeldinger osv. 

Så ja et netværk er guld værd.

Anmeld Citér

13. november 2018

Babilooo

Loa skriver:

Men TS havde da ikke brugt nogen barn syg endnu? Far havde hentet og TS havde efterfølgende en fridag. 

Men seriøst, føj for en kollega, hvis det er en der går videre med sådan noget hvis TS bruger en barn syg i morgen.

Havde læst forkert ... troede dagen i dag var 1. Sygedag.

Det kommer an på arbejdspladsen - hvis en kollega har overhørt det og nævner at det jo også er synd med den syge William hen over frokosten .. og ts så ringer barn syg i morgen - så er det faktisk grund til en advarsel. Det er ulovlig udeblivelse fra arbejdet. Det behøver jo ikke være i ond mening at kollegaen får det nævnt.

Mht til 1. Sygedag ...så starter 1. Sygedag faktisk den første dag barnet er sygt. Dvs hvis man ringes hjem kl 12. ... så er det at regne for 1. sygedag. Så har man kun en halv sag til at finde på en løsning. Hvis man altså skal tage reglerne bogstaveligt. Men mange virksomheder ser gennem fingre med dette. 

Anmeld Citér

13. november 2018

Justthinking

Jeg havde lagt mig selv syg. Du kan være blevet smittet og du skal ikke fremvise lægeerklæring på det... unfair? Stensikkert, men hvad kan man ellers gøre hvis man ikke har andet netværk.

Anmeld Citér

13. november 2018

dorthemus

Du har ikke haft barnets første sygedag. Den tog din kæreste jo. Så du ringer barn syg i morgen. 

Anmeld Citér

13. november 2018

EKAB

Profilbillede for EKAB
dorthemus skriver:

Du har ikke haft barnets første sygedag. Den tog din kæreste jo. Så du ringer barn syg i morgen. 

Men barnet har jo haft sin 1. Sygedag.

Anmeld Citér

13. november 2018

grinny

Jeg hader de regler! Aldrig om nogen anden skal passe mit syge barn, det skal mor og far derhjemme og rolige omgivelser! Har aldrig forstået det med at “så har man en dag til at finde pasning” et barn skal ikke passe når det er sygdom!

nå men ja, jeg havde brugt mine omsorgsdage 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.